Drizzt Skrevet 16. oktober 2022 #1 Skrevet 16. oktober 2022 https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/pQQBg1/naar-en-fjaer-blir-til-fem-hoens Morsomt forsøk å bortforklare det inntrufne 🤣 Et skikkelig PR mareritt det er umulig å komme seg helskinnet ut fra. Folk kan aldri tro på Kiwis påstand om å presse prisene ned. Ikke når det samtidig presses ned på mengden man kjøper for denne prisen. 12
jabx Skrevet 16. oktober 2022 #2 Skrevet 16. oktober 2022 Hva skjedde egentlig? De byttet til en ny 18-pakning, og det som tidligere var 18-pakning ble en 12-pakning? Men de hadde fortsatt en 18-pakning? 1
Drizzt Skrevet 16. oktober 2022 Forfatter #3 Skrevet 16. oktober 2022 (endret) jabx skrev (1 time siden): Hva skjedde egentlig? De byttet til en ny 18-pakning, og det som tidligere var 18-pakning ble en 12-pakning? Men de hadde fortsatt en 18-pakning? Det er det som skjedde: https://www.nrk.no/norge/kiwi-satte-opp-prisen-ved-a-krympe-eggkartong___-folte-meg-lurt-1.16136540 Dessutten er First Price eggene i den 18-kartongen veldig små. Typ XS størrelse. Off: Jeg kjøpte nylig en 12-pakke fra Rema 1000 av en eller annen gårdsmerke hvor det var merket på kartongen M og L størrelse. Eggene inne var XXS størrelse alle som en. Min tabbe at jeg ikke åpnet kartongen for å sjekke størrelsen. Så lurerier skjer overalt. KIWI klarer ikke ro seg vekk fra denne tabben her. Endret 16. oktober 2022 av Drizzt 2
PetterKanin Skrevet 16. oktober 2022 #4 Skrevet 16. oktober 2022 Hvor dum er denne kunden som ikke merker forskjellen egentlig? Veldig dum eller ekstremt dum? 7
Drizzt Skrevet 16. oktober 2022 Forfatter #5 Skrevet 16. oktober 2022 PetterKanin skrev (1 time siden): Hvor dum er denne kunden som ikke merker forskjellen egentlig? Veldig dum eller ekstremt dum? Han merket forskjellen mellom 18-pakk og 12-pakk, men kjøpte likevel. Det står jo i artikkelen. 4
PetterKanin Skrevet 16. oktober 2022 #6 Skrevet 16. oktober 2022 Drizzt skrev (13 minutter siden): Han merket forskjellen mellom 18-pakk og 12-pakk, men kjøpte likevel. Det står jo i artikkelen. Så ingen grunn til å føle seg lurt altså? 7
Gjest PingPongRosadamm Skrevet 16. oktober 2022 #7 Skrevet 16. oktober 2022 Jeg elsker egg, eggerøre, stekt egg, kokt egg, eggehvite som blir til marengs, majones, aioli og så videre. Men den artikkelen var grusomt tung å lese - siden det handler om egg og at den var unødvendig lang. Føler litt dette er definisjonen på agurknytt?
Drizzt Skrevet 17. oktober 2022 Forfatter #8 Skrevet 17. oktober 2022 PetterKanin skrev (9 timer siden): Så ingen grunn til å føle seg lurt altså? Jo. Han ble lurt. Han måtte betale over 70% mer for samme produkt uten at butikken opplyste om den voldsomme prisøkningen som hadde nok skjedd i det stille. 5 1
PetterKanin Skrevet 17. oktober 2022 #9 Skrevet 17. oktober 2022 Drizzt skrev (21 minutter siden): Jo. Han ble lurt. Han måtte betale over 70% mer for samme produkt uten at butikken opplyste om den voldsomme prisøkningen som hadde nok skjedd i det stille. Nei, det ble han ikke. Både innhold og pris på varen var oppgitt. 6
fire24 Skrevet 17. oktober 2022 #10 Skrevet 17. oktober 2022 Drizzt skrev (27 minutter siden): Jo. Han ble lurt. Han måtte betale over 70% mer for samme produkt uten at butikken opplyste om den voldsomme prisøkningen som hadde nok skjedd i det stille. Jeg tenker jo man har ansvar selv for å følge med på priser på varer, spesielt for å få med seg variasjoner mellom ulike butikker. Det får være måte på tilrettelegging man skal kreve av de som vil tjene penger på bedriften sin! 1
Drizzt Skrevet 17. oktober 2022 Forfatter #11 Skrevet 17. oktober 2022 PetterKanin skrev (4 minutter siden): Nei, det ble han ikke. Både innhold og pris på varen var oppgitt. Sitat fra lenken som forklarer hvor du tar feil: Per egg har altså prisen økt fra 1 krone og 82 øre til 3 kroner og 16 øre. Det utgjør et prishopp på 74 prosent. Kunder har grunn til å føle seg litt lurt over Kiwis pristriksing, mener økonomiprofessor Tor Wallin Andreassen ved Norges Handelshøyskole: – De bruker et fenomen som kaller «knapt merkbar forskjell»-fenomenet fra psykologien. Og det handler nettopp om at kunden ikke skal merke det. Altså at man har gjort sjokoladen litt mindre, emballasjen litt tynnere eller antall tørk på en tolvte rull litt færre, sier han. Målet er å tjene mer penger på varene som selges, uten å informere kundene om at varen i praksis er blitt dyrere. – For bedriftene som selger tonnevis av det ene og andre, er dette store penger som de sparer fordi de kan levere mindre til den samme prisen, sier Andreassen. Kiwi kontaktet NRK etter publisering av artikkelen for å si at prisen settes ned fra 37.90 til 29.90 for 12-pakken. Kiwis første forsøk å dekke over lureriet. 7
PetterKanin Skrevet 17. oktober 2022 #12 Skrevet 17. oktober 2022 (endret) Drizzt skrev (2 minutter siden): Sitat fra lenken som forklarer hvor du tar feil: Per egg har altså prisen økt fra 1 krone og 82 øre til 3 kroner og 16 øre. Det utgjør et prishopp på 74 prosent. Kunder har grunn til å føle seg litt lurt over Kiwis pristriksing, mener økonomiprofessor Tor Wallin Andreassen ved Norges Handelshøyskole: – De bruker et fenomen som kaller «knapt merkbar forskjell»-fenomenet fra psykologien. Og det handler nettopp om at kunden ikke skal merke det. Altså at man har gjort sjokoladen litt mindre, emballasjen litt tynnere eller antall tørk på en tolvte rull litt færre, sier han. Målet er å tjene mer penger på varene som selges, uten å informere kundene om at varen i praksis er blitt dyrere. – For bedriftene som selger tonnevis av det ene og andre, er dette store penger som de sparer fordi de kan levere mindre til den samme prisen, sier Andreassen. Kiwi kontaktet NRK etter publisering av artikkelen for å si at prisen settes ned fra 37.90 til 29.90 for 12-pakken. Kiwis første forsøk å dekke over lureriet. At han føler seg lurt er ikke det samme som å ha blitt lurt. Da er vi tilbake til spørsmålet om denne kunden er veldig dum eller ekstremt dum. Endret 17. oktober 2022 av PetterKanin 5
Drizzt Skrevet 17. oktober 2022 Forfatter #13 Skrevet 17. oktober 2022 fire24 skrev (Akkurat nå): Jeg tenker jo man har ansvar selv for å følge med på priser på varer, spesielt for å få med seg variasjoner mellom ulike butikker. Det får være måte på tilrettelegging man skal kreve av de som vil tjene penger på bedriften sin! Nei, man har ikke ansvar selv å skrive ned prisene hver gang man er på butikken og sammenligne med prisene alle da andre gangene man har vært på butikken og bruke 2 timer hver kveld på å regne seg fram til prisens utvikling. Det er ikke normalt å forvente av en kunde. Spesielt ikke når KIWI driver med det jeg nettopp siterte i mitt forrige innlegg. Her burde Kiwi opplyst tydelig at antall egg i pakken settes ned for å beholde samme pris og at dette øker prisen per egg. 6
Drizzt Skrevet 17. oktober 2022 Forfatter #14 Skrevet 17. oktober 2022 (endret) PetterKanin skrev (2 minutter siden): At han føler seg lurt er ikke det samme som å ha blitt lurt. Da er vi tilbake til spørsmålet om denne kunden er celdig dum eller ekstremt dum. Han føler seg lurt fordi han er blitt lurt. Sammen med alle de andre Kiwi kundene som har kjøpt 12-pakken som ser identisk ut som 18-pakken og ikke ble opplyst om prisøkningen per egg. Han er hverken dum, eller veldig dum. Han er en normal kunde som Kiwi prøvde og klarte å lure. Se igjen sitatet over. Endret 17. oktober 2022 av Drizzt 7
fire24 Skrevet 17. oktober 2022 #15 Skrevet 17. oktober 2022 Drizzt skrev (Akkurat nå): Nei, man har ikke ansvar selv å skrive ned prisene hver gang man er på butikken og sammenligne med prisene alle da andre gangene man har vært på butikken og bruke 2 timer hver kveld på å regne seg fram til prisens utvikling. Det er ikke normalt å forvente av en kunde. Spesielt ikke når KIWI driver med det jeg nettopp siterte i mitt forrige innlegg. Her burde Kiwi opplyst tydelig at antall egg i pakken settes ned for å beholde samme pris og at dette øker prisen per egg. Men man ser jo om prisen er verdt å betale eller ikke? Som man gjør med alt annet. 2
PetterKanin Skrevet 17. oktober 2022 #16 Skrevet 17. oktober 2022 Drizzt skrev (Akkurat nå): Han føler seg lurt fordi han er blitt lurt. Sammen med alle de andre Kiwi kundene som har kjøpt 12-pakken som ser identisk ut som 18-pakken og ikke ble opplyst om prisøkningen per egg. Pakken er om lag 30% mindre og om lag 30% lettere. Om man ikke merker dette skyldes det ikke at man er blitt lurt. Det har man ikke blitt. Det skyldes at man er direkte dum. 7
PetterKanin Skrevet 17. oktober 2022 #17 Skrevet 17. oktober 2022 Drizzt skrev (3 minutter siden): Nei, man har ikke ansvar selv å skrive ned prisene hver gang man er på butikken og sammenligne med prisene alle da andre gangene man har vært på butikken og bruke 2 timer hver kveld på å regne seg fram til prisens utvikling. Det er ikke normalt å forvente av en kunde. Spesielt ikke når KIWI driver med det jeg nettopp siterte i mitt forrige innlegg. Her burde Kiwi opplyst tydelig at antall egg i pakken settes ned for å beholde samme pris og at dette øker prisen per egg. Selvsagt har man ansvar for å vurdere om man synes varen er verdt prisen selv. 1
Drizzt Skrevet 17. oktober 2022 Forfatter #18 Skrevet 17. oktober 2022 PetterKanin skrev (3 minutter siden): Selvsagt har man ansvar for å vurdere om man synes varen er verdt prisen selv. Det er ikke det det er snakk om her. Du nekter å forstå med vilje. Les innleggene mine så mange ganger du trenger. 3
Drizzt Skrevet 17. oktober 2022 Forfatter #19 Skrevet 17. oktober 2022 fire24 skrev (5 minutter siden): Men man ser jo om prisen er verdt å betale eller ikke? Som man gjør med alt annet. Overraskende at kunder tar Kiwis parti i denne saken 😂 6 2
PetterKanin Skrevet 17. oktober 2022 #20 Skrevet 17. oktober 2022 Drizzt skrev (2 minutter siden): Det er ikke det det er snakk om her. Du nekter å forstå med vilje. Les innleggene mine så mange ganger du trenger. Jo, der er det det er snakk om ver. Nei, jeg nekter ikke forstå. Men i motsetning til deg holder jeg meg til realitetene i denne saken. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå