Gå til innhold

Vil gjeninnføre arveavgiften

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3EE62d/mette-nord-refser-regjeringen-regner-med-at-dagpengesaken-er-et-arbeidsuhell

Som om regjeringen ikke har gjort det dyrt nok og jævlig nok for flest.

Flere konkurser, hinsides strøm og drivstoffpriser. Matprisene skyter i været, samme gjør renten.

Også er noen smålig nok til å legge frem at arveavgiften bør innføres igjen. Som om de ikke har ribbet folk nok, allerede.

Dette er den verst regjeringen på flere tiår. Støre drar ned til Brussel, prioriterer møter utenlands når statsbudsjettet legges frem her hjemme. Støre strør rundt seg med penger i Europa. Tydelig at regjeringen og Støre er en regjering for europa, og ikke nordmenn.

Regjeringen burde vært stilt mistillit, for dette blir bare verre og verre!

• Liker 12
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner jeg er glad jeg arvet 2,2 mill avgiftsfritt i fjor 

Anonymkode: fb423...db1

• Liker 3
Skrevet

Arveavgift som foreslått vil være bra for alle «vanlige folk». Det er såpass høyt bunnfradrag at arven skal være ganske stor før det er snakk om arveavgift. For gjennomsnittsfamilien i Norge blir det nær null avgift.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjenner jeg er glad jeg arvet 2,2 mill avgiftsfritt i fjor 

Anonymkode: fb423...db1

Det ville du gjort med forslaget nå også.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes dette er et tullete forslag. Hun sier selv det ikke vil bringe inn mye penger, men virke utjevnende. Dvs at det er viktigere å ta fra de rike enn å få penger inn. Merkelig argimentasjon

• Liker 8
  • Nyttig 4
Gjest Villfisker
Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Arveavgift som foreslått vil være bra for alle «vanlige folk». Det er såpass høyt bunnfradrag at arven skal være ganske stor før det er snakk om arveavgift. For gjennomsnittsfamilien i Norge blir det nær null avgift.

Foreløpig. Et steg på veien dette for aå å utvide kanskje? 🤔

Syns uansett ikke avgift på arv hører hjemme noe sted. De pengene har avdøde jobbet for, og skattet for allerede, og burde kunne gjøre som man ville med. Uavhengig av om det er mye eller lite.

Skrevet
Villfisker skrev (Akkurat nå):

Foreløpig. Et steg på veien dette for aå å utvide kanskje? 🤔

Syns uansett ikke avgift på arv hører hjemme noe sted. De pengene har avdøde jobbet for, og skattet for allerede, og burde kunne gjøre som man ville med. Uavhengig av om det er mye eller lite.

Da regner jeg med du er for å skrote pliktdelsarven også, slik at man kan gjøre hva man vil med pengene sine. 

Gjest Villfisker
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Da regner jeg med du er for å skrote pliktdelsarven også, slik at man kan gjøre hva man vil med pengene sine. 

Det kunne mange ganger vært greit. Er mange som ikke fortjener arv. Men det blir en annen sak. 

Skrevet

Det kan være arveavgift for alt over 10mill for min del. 10mill er mye, men ikke mer enn at det er nok til å kunne gi seg selv og sine barn et bedre, men fortsatt normalt, liv.

Men problemet her er jo at de rikeste av de rike finner en måte å gi arv skattefritt på, så arveavgift vil vel gå hardest ut over middelklassen og ikke de rike.

Så de superrike vil fortsette å øke sine verdier uten å betale så mye skatt.

• Liker 3
Skrevet

Hvis dette forslaget går igjennom så kommer det bare til å gå ut over vanlige mennesker slik det alltid gjør. Rikingene finner alltids andre løsninger for å slippe unna uansett. 

Anonymkode: b4d84...412

• Liker 3
Skrevet
Villfisker skrev (23 minutter siden):

Det kunne mange ganger vært greit. Er mange som ikke fortjener arv. Men det blir en annen sak. 

Det er jo ikke en annen sak når fu argumenterer for at arvelater skal kunne gjøre det han/hun vil med arven. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvis dette forslaget går igjennom så kommer det bare til å gå ut over vanlige mennesker slik det alltid gjør. Rikingene finner alltids andre løsninger for å slippe unna uansett. 

Vanlige mennesker vil ikke måtte betale arveavgift. I alle fall ikke gjennomsnittsmennesker. Med to barn, må et ektepar etterlate seg rundt 15-20 millioner før det blir avgift. 

• Liker 2
Skrevet

Det som er litt morsomt er jo å lese begrunnelsen: 

– Selv om det ikke fører til de største inntektene til statskassen, så vil det redusere forskjellene.

Altså utjevning der de rike får mindre, og de fattige får like lite som før. Og for all del må vi ikke risikere at de fattige blir rike.

Anonymkode: aa946...e86

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, Brunello said:

Vanlige mennesker vil ikke måtte betale arveavgift. I alle fall ikke gjennomsnittsmennesker. Med to barn, må et ektepar etterlate seg rundt 15-20 millioner før det blir avgift. 

Vanlige folks tur? ;) Det kan du alltids drømme om. Men sist vi hadde arveavgift var det vel bare rundt en halv million man kunne arve før det ble avgift? Sånt er lett å innføre med argument om at ikke går ut over de "vanlige". Litt som eiendomsskatt i Oslo, som bare skulle ramme kaksene.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vanlige folks tur? ;) Det kan du alltids drømme om. Men sist vi hadde arveavgift var det vel bare rundt en halv million man kunne arve før det ble avgift? Sånt er lett å innføre med argument om at ikke går ut over de "vanlige". Litt som eiendomsskatt i Oslo, som bare skulle ramme kaksene.

Nettopp. Vanlige folk kommer til å bli rammet uansett, bare vent og se folkens. 

• Liker 1
Gjest Villfisker
Skrevet
Brunello skrev (26 minutter siden):

Det er jo ikke en annen sak når fu argumenterer for at arvelater skal kunne gjøre det han/hun vil med arven. 

Siden vi er inne på det, kan man godt stå fritt til å fordele til noen man er mer glad i ja. Men en avgift på penger man har tjent og allerede har betalt masse skatt på, blir helt feil.

Skrevet (endret)
Villfisker skrev (4 minutter siden):

Siden vi er inne på det, kan man godt stå fritt til å fordele til noen man er mer glad i ja. Men en avgift på penger man har tjent og allerede har betalt masse skatt på, blir helt feil.

De som mottar de har ikke betalt en krone i skatt eller avgift av de pengene. Størstedelen vil også være penger det ikke er betalt nevneverdig skatt av. Når mine foreldre dør, vil en stor del av arven være eiendom for rundt kr 20 millioner. De har betalt 5 millioner. Det øvrige er verdiøkning.

Endret av Brunello
  • Liker 5
Gjest Villfisker
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

De som mottar de har ikke betalt en krone i skatt eller avgift av de pengene. Størstedelen vil også være penger det ikke er betalt skatt av. Når mine foreldre dør, vil en stor del av arven være eiendom for rundt kr 20 millioner. De har betalt 5 millioner. Det øvrige er verdiøkning.

Det skulle de ikke være nødt til heller. At noen har klart å bygge formue, uten å skatte for den, betyr ikke at alle andre har gjort det.

Dessuten har de fleste betalt svindyre lån, med renter. Så når de er kvitt det lånet, er det ikke rett at arvinger skal betale skatt for noe foreldre har jobbet hardt for.

Hva du arver interesserer meg ikke.

Skrevet
Villfisker skrev (31 minutter siden):

Det skulle de ikke være nødt til heller. At noen har klart å bygge formue, uten å skatte for den, betyr ikke at alle andre har gjort det.

Dessuten har de fleste betalt svindyre lån, med renter. Så når de er kvitt det lånet, er det ikke rett at arvinger skal betale skatt for noe foreldre har jobbet hardt for.

Hva du arver interesserer meg ikke.

Alle som eier fast eiendom over tid har tjent store summer.
Det hadde vært mye bedre for veldig mange om det var arveavgift og lavere inntektsskatt. Jeg er ikke voldsom fan av arveavgift, men for de fleste vil det være bra om de med mest penger må betale arveavgift. 

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, Brunello said:

Alle som eier fast eiendom over tid har tjent store summer.
Det hadde vært mye bedre for veldig mange om det var arveavgift og lavere inntektsskatt. Jeg er ikke voldsom fan av arveavgift, men for de fleste vil det være bra om de med mest penger må betale arveavgift. 

Problemet er at staten ikke tjener så mye på å ta fra de aller rikeste, så det ender med at de må ta fra "de fleste" isteden. Se bare på den siste økningen i formuesskatt, det var de med lavest formuer som fikk økning, og innslagspunktet ble ikke hevet i takt med prisstigningen. Så det blir mange med relativt vanlige formuer som må betale, mens de rikeste alltid finner en utvei. På samme måte med arveavgift, det ender med at vanlige folk må svi mest. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...