Gå til innhold

Lyst på alkohol enda det ødelegger meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alkoholens kraft er virkelig sterk.

Jeg kuttet tvert for ca. 3mnd siden, etter å ha drukket allllt for mye over 3-4år. Ingen andre rundt meg merket det enn mannen, men merket jeg var sliten på jobb og underpresterte. Mannen har alltid vært tilnærmet avholds. 

Så etter 3mnd sover jeg bedre, angsten er bedre, humøret bedre, forholdet bedre, klar og konsentrert på jobb og jeg har rast ned i vekt. Folk kommenterer stadig hvor utrolig bra jeg ser ut om dagen. Blitt slank igjen og huden er plettfri.

Men….allikevel hender det jeg innimellom drømmer om å drikke vin igjen. Leker med tanken på «bare noen glass» meste gang mannen er på reise. Min første tanke når vi blir invitert bort eller jeg skal ut på noe sosialt er å bli sur og ikke glede meg siden jeg ikke kan drikke vin. (Jeg sliter veldig med sosial angst).

Så på tross av så utrolig mye positivt jeg opplever av å ikke drikke tar jeg meg enda i å ville drikke innimellom. Det er jo komplett galskap!! Andre som har det slik? Vil det gå over? Kjenner jeg gruer meg skikkelig til vår/sommer/ferier da jeg vet det blir mye sosialt i sola med venner/mannen/kollegaer. Og jeg vet ikke hvordan jeg skal komme gjennom det uten vinen min som demper angsten. Samtidig vet jeg at jeg ikke kommer til å sprekke, for da går mannen fra meg og jeg ødelegger meg selv.

Anonymkode: 54899...c70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. 

Dette er helt normalt, og ikke galskap. Å holde seg rusfri er en kamp som varer mye lenger enn tre mnd. Suget etter alkohol vil komme og gå, noen perioder verre enn andre. Det kan ta mange år før du ikke lenger plages av sug. Men noen savner det resten av livet. 

Jeg har vært i rusbehandling og jeg savnet fortsatt rus etter seks mnd. Jeg rakk aldri et helt år og har ikke klart det heller. Jeg er veldig ensom og har ikke opplevd at livet er bra uten rus. Så har ikke så gode forutsetninger, men jeg prøver. To mnd siden jeg rørte narkotika, men bare fire dager siden alkohol. 

Du har jo en veldig god motivasjon i din mann. Det håper jeg kan holde for deg. Men du trenger å føle deg skikkelig motivert selv også. For å klare det i lengden. Selv sliter jeg med motivasjon. Jeg går på antabus nå for å klare en periode uten alkohol.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alkoholens kraft er virkelig sterk.

Jeg kuttet tvert for ca. 3mnd siden, etter å ha drukket allllt for mye over 3-4år. Ingen andre rundt meg merket det enn mannen, men merket jeg var sliten på jobb og underpresterte. Mannen har alltid vært tilnærmet avholds. 

Så etter 3mnd sover jeg bedre, angsten er bedre, humøret bedre, forholdet bedre, klar og konsentrert på jobb og jeg har rast ned i vekt. Folk kommenterer stadig hvor utrolig bra jeg ser ut om dagen. Blitt slank igjen og huden er plettfri.

Men….allikevel hender det jeg innimellom drømmer om å drikke vin igjen. Leker med tanken på «bare noen glass» meste gang mannen er på reise. Min første tanke når vi blir invitert bort eller jeg skal ut på noe sosialt er å bli sur og ikke glede meg siden jeg ikke kan drikke vin. (Jeg sliter veldig med sosial angst).

Så på tross av så utrolig mye positivt jeg opplever av å ikke drikke tar jeg meg enda i å ville drikke innimellom. Det er jo komplett galskap!! Andre som har det slik? Vil det gå over? Kjenner jeg gruer meg skikkelig til vår/sommer/ferier da jeg vet det blir mye sosialt i sola med venner/mannen/kollegaer. Og jeg vet ikke hvordan jeg skal komme gjennom det uten vinen min som demper angsten. Samtidig vet jeg at jeg ikke kommer til å sprekke, for da går mannen fra meg og jeg ødelegger meg selv.

Anonymkode: 54899...c7

Sakte men sikkert nedtrapping , så blir en edru og får oppleve det fantastisk deilige ved å være klar i toppen , SÅ kommer ønske om å gjøre den deilige følelsen der enda bedre , ved å supplere alkohol ,igjen .så er det påan igjen ..det er nettopp der hvor du erstatter rusfølelsen med en ny tid , rusen og lykkefølelsen av å være klar, der er det viktig at du legger inn kreftene og viljen ..for du har dem..hadde en lege sagt til deg at drikker du mer nå så dør du om 6 mnd , så hadde du stoppet på flekken..så viljen og kreftene har du, men du må ta en liten fight med deg selv..2 uker så har kroppen glemt hva alkohol er , men ikke hjernen din..husk det.

• Liker 1
Skrevet

Ikke fall for fristelsen å tro at du kan begynne å drikke igjen ved visse anledninger. Det øker bare suget. Det er ikke vanskelig å slutte med noe man ikke har lyst på, så det høres ikke så rart ut at du føler det du nå føler. 

Vær stolt over at du klarer det! 💪🏻

• Liker 1
Skrevet (endret)

Forresten så er det også helt normalt å få en runde med økt sug ved tre måneder edru. Det er faktisk ganske mange som sprekker da. Det er noen prosesser i hjernen som gjør det, at man blir ekstra abstinent da. Er vel samme greia ved seks mnd. Husker ikke helt.

Slikt lærte vi om i rusbehandling.

Å være bevisst på det kan hjelpe på å komme seg gjennom den perioden.

Endret av Purple_Pixiedust
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...