Brunello Skrevet 16. oktober 2022 #21 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Eller primus/gassfyrt plate. Jeg har sånn "reiseplate" på gass, brukes med gasspatroner fra Biltema, kjempesmart! Tok to sommere med hyppige campingturer før jeg fikk brukt opp én gassbeholder 😛 (Jeg kjøpte fire stk da jeg kjøpte grillen, men var jo helt latterlig hvor lite gass jeg brukte) Har man vedovn hjemme kan man jo også fint steke ting. Anonymkode: 30219...dfb Jada, men et slikt lager er til kriser. Da er det andre uforutsette forhold som kan tre inn også. Så man bør ta høyde for at maten kan spises uten vann og varme.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #22 Skrevet 16. oktober 2022 Brunello skrev (2 timer siden): Jada, men et slikt lager er til kriser. Da er det andre uforutsette forhold som kan tre inn også. Så man bør ta høyde for at maten kan spises uten vann og varme. Mtp at vi bor i Norge så er nok en eller annen kilde til oppvarming (og dermed også matlaging) essensiell. Av kaldmat er det jo anbefalt pålegg og knekkebrød osv. Følg feks den listen her: https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/ Der er det listet opp flere ting som omhandler oppvarming og kokemuligheter Anonymkode: 30219...dfb 2
Brunello Skrevet 16. oktober 2022 #23 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Mtp at vi bor i Norge så er nok en eller annen kilde til oppvarming (og dermed også matlaging) essensiell. Av kaldmat er det jo anbefalt pålegg og knekkebrød osv. Følg feks den listen her: https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/ Der er det listet opp flere ting som omhandler oppvarming og kokemuligheter Anonymkode: 30219...dfb Jeg har to peiser, grill og primus, så jeg skulle nok fått varmer opp noe. Mitt poeng er at et slikt lager er til en situasjon som er ekstraordinær, slik at vi ikke kan forvente at planene vi har har kan iverksettes. Det viktigste er å ha vann for noen dager og et eller annet man kan spise.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #24 Skrevet 16. oktober 2022 Brunello skrev (9 minutter siden): Jeg har to peiser, grill og primus, så jeg skulle nok fått varmer opp noe. Mitt poeng er at et slikt lager er til en situasjon som er ekstraordinær, slik at vi ikke kan forvente at planene vi har har kan iverksettes. Det viktigste er å ha vann for noen dager og et eller annet man kan spise. Jeg tenker varme er viktigere enn mat, men vann er selvsagt viktigst. Antar også at (med mindre du jobber med kriseberedskap) de som har utarbeidet den listen har vurdert ting nøye? Slik at anbefalingene er nyttige, og at vi ikke akkurat trenger å gå utenfor de Det er jo masse mat på listen som er mat som spises kald også. Anonymkode: 30219...dfb 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #25 Skrevet 16. oktober 2022 Sjokolade og potetgull. Anonymkode: cae4b...a4e 2
Apis Skrevet 16. oktober 2022 #26 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ris holder bokstavelig talt i 100 år. kjøp masse ris og lagre mørkt og kjølig. hermetikk pålegg (makrell, leverpostei) posesuppe nøtter og sjokolade havregryn vann dopapir bæsjeposer bind, tamponger, såpe våtservietter hermetisk frukt hermetisk lapskaus Anonymkode: ac2dd...964 Fyrstikker, stearinlys og noe kontanter
LeveMannen Skrevet 17. oktober 2022 #27 Skrevet 17. oktober 2022 Hermetikk varer "evig" selv om den oppgitte datoen som regel er 2 år. Og knekkebrød og mel varer også lenge. Også varer alt av frysetørkede varer også "evig". Så havregryn, knekkebrød, hermetikk (i bokser ikke poser), og div suppeposer, ol. er bra. Også selvfølgelig tørket pasta og hvit ris.
LeveMannen Skrevet 17. oktober 2022 #28 Skrevet 17. oktober 2022 Apis skrev (9 timer siden): kontanter Tror ikke det er mange senarioer at kontanter vil være noe nyttig. Som vi har sett i Sverige så stenger butikker når bankterminalene deres går ned. For det er ikke lønnsomt å holde åpent for de få som eventuelt ville komme med kontanter. Og da hjelper det ikke å stå utenfor den stengte butikken med dine kontanter...
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #29 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvilken mat bør man ha i beredskap? Ser at knekkebrød står i anbefalingene, men både det og mel blir jo dårlig etter en stund. Greit med ting man ikke trenger å bytte ut. Tenker også at maten bør være mest mulig energi- og næringsrik. Så ikke lapskaus på boks og sånt. Her er min foreløpige liste: - Hardt fett som ikke harskner lett, som kokossmør på glass - Speket kjøtt (det blir også dårlig til slutt hvis det er pakket i plast, kanskje lurt å ta det ut og la det tørke skikkelig) - Honning og sukker - Tunfisk, hermetisk - Salt. Hvis strømmen går kan man salte kjøttet i fryseren - Proteinpulver (usikker på om det blir dårlig til slutt) Andre gode forslag? Anonymkode: b5408...53c Per person 9 liter vann 2 pakker knekkebrød 1 pakke havregryn 1 pose Toro chili sin carne,1 pose Toro stroganoff,1 pose Toro Bolognesegryte 1 boks linser,1 boks hummu,1 glass tahini 1 pakke tørket sopp Et par poser tørket frukt og nøtter 2 pakker bixit 2 plater Coop kokesjokolade https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/ Anonymkode: b41eb...0df
kraftwerk Skrevet 17. oktober 2022 #30 Skrevet 17. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvilken mat bør man ha i beredskap? Ser at knekkebrød står i anbefalingene, men både det og mel blir jo dårlig etter en stund. Greit med ting man ikke trenger å bytte ut. Tenker også at maten bør være mest mulig energi- og næringsrik. Så ikke lapskaus på boks og sånt. Her er min foreløpige liste: - Hardt fett som ikke harskner lett, som kokossmør på glass - Speket kjøtt (det blir også dårlig til slutt hvis det er pakket i plast, kanskje lurt å ta det ut og la det tørke skikkelig) - Honning og sukker - Tunfisk, hermetisk - Salt. Hvis strømmen går kan man salte kjøttet i fryseren - Proteinpulver (usikker på om det blir dårlig til slutt) Andre gode forslag? Anonymkode: b5408...53c Verken knekkebrød eller mel blir særlig dårlig etter en stund, nei. Så lenge det ikke blir åpnet, så går det fint. Knekkebrød går sjeldent ut på dato og det samme gjelder mel, og andre tørrvarer og hermetikk (det er ikke lovlig å selge mat uten datostempel). Så disse tørrvarer kan stå ganske lenge når det ikke er åpnet, og det gjelder alle varene som er listet opp på Sikker-hverdag. Det er jo en grunn til, at de har listet opp det de har gjort - nettopp fordi det kan stå lenge uåpnet. https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/ Endret 17. oktober 2022 av kraftwerk
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #31 Skrevet 17. oktober 2022 LeveMannen skrev (7 timer siden): Tror ikke det er mange senarioer at kontanter vil være noe nyttig. Som vi har sett i Sverige så stenger butikker når bankterminalene deres går ned. For det er ikke lønnsomt å holde åpent for de få som eventuelt ville komme med kontanter. Og da hjelper det ikke å stå utenfor den stengte butikken med dine kontanter... Det står på sikker-hverdag og beredskapsplanen tilsier at man skal ha noen kontanter liggende. Man vet aldri hvordan situasjonen blir, og kontanter er nyttig uavhengig dagligvareforretningen er åpen eller ikke. Anonymkode: 30d7d...049 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå