AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #1 Skrevet 16. oktober 2022 5,5 måneder gravid nå. Kulen på magen er ganske synlig og de siste dagene har den poppet enda litt mer. Jeg har slitt med kroppsbilde en stund og det er rart å bare godta at man legger på seg. Men jeg syns det er fantastisk å være gravid. Og jeg er for første gang på lenge stolt av kroppen min. Syns babykulen er fin og er stolt av hva kroppen min faktisk gjennomfører nå og produserer et lite menneske. Så kommer kommentarene «er du sikker på at det bare er én? Du har blitt veldig stor veldig fort». Ja, for svarte! Jeg vet at det bare er en! Jeg Jar da vært på alle ultralyder og alt jeg skal. hva skal sånne kommentarer egentlig være godt for? Er det sånn at folk mister all fornuft i møte med en gravid dame og tenker at alt er greit å si??? Man sier da ikke sånn til andre som ikke er gravide? Syns dette er veldig slitsomt. Noen som har erfaring med å takle sånne situasjoner på en god måte? Blir faktisk veldig lei meg og syns det er triggende. Anonymkode: 761c8...4e2 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #2 Skrevet 16. oktober 2022 Det er jo ikke du som er blitt stor men babyen som tar plass. Det er ikke frekt å si magen har blitt stor for du har jo ikke blitt feit. Babyen din vokser og det er derfor magen blir stor. Er ikke din fedme, men babyens vekst, som kommenteres. Du trenger ikle få dårlig selvtilitt Anonymkode: c3448...6a1 7
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #3 Skrevet 16. oktober 2022 Altså, du er meget nærtagende. Anonymkode: d7944...61b 15 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #4 Skrevet 16. oktober 2022 Enten får du sånne kommentarer, eller så får du kommentarer om "så liten mage du har, er du sikker på at alt er okei..???" Lær deg "nikk&smil". Anonymkode: 75635...d8e 6
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #5 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 5,5 måneder gravid nå. Kulen på magen er ganske synlig og de siste dagene har den poppet enda litt mer. Jeg har slitt med kroppsbilde en stund og det er rart å bare godta at man legger på seg. Men jeg syns det er fantastisk å være gravid. Og jeg er for første gang på lenge stolt av kroppen min. Syns babykulen er fin og er stolt av hva kroppen min faktisk gjennomfører nå og produserer et lite menneske. Så kommer kommentarene «er du sikker på at det bare er én? Du har blitt veldig stor veldig fort». Ja, for svarte! Jeg vet at det bare er en! Jeg Jar da vært på alle ultralyder og alt jeg skal. hva skal sånne kommentarer egentlig være godt for? Er det sånn at folk mister all fornuft i møte med en gravid dame og tenker at alt er greit å si??? Man sier da ikke sånn til andre som ikke er gravide? Syns dette er veldig slitsomt. Noen som har erfaring med å takle sånne situasjoner på en god måte? Blir faktisk veldig lei meg og syns det er triggende. Anonymkode: 761c8...4e2 Det er den kvinnelige eldre garde som kommenterer sånn. 🤪 Tante-klubben..De som så gjerne skulle vært gravide en gang til. så kan de ikke helt bestemme seg for om de er glade for dine vegne, eller om de er misunnelige. Derfor kommenterer de på kroppen din. Du kan jo svare med en kommentar på deres kropp. Å ja, hva med deg da? Det er jo høst og da blir det litt mer innesitting og god mat eller hva? Anonymkode: a446c...a90 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #6 Skrevet 16. oktober 2022 Jeg synes du kan svare at du vet det er en og synes det er uhøflig med slike spørsmål. Det er en uting at folk kommenterer på andres kropper, også gravides! Anonymkode: 1ea6d...305 7
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #7 Skrevet 16. oktober 2022 Jeg tar meg ikke nær av det, men syne det er rart hva folk får seg til å si. Med første så la jeg på meg i bredden. Masse! Jeg este ut fra tidlig av uten å føle at jeg spiste annerledes, men magen kom liksom «aldri». Mine bestemødre (verdens beste altså, men uten filter) sa hele tiden at dette måtte bli en jente, for jeg var så tjukk og hadde ikke den kula på magen. Da jeg senere kunne bekrefte at det ble en jente så var svaret «Ja, det visste vi jo, du har jo blitt så bred over ræva». De mente ingenting vondt, de bare sier det rett ut. Denne gangen har jeg ikke gått opp i vekt halvveis ut i svangerskapet, men kulen har vært tydelig lenge. Da var de sikre på at det var gutt, jeg var jo ikke så tjukk denne gangen, og magen var så svær😅 Det blir en jente til altså. Jeg et jo ganske vant til disse to damene som kan si det ene og det andre hele tiden, men jeg hadde nok tenkt mitt hvis noen andre kommenterte sånn. Hadde ikke orket å reagere, men det er jo litt rart. Det er hvert fall tydelig at graviditet er en unnskyldning til å kommentere andres kropp, og det er det noen som utnytter til det fulle😂 Anonymkode: 4895c...9a1 5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #8 Skrevet 16. oktober 2022 Fikk høre i uke 38; hei tjukka! Så feriebilder av deg i sommer og måtte si til X at herregud hvor svær hun er blitt!! mente det sikkert godt… Anonymkode: 749e8...c43
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #9 Skrevet 16. oktober 2022 Huff… Kjenner jeg får litt flashback til da jeg gikk gravid i fjor. Synes det er veldig merkelig at folk ikke kan oppføre seg overfor gravide som de gjør med alle andre. Jeg ville aldri kommentert andres vekt eller utseende ved mindre vedkommende ba om min mening, eller hvis det var for å si noe som «så fin du er». Jeg vet at noen synes jeg var litt nærtagende, men det er lov synes nå jeg! Du vet aldri hva slags kroppsbilde andre har og dessuten er det en hormonell berg og dalbane for mange å gå gravide. Jeg begynte rett og slett å svare tilbake med samme mynt. Om noen kommenterte at magen var blitt stor, ja da kikket jeg på vedkommende og sa «takk det samme». Jeg sleit riktig nok veldig med å spise den siste tiden, baby lå veldig høyt og i seteleie så det var nesten ikke plass til mat. Ble veldig usikker og fikk dårlig samvittighet når andre påpekte at jeg hadde lagt lite på meg utenom babykulen. Ble redd babyen ikke fikk nok osv. Om du ikke vil svare med samme mynt, kan du alltids si «heldigvis er jeg og baby sunne og friske og magen er akkurat så stor som den burde være». Om de har barn selv kan du også alltids slenge på «du var vel ikke noe mindre på denne tiden du heller?» Anonymkode: e0b65...bd8 1 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #10 Skrevet 16. oktober 2022 Er ikke bare gravide som får sånne kommentarer. Har fått hundrevis med spørsmål og hint om at jeg var gravid, men jeg var tjukk og slet med å gå ned i vekt etter en periode med mye sykdom. Anonymkode: 911b4...a0a 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #11 Skrevet 16. oktober 2022 Jeg fikk sånne kommentarer, men man kan ikke bry seg med det. Bare å overse, og heller fokusere på at du syns babykulen er fin. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er ikke bare gravide som får sånne kommentarer. Har fått hundrevis med spørsmål og hint om at jeg var gravid, men jeg var tjukk og slet med å gå ned i vekt etter en periode med mye sykdom. Anonymkode: 911b4...a0a Denne skjønner jeg ikke. Folk bør jo kunne se forskjell på overvekt og gravidmage. Overvekt legger seg jo gjerne over hele kroppen, mens hos gravide vokser magen først og fremst. Folk er rare.. Anonymkode: b4b00...ebd
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #12 Skrevet 16. oktober 2022 Feilen ligger jo i at du er "stolt over hva kroppen får til". Å være gravid er faktisk ikke en sensasjon, og du har nok et langt høyere fokus på det enn alle rundt deg. Folk spør for å være høflige. Mistenker du er av typen som blir furt om folk ikke gir magen din nok oppmerksomhet også. Du er gravid. Du skaper ikke verdenshistorie. Anonymkode: f90c5...bb3 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #13 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): 5,5 måneder gravid nå. Kulen på magen er ganske synlig og de siste dagene har den poppet enda litt mer. Jeg har slitt med kroppsbilde en stund og det er rart å bare godta at man legger på seg. Men jeg syns det er fantastisk å være gravid. Og jeg er for første gang på lenge stolt av kroppen min. Syns babykulen er fin og er stolt av hva kroppen min faktisk gjennomfører nå og produserer et lite menneske. Så kommer kommentarene «er du sikker på at det bare er én? Du har blitt veldig stor veldig fort». Ja, for svarte! Jeg vet at det bare er en! Jeg Jar da vært på alle ultralyder og alt jeg skal. hva skal sånne kommentarer egentlig være godt for? Er det sånn at folk mister all fornuft i møte med en gravid dame og tenker at alt er greit å si??? Man sier da ikke sånn til andre som ikke er gravide? Syns dette er veldig slitsomt. Noen som har erfaring med å takle sånne situasjoner på en god måte? Blir faktisk veldig lei meg og syns det er triggende. Anonymkode: 761c8...4e2 skjønner ikke hvorfor folk må kommentere størrelsen på magen!! Jeg sier alltid «åh så fin du er, så fin mage!» Prøv å ikke bry deg om det!!❤️er så fint med mage!! Jeg får alltid høre at jeg er liten. Er i uke 31, og er super stolt over magen min. Men når «alle» sier «så liten du er». Så blir jeg irritert akkurat der og da, og skulle ønske jeg var større 😂men så bryr jeg meg ikke. Det er sånn jeg er. det var en gang jeg fikk hørre «du har jo blitt større», og da svarte jeg bare : ja, regner med hun vokser sånn hun skal så det er jo bare bra! 😂 Anonymkode: 4387c...ba4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #14 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Feilen ligger jo i at du er "stolt over hva kroppen får til". Å være gravid er faktisk ikke en sensasjon, og du har nok et langt høyere fokus på det enn alle rundt deg. Folk spør for å være høflige. Mistenker du er av typen som blir furt om folk ikke gir magen din nok oppmerksomhet også. Du er gravid. Du skaper ikke verdenshistorie. Anonymkode: f90c5...bb3 Sånne folk som deg… antar en haug med ting og kan ikke innse at det faktisk er ganske fantastisk at man kan vokse en liten spire inni seg. Syns faktisk synd på deg og håper du får hjelp med det som plager deg. Anonymkode: 761c8...4e2 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #15 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fikk høre i uke 38; hei tjukka! Så feriebilder av deg i sommer og måtte si til X at herregud hvor svær hun er blitt!! mente det sikkert godt… Anonymkode: 749e8...c43 Omg! Det er jo langt over streken! Mener det godt, ja… men forsvinner all folkeskikk? Anonymkode: 761c8...4e2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #16 Skrevet 17. oktober 2022 Her er det snakk om at folk bryr seg, og de føler at de kjenner deg så godt at de kan si ting rett ut, og fleipe med deg. Tror ikke at det blir gjort for å være nedlatende eller slem. Jeg synes godt at de kan spare seg for kommentarer som "brei over ræva" og "tjukka", men noen skal bare være "morsomme" (tror de selv). Hvis de virkelig hadde ment det, ville de nok heller ha tisket og hvisket til omgangskretsen. Du får bare flire og kommentere tilbake: "Det skal nå mange kiloene til før jeg når igjen deg"... Anonymkode: aba51...39f
Silva Pluvialis Skrevet 17. oktober 2022 #17 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): 5,5 måneder gravid nå. Kulen på magen er ganske synlig og de siste dagene har den poppet enda litt mer. Jeg har slitt med kroppsbilde en stund og det er rart å bare godta at man legger på seg. Men jeg syns det er fantastisk å være gravid. Og jeg er for første gang på lenge stolt av kroppen min. Syns babykulen er fin og er stolt av hva kroppen min faktisk gjennomfører nå og produserer et lite menneske. Så kommer kommentarene «er du sikker på at det bare er én? Du har blitt veldig stor veldig fort». Ja, for svarte! Jeg vet at det bare er en! Jeg Jar da vært på alle ultralyder og alt jeg skal. hva skal sånne kommentarer egentlig være godt for? Er det sånn at folk mister all fornuft i møte med en gravid dame og tenker at alt er greit å si??? Man sier da ikke sånn til andre som ikke er gravide? Syns dette er veldig slitsomt. Noen som har erfaring med å takle sånne situasjoner på en god måte? Blir faktisk veldig lei meg og syns det er triggende. Anonymkode: 761c8...4e2 Hjelper det å tenke at det er de som dummer seg ut? At det er mer pinlig for dem enn for deg? At de driter seg ut? 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #18 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er ikke bare gravide som får sånne kommentarer. Har fått hundrevis med spørsmål og hint om at jeg var gravid, men jeg var tjukk og slet med å gå ned i vekt etter en periode med mye sykdom. Anonymkode: 911b4...a0a Nei. Jeg var ikke overvektig men har slitt i årevis med mage som blåser seg opp så fort jeg spiser. Iht andre har jeg vært gravid siden jeg var 16 til 40år. Helt ok at folk spør, selv om jeg til tider syntes det er kjipt. Men de krangler med meg på det. JOO, DU ER JO GRAVID, JEG SER JO DET.!!!blir sure på meg fordi jeg ikke kan innrømme det "åpenbare" osv. Anonymkode: 05dab...b9b
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #19 Skrevet 17. oktober 2022 Tvillingsjel skrev (1 time siden): Hjelper det å tenke at det er de som dummer seg ut? At det er mer pinlig for dem enn for deg? At de driter seg ut? Ja, men er det ikke rart at når de sier sånne ting, så fokuserer jeg på å svare på en sånn måte at DE ikke skal føle seg dumme eller at de har vært uhøflige, når de virkelig har det?? Jeg tenkte på det etterpå, at jeg kanskje burde sagt "unnskyld meg, men hva skal det bety?" og sette dem litt til veggs. Men jeg gjør det jo ikke der og da. Og de går hjem og tenker ikke mer på det, mens jeg begynner å lure på om det er noe galt med meg, eller enda verre, med babyen. Anonymkode: 761c8...4e2 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #20 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Jeg var ikke overvektig men har slitt i årevis med mage som blåser seg opp så fort jeg spiser. Iht andre har jeg vært gravid siden jeg var 16 til 40år. Helt ok at folk spør, selv om jeg til tider syntes det er kjipt. Men de krangler med meg på det. JOO, DU ER JO GRAVID, JEG SER JO DET.!!!blir sure på meg fordi jeg ikke kan innrømme det "åpenbare" osv. Anonymkode: 05dab...b9b Jeg har samme problem og det er fryktelig sårende når man får kommentarer på det. Man vet det jo selv og trenger ikke at andre påpeker det. De ville jo ikke sagt til en mann at "nå har magan blitt stor, gitt", men om det kan skyldes på en graviditet, så er alt lov... Anonymkode: 761c8...4e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå