AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #1 Skrevet 16. oktober 2022 Jeg og min mann har aldri hatt spesifikke oppgaver med hus og barn. Begge har bidratt, men det er vanskelig å måle hvor mye hver av oss gjør. Nå med tre barn (og småbarn igjen) hadde det vært godt å spesifisere oppgavene mer. Har noen en oversikt for sin familie som det går an å ta utgangspunkt i? Anonymkode: a6a4f...49c
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #2 Skrevet 16. oktober 2022 Har ikke noe liste til deg, men tenker at tid med ungene. Spesielt oppfølging på aktiviteter, leksehjelp og bading/legging, det bør dere dele likt da det dreier seg om å tilbringe tid med dem, og knytte bånd. Jeg husker at jeg var tettest knyttet til mamma fordi hun hadde omsorgsrollen og pappa tjente penger. Tidsmessig og jobbmessig så var dette rettferdig fordeling, men det de ikke tenkte på var jo at man ikke blir knyttet likt til begge foreldrene. Hadde de skilt seg, og jeg kunne velge, så hadde jeg uten tvil kun bodd hos mamma og vært annenhver helg hos pappa. Utover det, så tenker jeg at dere må legge opp gjøremålene slik at begge får mest mulig fritid. Og hvis en av dere mener at gulvet skal skrubbes hver dag, så betyr det ikke at det er rettferdig at dere hver skrubber huset 3-4 ganger pr uke, men at dere blir ENIGE i hvor ofte det skal gjøres, og hvis dere ikke blir enige, så må den med støv på hjernen belage seg på å gjøre ekstraarbeidet dette medfører utover "normal" rengjøring. Samme med middag. Om ikke begge ønsker hjemmelaget middag hver dag, så trenger dere ikke å ha det hver dag. Med mindre den som ønsker det er villig i å gjøre ekstra arbeid der. Så må dere også ta hensyn til helse og om en av dere har psykisk tyngende jobb. En som har det, har gjerne mer behov for å hvile utenom jobb selv om han ikke har flere arbeidstimer. Og har en dårlig helse, kan en trenge mer hvile enn den andre uten at det er urettferdig av den grunn. Jeg tenker at dere må ikke overdrive med arbeidsoppgavene i hjemmet. Hvis en synes den andre gjør for lite, så kanskje dere har for mange arbeidsoppgaver. Kanskje en kan vaske gulvet færre ganger eller lage færre middager. Rester er smart! Og Fjordland er lov når man er sliten! Det viktigste er at dere begge får hvile og får hentet dere inn igjen. Det viktigste er ikke å krangle om hvem som gjør mest, og jobbe seg ihjel. Finn effektive løsninger, gjør det trivelig og sørg for fritid og hvile og kvalitetstid sammen og hver for dere Anonymkode: 813e9...d61 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #3 Skrevet 16. oktober 2022 Det er en app for dette Anonymkode: b1a88...1c8
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #4 Skrevet 16. oktober 2022 Godt poeng dette med oppfølging, lekser, etc. For meg er det mest slitsomt å skulle planlegge og tenke fremover, noe min mann dessverre gjør i liten grad. Jeg skal planlegge alt fra middagsinnkjøp til ferier, og det er jo en jobb som aldri tar slutt. Så tror ikke en sånn liste hadde fungert, men den kan vel være en oversikt over hovedoppgavene som matlaging, støvsuging, vasking av klær. Anonymkode: 6af83...17a
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #5 Skrevet 16. oktober 2022 Samboer app brukte vi en stund. Der kan du bruke oppgaver som allerede ligger inne, eller du kan lage dine egne. Du kan jo legge inn planleggungsoppgsver der også så får du med alt 😊 Anonymkode: ceee0...091 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #6 Skrevet 18. oktober 2022 Tusen takk for alle svar, og spesielt takk til den første som svarte. Jeg er enig i alt du sier! Akkurat dette med oppgaver knyttet til barna er et sentralt punkt som må endres. I dag er det jeg som tar absolutt mest ansvar for vår yngste (ettåring). Jeg bader, jeg legger, jeg gir måltider, jeg tar ansvar for alt knyttet til søvn og jeg står opp med henne på fridager. Han leverer og henter i bhg. tre dager i uken og gir henne middag hvis jeg ikke har kommet hjem. Da de to eldste var yngre var jeg frustrert over at han tok så lite ansvar for de. En gang sa jeg " det virker som at du heller gjør husarbeid enn å være med barna" og det bekreftet han at var sant. På den måten fikk jeg veldig lite anledning til å gjøre husarbeid, men det var jo mye jeg trengte å gjøre som ikke ble gjort av han. Det førte til mye stress hos meg. Nå går det rundt på et vis fordi jeg har en mindre stressende (psykisk) jobb og jeg jobber 60%. Men det skal jo ikke være sånn! Må legge til at mannen absolutt bidrar og han er nesten alltid hjemme utenom jobb. Imidlertid kobler han mye lettere ut og prioriterer sine egne interesser med nyheter og faktafilmer om historie. HI Anonymkode: a6a4f...49c
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #7 Skrevet 18. oktober 2022 On 10/16/2022 at 3:52 PM, AnonymBruker said: Jeg og min mann har aldri hatt spesifikke oppgaver med hus og barn. Begge har bidratt, men det er vanskelig å måle hvor mye hver av oss gjør. Nå med tre barn (og småbarn igjen) hadde det vært godt å spesifisere oppgavene mer. Har noen en oversikt for sin familie som det går an å ta utgangspunkt i? Anonymkode: a6a4f...49c Hmm.. Deler på det meste, men noe er fast. Jeg lager matpakker og middag. Han vasker alt av tøy. Anonymkode: 6d9e4...d77
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #8 Skrevet 18. oktober 2022 Just now, AnonymBruker said: Hmm.. Deler på det meste, men noe er fast. Jeg lager matpakker og middag. Han vasker alt av tøy. Anonymkode: 6d9e4...d77 Meg igjen. Vi legger ungene annenhver dag. Den som ikke legger minste hjelper de andre med leksene👍 Anonymkode: 6d9e4...d77
Reign Skrevet 18. oktober 2022 #9 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 16.10.2022 den 19.44): Og hvis en av dere mener at gulvet skal skrubbes hver dag, så betyr det ikke at det er rettferdig at dere hver skrubber huset 3-4 ganger pr uke, men at dere blir ENIGE i hvor ofte det skal gjøres, og hvis dere ikke blir enige, så må den med støv på hjernen belage seg på å gjøre ekstraarbeidet dette medfører utover "normal" rengjøring. Dette er så utrolig underkommunisert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå