AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #1 Skrevet 16. oktober 2022 Hvilken mat bør man ha i beredskap? Ser at knekkebrød står i anbefalingene, men både det og mel blir jo dårlig etter en stund. Greit med ting man ikke trenger å bytte ut. Tenker også at maten bør være mest mulig energi- og næringsrik. Så ikke lapskaus på boks og sånt. Her er min foreløpige liste: - Hardt fett som ikke harskner lett, som kokossmør på glass - Speket kjøtt (det blir også dårlig til slutt hvis det er pakket i plast, kanskje lurt å ta det ut og la det tørke skikkelig) - Honning og sukker - Tunfisk, hermetisk - Salt. Hvis strømmen går kan man salte kjøttet i fryseren - Proteinpulver (usikker på om det blir dårlig til slutt) Andre gode forslag? Anonymkode: b5408...53c
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #2 Skrevet 16. oktober 2022 Torosupper står seg godt og er faktisk bra på både næring og kalorier. Kan brukes flere år etter utløpsdato. At smaken endres betyr ikke noe i krisesituasjon. Anonymkode: 44023...ccb 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #3 Skrevet 16. oktober 2022 Turmat i ferdige pakker slik som de f.eks. selger på XXL. Anonymkode: 7c98e...9d0 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #4 Skrevet 16. oktober 2022 Knekkebrød og mel blir ikke dårlig. Har da spist knekkebrød som gikk ut på dato for fire år siden og brukt mel som gikk ut på dato for 9 år siden Anonymkode: 4e90c...c77 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #5 Skrevet 16. oktober 2022 Lapskaus og spaghetti på hermetikk boks Anonymkode: 4e90c...c77 1
Troyamin Skrevet 16. oktober 2022 #6 Skrevet 16. oktober 2022 Ris, bønner og posesaus kan holde seg "evig". Å skulle salte kjøtt i fra frysen krever mye kunnskap, bare sånn til informasjon. Det går langt mer salt (og oppbevaring) enn antatt dersom all kjøttmat skal bearbeides. 3
Apis Skrevet 16. oktober 2022 #7 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvilken mat bør man ha i beredskap? Ser at knekkebrød står i anbefalingene, men både det og mel blir jo dårlig etter en stund. Greit med ting man ikke trenger å bytte ut. Tenker også at maten bør være mest mulig energi- og næringsrik. Så ikke lapskaus på boks og sånt. Her er min foreløpige liste: - Hardt fett som ikke harskner lett, som kokossmør på glass - Speket kjøtt (det blir også dårlig til slutt hvis det er pakket i plast, kanskje lurt å ta det ut og la det tørke skikkelig) - Honning og sukker - Tunfisk, hermetisk - Salt. Hvis strømmen går kan man salte kjøttet i fryseren - Proteinpulver (usikker på om det blir dårlig til slutt) Andre gode forslag? Anonymkode: b5408...53c Sikkert lurt og ha sirkulasjon på lageret, ny mat settes bak i lagret, mens en tar og bruker det som har stått en stund. 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #8 Skrevet 16. oktober 2022 Ris holder bokstavelig talt i 100 år. kjøp masse ris og lagre mørkt og kjølig. hermetikk pålegg (makrell, leverpostei) posesuppe nøtter og sjokolade havregryn vann dopapir bæsjeposer bind, tamponger, såpe våtservietter hermetisk frukt hermetisk lapskaus Anonymkode: ac2dd...964 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #9 Skrevet 16. oktober 2022 Jeg har litt av hvert. Masse forskjellige typer mel, men har det oppi store plastbokser med lokk slik at man holder småkryp unna Har en del pasta. Mest fordi jeg har kommet over det på tilbud Knekkebrød, diverse boksemiddager, tunfisk, makrell i tomat, tubeoster osv Har en god del hjemmesyltet/hermetisert, som syltetøy, eplemos, pastasaus, salsa osv. Har også hermetisert kjøtt og grønnsaker Mye av dette blir rullert på. Altså når jeg for eksempel trenger en ny pose med mel så kjøper jeg det, men setter den da bakerst i beredskapslageret og tar den eldste posen derfra til kjøkkenet Anonymkode: 2e253...d27 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #10 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har litt av hvert. Masse forskjellige typer mel, men har det oppi store plastbokser med lokk slik at man holder småkryp unna Har en del pasta. Mest fordi jeg har kommet over det på tilbud Knekkebrød, diverse boksemiddager, tunfisk, makrell i tomat, tubeoster osv Har en god del hjemmesyltet/hermetisert, som syltetøy, eplemos, pastasaus, salsa osv. Har også hermetisert kjøtt og grønnsaker Mye av dette blir rullert på. Altså når jeg for eksempel trenger en ny pose med mel så kjøper jeg det, men setter den da bakerst i beredskapslageret og tar den eldste posen derfra til kjøkkenet Anonymkode: 2e253...d27 Og selvfølgelig mengder med ris, bønner, kikerter Anonymkode: 2e253...d27 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #11 Skrevet 16. oktober 2022 Det er jo bare å ha ekstra av maten du allerede har og spiser, og rotere på den. Her bakes det mye, så å ha en god del mel og bakeprodukter går fint. Hermetikk - de nyeste plasseres bare bakerst. Olivenolje kjøpes på metalldunk, da varer det en evighet. Legger også speket kjøtt og syltet/saft i fryseren, det gjør holdbarheten nærmest uendelig, selv om vi jobber oss gjennom det innen rimelig tid. Salt - har store kilossekker med grovt havsalt. Så kan altids konservere og speke om det virkelig blir nød. Anonymkode: d41a0...b66 3
Brunello Skrevet 16. oktober 2022 #12 Skrevet 16. oktober 2022 Husk at beredskapslageret skal inneholde mat som ikke må varmes. Man kan selvsagt ha noe, men man bør ta høyde for at man ikke kan varme det. 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #13 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo bare å ha ekstra av maten du allerede har og spiser, og rotere på den. Her bakes det mye, så å ha en god del mel og bakeprodukter går fint. Hermetikk - de nyeste plasseres bare bakerst. Olivenolje kjøpes på metalldunk, da varer det en evighet. Legger også speket kjøtt og syltet/saft i fryseren, det gjør holdbarheten nærmest uendelig, selv om vi jobber oss gjennom det innen rimelig tid. Salt - har store kilossekker med grovt havsalt. Så kan altids konservere og speke om det virkelig blir nød. Anonymkode: d41a0...b66 Hvordan skal du bake uten strøm? Har du bakerovn eller vedfyrt pizzaovn? Har man gassovn eller lignende kan man bruke Omni-ovn! (De røde med hull i, populære på camping) Anonymkode: 30219...dfb 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #14 Skrevet 16. oktober 2022 Jeg tenker fiskeboller og makrell i tomat er veldig nyttig mat. Fiskeboller har masse proteiner, og makrell masse fett. Og potetmos på pose, men velg da den typen som kun blandes med vann og ikke melk! Det er jo godt vomfyll (selv om det ikke er så næringsrikt). Olje/fett som ikke harskner har jeg grublet litt på. Olivenolje osv på glassflasker fungerer kanskje ikke? Hva med tunfisk på boks i olje? Oljen holder jo? Sikkert mer nyttig enn tunfisk i vann? Anonymkode: 30219...dfb 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #15 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan skal du bake uten strøm? Har du bakerovn eller vedfyrt pizzaovn? Har man gassovn eller lignende kan man bruke Omni-ovn! (De røde med hull i, populære på camping) Anonymkode: 30219...dfb Man kan bake om man har mulighet til å lage bål, man kan også bake mindre ting på stormkjøkken. Eventuelt bruke en gassgrill. Ikke noe problem egentlig Anonymkode: 2e253...d27 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #16 Skrevet 16. oktober 2022 Brunello skrev (3 minutter siden): Husk at beredskapslageret skal inneholde mat som ikke må varmes. Man kan selvsagt ha noe, men man bør ta høyde for at man ikke kan varme det. Eller primus/gassfyrt plate. Jeg har sånn "reiseplate" på gass, brukes med gasspatroner fra Biltema, kjempesmart! Tok to sommere med hyppige campingturer før jeg fikk brukt opp én gassbeholder 😛 (Jeg kjøpte fire stk da jeg kjøpte grillen, men var jo helt latterlig hvor lite gass jeg brukte) Har man vedovn hjemme kan man jo også fint steke ting. Anonymkode: 30219...dfb 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #17 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan bake om man har mulighet til å lage bål, man kan også bake mindre ting på stormkjøkken. Eventuelt bruke en gassgrill. Ikke noe problem egentlig Anonymkode: 2e253...d27 Jeg har så lyst på vedkomfyr på kjøkkenet, da hadde det jo vært helt løst Hvordan baker man på bål? I feks. omni-ovn, eller pakker inn i aluminiumsfolie? (Selvberging er så utrolig spennende og nyttig tema! Burde egentlig vært et eget fag på skolen for å forberede til fremtidige katastrofer) Anonymkode: 30219...dfb 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #18 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har så lyst på vedkomfyr på kjøkkenet, da hadde det jo vært helt løst Hvordan baker man på bål? I feks. omni-ovn, eller pakker inn i aluminiumsfolie? (Selvberging er så utrolig spennende og nyttig tema! Burde egentlig vært et eget fag på skolen for å forberede til fremtidige katastrofer) Anonymkode: 30219...dfb Man må bare tenke litt anderledes. Vanskelig å få til et stort og flott brød på bål, men man kan steke pannebrød. Ikke noe problem om man vil kose seg og lage kanelsnurrer på bål også. Det gjør jeg ofte når jeg er på tur Det er mer kronglete, man må tenke litt anderledes, men det funker helt fint om man må (eller man har interesse for det) Finnes UTALLIGE nettsider, blogger, bøker og oppskrifter på hva man kan lage på bål og stormkjøkken Anonymkode: 2e253...d27 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #19 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man må bare tenke litt anderledes. Vanskelig å få til et stort og flott brød på bål, men man kan steke pannebrød. Ikke noe problem om man vil kose seg og lage kanelsnurrer på bål også. Det gjør jeg ofte når jeg er på tur Det er mer kronglete, man må tenke litt anderledes, men det funker helt fint om man må (eller man har interesse for det) Finnes UTALLIGE nettsider, blogger, bøker og oppskrifter på hva man kan lage på bål og stormkjøkken Anonymkode: 2e253...d27 Trykte send litt fort 😅 men hvordan man baker på bål. Man kan bruke panner, man kan bruke rist. Vil man ha et skikkelig brød så kan man bake i jerngryte som henger over bålet eller står på en rist over bålet. Det er litt teknikk som skal til med å justere varme osv, men det er ikke umulig. Og moro Anonymkode: 2e253...d27 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #20 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvordan skal du bake uten strøm? Har du bakerovn eller vedfyrt pizzaovn? Har man gassovn eller lignende kan man bruke Omni-ovn! (De røde med hull i, populære på camping) Anonymkode: 30219...dfb Har aggregator. Gassgrill. Pelletsgrill. Primus. Kullgrill. Bålpanne. Peis. Ikke kjøpt for beredskap, altså, det er utstyr vi bruker til vanlig. På hytta har vi også vedkomfyr. Alt av frø, korn og gryn kan legges i bløt 2 timer, trenger ikke varmebehandling overhodet. Man kan lage tynne, grove pannekaker, med mer. Bløt deig kan man til og med spise, om nøden er stor nok, men dropp gjær om du ikke ønsker mageproblemer. Anonymkode: d41a0...b66 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå