AprilLudgate Skrevet fredag kl. 11:32 #381 Skrevet fredag kl. 11:32 (endret) Dette ble nok spikeren i kista for karrieren tror jeg. Hvem gidder ansette ham, booke foredrag osv 🤷♀️ Han får neppe jobb igjen tror jeg. Når man er felt pga etikk er man jo ikke attraktiv i et utredningsteam, i psykiatrien generelt eller som saksbehandler om han skulle søkt seg «nedover». Tviler på særlig mange vil gjeste podcasten heller nå. Endret fredag kl. 11:33 av AprilLudgate 4
Marguerite Skrevet fredag kl. 12:52 #382 Skrevet fredag kl. 12:52 AprilLudgate skrev (1 time siden): Dette ble nok spikeren i kista for karrieren tror jeg. Hvem gidder ansette ham, booke foredrag osv 🤷♀️ Han får neppe jobb igjen tror jeg. Når man er felt pga etikk er man jo ikke attraktiv i et utredningsteam, i psykiatrien generelt eller som saksbehandler om han skulle søkt seg «nedover». Tviler på særlig mange vil gjeste podcasten heller nå. Jeg er dessverre ikke så sikker. FS har jo fått gitt ut bok og holder foredrag om denne, samtidig som han har sterke støttespillere som fortsatt gir han oppmerksomhet. PK har et minst like stort og mektig nettverk, jeg må si jeg er spent på hvordan disse stiller seg nå. For pasienters og allmenhetens del skulle jeg gjerne sett at andre kjente psykologer gikk ut og snakket om hvorfor denne type rolleblanding er uetisk og uakseptabelt, men er usikker på om noen vil tørre å gjøre det. 3 2
Arwen89 Skrevet fredag kl. 13:01 #383 Skrevet fredag kl. 13:01 (endret) Han er nok godt sikret karriere i podimo hvor han intervjuer andre enn å klinisk behandle. Endret fredag kl. 13:01 av Arwen89 1
binders11 Skrevet fredag kl. 14:24 #384 Skrevet fredag kl. 14:24 Hva har han gjort? Hvilke roller har han blandet?
Caniggia Skrevet fredag kl. 14:49 #385 Skrevet fredag kl. 14:49 Han ser ut til å følge i fotsporene til andre sjarlataner som Benestad og Skårderud. For en som åpenbart passer bedre til å lage podcaster sammen med influenesere, eller til å skrive erotiske noveller, er det sikkert lurt å legge terapeutpraksisen på hylla. 5 2
Beetle Skrevet fredag kl. 15:53 #386 Skrevet fredag kl. 15:53 Marguerite skrev (2 timer siden): For pasienters og allmenhetens del skulle jeg gjerne sett at andre kjente psykologer gikk ut og snakket om hvorfor denne type rolleblanding er uetisk og uakseptabelt, men er usikker på om noen vil tørre å gjøre det. Psykolog Jørgen Flor gjør det. Han har skrevet boken "skadelige samtaler" (blant annet). Er en del innlegg fra ham på FB om temaet og kommentarfeltet har en del psykologer innom, noen av dem er spente på hva Psykologforeningen vil si. Synes det er bra at dette kommer fram og blir reagert på, og at det setter eksempel for at pasientrettigheter kommer foran psykologenes egeninteresse. Er ikke helt fan av denne maktmisbruken, som det nok er mye mer av enn det vi ser komme fram i media. https://www.facebook.com/PsykologFlor 2
parmanoia Skrevet fredag kl. 15:55 #387 Skrevet fredag kl. 15:55 Alle disse mennene bruker å gjenoppstå etter en pause der de får intervjuer og renvasking om den tunge tiden. Så han finner nok andre, passende nisjer å bruke sin kompetanse på. 2
parmanoia Skrevet fredag kl. 15:59 #388 Skrevet fredag kl. 15:59 (endret) Beetle skrev (6 minutter siden): Psykolog Jørgen Flor gjør det. Han har skrevet boken "skadelige samtaler" (blant annet). Er en del innlegg fra ham på FB om temaet og kommentarfeltet har en del psykologer innom, noen av dem er spente på hva Psykologforeningen vil si. Synes det er bra at dette kommer fram og blir reagert på, og at det setter eksempel for at pasientrettigheter kommer foran psykologenes egeninteresse. Er ikke helt fan av denne maktmisbruken, som det nok er mye mer av enn det vi ser komme fram i media. https://www.facebook.com/PsykologFlor Egeninteressen veier nok tyngre for mange, og lar det gå foran empatien for hva disse klientene/de som var med på tv og podkast har blitt utsatt for. De identifiserer seg tross alt med med Kjøs enn de som varslet. Men bra kommentar av Flor! Endret fredag kl. 16:00 av parmanoia 1 1
Coffee_lover Skrevet fredag kl. 19:03 #389 Skrevet fredag kl. 19:03 binders11 skrev (4 timer siden): Hva har han gjort? Hvilke roller har han blandet? Folk vil ikke fortelle det virker det som🙄 1
Beetle Skrevet fredag kl. 20:04 #390 Skrevet fredag kl. 20:04 binders11 skrev (5 timer siden): Hva har han gjort? Hvilke roller har han blandet? «Etter vår vurdering er de aktuelle forholdene av en så alvorlig karakter at vi mener det er nødvendig å begrense din autorisasjon som psykolog», skriver Helsetilsynet i vedtaket. I varselet som Helsetilsynet behandlet, ble Kjøs anklaget for manglende rolleforståelse og at han ikke tok godt nok vare på pasientenes behov og rettigheter. Dette er Helsetilsynets krav til Kjøs: Må jobbe under veiledning i en underordnet stilling. Må få veiledning på arbeidsplassen. Arbeidsgiver må kjenne tilsynssaken. Arbeidsgiver må godta vilkårene. Arbeidsgiver må rapportere. Arbeidsgiver skal snarest melde uregelmessigheter ved yrkesutøvelse. Med ny arbeidsgiver, må det bli ny godkjenning fra Helsetilsynet. Må gå i regelmessig veiledning hos psykolog minst en time annenhver uke. Tematikken som må være sentral i veiledningen er særlig fokus på rolleforståelse i arbeidet som psykolog. I vedtaket kritiserer Helsetilsynet nå Kjøs for å ha blandet rollene som terapeut og venn i et bokprosjekt og en podkast. Han kritiseres også for uforsvarlig journalføring og brudd på taushetsplikten." Oppsummert fra VG i dag.... 5
SVK Skrevet 44 minutter siden #391 Skrevet 44 minutter siden (endret) Marguerite skrev (På 5.12.2025 den 13.52): Jeg er dessverre ikke så sikker. FS har jo fått gitt ut bok og holder foredrag om denne, samtidig som han har sterke støttespillere som fortsatt gir han oppmerksomhet. PK har et minst like stort og mektig nettverk, jeg må si jeg er spent på hvordan disse stiller seg nå. Enig med deg. Finn Skårderud fikk også fortelle sin versjon uten kritiske spørsmål i NRK, Aftenposten, VG og sikkert mange andre steder også. Det er ganske vanlig det at de som har hatt fall i karrieren fordi de har gjort noe galt får intervjuer uten kritiske spørsmål hvor de kan bagatellisere, fraskrive seg ansvar og fortelle hvor synd det er på dem. Endret 43 minutter siden av SVK
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå