Gå til innhold

Peder kjøs

Kartoffel

Anbefalte innlegg

You'reNothingToMe skrev (1 minutt siden):

Det har vel med tiden blitt viktigere for han å være kjent enn å faktisk hjelpe de som virkelig trenger det da.

Kanskje?

Hva som har skjedd i dette tilfellet aner jeg ikke, men generelt er det jo uheldig å bli for avhengig av psykologens anerkjennelse/tillit/oppmerksomhet osv. 

Men bare for å være ryddig og på det - jeg vet ikke om det er en psykolog sitt ansvar å «hjelpe de som virkelig trenger det». 

De skal veilede på verktøy osv - men der stopper jo deres ansvar. 

Mange blir nok alt for forventningsfull til en helsearbeiders mulighets- og ansvarsrom? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Moth-Ear-Earth
DundreMilfin skrev (1 minutt siden):

Kanskje?

Hva som har skjedd i dette tilfellet aner jeg ikke, men generelt er det jo uheldig å bli for avhengig av psykologens anerkjennelse/tillit/oppmerksomhet osv. 

Men bare for å være ryddig og på det - jeg vet ikke om det er en psykolog sitt ansvar å «hjelpe de som virkelig trenger det». 

De skal veilede på verktøy osv - men der stopper jo deres ansvar. 

Mange blir nok alt for forventningsfull til en helsearbeiders mulighets- og ansvarsrom? 

En psykolog må være klar over at en pasient kanskje ikke har noen andre å snakke med. De bør egentlig ta utgangspunkt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier noe om boka og hvordan relasjonen etter terapien var. https://www.aftenposten.no/kultur/i/9v0QXM/peder-kjoes-forsoek-paa-aa-bli-venn-med-en-tidligere-pasient-er-blitt-bok-en-direkte-utfordring-av-etikken-vaar-sier-psykolog

jeg må innrømme at jeg stusser over at han som fagperson gikk med på å forsøke å få en vennskapsrelasjon etter behandling. Det kan godt hende det er ok, men det blir da ekstra viktig med grenser og forventingsavklaring. Kanskje det ikke ble gjort godt nok her?

• Liker 19
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det å kommentere uoverensstemmelser i et offentlig kommentarfelt, i en passiv-agressiv tone virker umodent og en person i ubalanse.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

You'reNothingToMe skrev (5 minutter siden):

En psykolog må være klar over at en pasient kanskje ikke har noen andre å snakke med. De bør egentlig ta utgangspunkt i det.

Nei?

Da misforstår du deres ansvar. De har dette som jobb, hverken mer eller mindre. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moth-Ear-Earth

Nei?

Jo?

Ja , nettopp. Da må de gjøre jobben sin. Det er faktisk en veldig alvorlig jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DundreMilfin skrev (3 minutter siden):

Nei?

Enig i at de har det som jobb. Derfor tenker jeg psykologen har et større ansvar for å ha tydelige grenser og avklare forventningene til pasienten etter behandlingen om de fortsatt skal ha kontakt. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JennieB skrev (6 minutter siden):

Dette sier noe om boka og hvordan relasjonen etter terapien var. https://www.aftenposten.no/kultur/i/9v0QXM/peder-kjoes-forsoek-paa-aa-bli-venn-med-en-tidligere-pasient-er-blitt-bok-en-direkte-utfordring-av-etikken-vaar-sier-psykolog

jeg må innrømme at jeg stusser over at han som fagperson gikk med på å forsøke å få en vennskapsrelasjon etter behandling. Det kan godt hende det er ok, men det blir da ekstra viktig med grenser og forventingsavklaring. Kanskje det ikke ble gjort godt nok her?

Jøss 🫥😐

Altså…..

Dette er jo egentlig ganske absurd fra begges kant. Men åpenbart spesielt Kjøs. 

Om man hadde truffet hverandre 5 år etter i sosiale lag type pasienten er bestevennens nye kjæreste - eller man blir kollegaer og SÅ venner så er det nå en ting.

Men brevutveksling 😅🫣

Denne konteksten var jo og så vanskelig fordi «terapien» foregikk i programmet «Hos Peder» såvidt jeg skjønner. Ikke i ordinære rammer.

Hjelp. Ja, dette var jo oppskriften på katastrofe waiting to happen. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JennieB skrev (3 minutter siden):

Enig i at de har det som jobb. Derfor tenker jeg psykologen har et større ansvar for å ha tydelige grenser og avklare forventningene til pasienten etter behandlingen om de fortsatt skal ha kontakt. 

Jess, aller helst bør de jo i 99,9999999% av tilfellene og helst 100% avstå fra den nære kontakten.

Vær gjerne samboeren til en venn, men man trenger ikke pleie relasjonen som med bestevenner. 

Andre psykologer hilser jo ikke engang på sine pasienter på gata av hensyn til grenser og anonymitet. 

Snål type. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss 🫥😐

Altså…..

Om man hadde truffet hverandre 5 år etter i sosiale lag type pasienten er bestevennens nye kjæreste - eller man blir kollegaer og SÅ venner så er det nå en ting.

Men brevutveksling 😅🫣

Denne konteksten var jo og så vanskelig fordi «terapien» foregikk i programmet «Hos Peder» såvidt jeg skjønner. Ikke i ordinære rammer.

Han måtte ha sett at dette kan bli et kjempeproblem. All tidligere erfaringer mellom behandler og pasient viser jo det. Og Peder er ikke dum. Så hva var beveggrunnen for å gjøre det på denne måten? En ny eksperimentell terapiform??

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DundreMilfin skrev (1 time siden):

Er vel rimelig enkelt å tolke hva som har skjedd med den kommentaren?

Hun opplever han ikke har nytte/interesse av henne lengre.

Og det skuffer henne. 

Om hun er frisk nå og skriver dette til ham hadde det jo vært mer nyttig og ryddig med en kronikk for eksempel som problematiserer hans praksis i relasjon til hennes egen erfaring?

Den hadde kommet på trykk for å si det sånn. 

Ja enig.

Han hadde bruk for henne.

Nå har han ikke bruk for henne lenger.

Dette sårer henne selvfølgelig.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

You'reNothingToMe skrev (28 minutter siden):

Det har vel med tiden blitt viktigere for han å være kjent enn å faktisk hjelpe de som virkelig trenger det da.

Det er mitt inntrykk også. Han elsker kjendistilværelsen og å være på skjerm og radio.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DundreMilfin skrev (4 minutter siden):

Jøss 🫥😐

Altså…..

Men brevutveksling 😅🫣

Enig. Veldig spesielt. Virker jo som det skar seg, og at de ikke har fått avsluttet på en måte som var god.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Moth-Ear-Earth
DundreMilfin skrev (4 minutter siden):

Jess, aller helst bør de jo i 99,9999999% av tilfellene og helst 100% avstå fra den nære kontakten.

Vær gjerne samboeren til en venn, men man trenger ikke pleie relasjonen som med bestevenner. 

Andre psykologer hilser jo ikke engang på sine pasienter på gata av hensyn til grenser og anonymitet. 

Snål type. 

Enig med deg her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moth-Ear-Earth
Entern skrev (Akkurat nå):

Det er mitt inntrykk også. Han elsker kjendistilværelsen og å være på skjerm og radio.

Ja, har inntrykk av at han bruker enkelte pasienter for å få status. Han er nok ikke så sympatisk som han liker å gi uttrykk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
You'reNothingToMe skrev (2 minutter siden):

Ja, har inntrykk av at han bruker enkelte pasienter for å få status. Han er nok ikke så sympatisk som han liker å gi uttrykk for.

Ja dessverre. Likte han veldig godt i starten, men så ble det mer og mer som skurret og jeg fikk avsmak.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotosyntesen skrev (1 minutt siden):

Han måtte ha sett at dette kan bli et kjempeproblem. All tidligere erfaringer mellom behandler og pasient viser jo det. Og Peder er ikke dum. Så hva var beveggrunnen for å gjøre det på denne måten? En ny eksperimentell terapiform??

Tja.

Dette virker litt for meg nærmest som et sosialantropologisk/psykologisk prosjekt hvor man i praksis driver med skjult observasjon som metode? 🤷‍♀️

Han synes det er spennende fra et «faglig» perspektiv - sannsynligvis en ide de fleste ville fått når det har blitt LITT mye rødvin og hasj på nach. «Høhø, kult å bli VENN med en pasient - utforske hvor blablablabla og så skrive bok sammen om prosjektet».

Hun beskriver noe rundt at han ikke kunne gi henne det samme hun fikk i «terapi». Og at dette trigget (åpenbart avvisning osv). Men….ingen psykologer kan jo det med sine relasjoner? 

Og så brevutveksling da, det er noe veldig analogt og romantisk over det. De diskuterte hverdagen og de store spørsmålene. Når kvinner og menn gjør det der sammen er det ofte mer intimt enn de vedgår. 

Psykolog som kler seg som han kommer rett ut fra en rødvinsjazzbar møter tiltrekkende flott kvinne - de blir «venner» i form av brevutveksling hvor de deler sjela med hverandre.

Han med høykommersielle interesser og til tider tvilsom etikkvurdering, hun langt mer sårbar enn det fremstår.

Jeg kaller bare dette 1 års dating etter terapi jeg. 

SELVSAGT er dette sykt vanskelig for henne 🤷‍♀️ Djisses. For et opplegg. 

Entern skrev (1 minutt siden):

Ja enig.

Han hadde bruk for henne.

Nå har han ikke bruk for henne lenger.

Dette sårer henne selvfølgelig.

Ja, det handler vel om nøyaktig det.

Hun var faktisk en kommersiell (og i hans men neppe så mange medpsykologers øyne faglig) interesse for ham.

Og så VEDDER jeg ei øl eller fem på at en vakker, slank og sikkert spennende kvinne som henne heller ikke var et minus for han. 

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DundreMilfin skrev (2 minutter siden):

Tja.

Dette virker litt for meg nærmest som et sosialantropologisk/psykologisk prosjekt hvor man i praksis driver med skjult observasjon som metode? 🤷‍♀️

Han synes det er spennende fra et «faglig» perspektiv - sannsynligvis en ide de fleste ville fått når det har blitt LITT mye rødvin og hasj på nach. «Høhø, kult å bli VENN med en pasient - utforske hvor blablablabla og så skrive bok sammen om prosjektet».

Hun beskriver noe rundt at han ikke kunne gi henne det samme hun fikk i «terapi». Og at dette trigget (åpenbart avvisning osv). Men….ingen psykologer kan jo det med sine relasjoner? 

Og så brevutveksling da, det er noe veldig analogt og romantisk over det. De diskuterte hverdagen og de store spørsmålene. Når kvinner og menn gjør det der sammen er det ofte mer intimt enn de vedgår. 

Psykolog som kler seg som han kommer rett ut fra en rødvinsjazzbar møter tiltrekkende flott kvinne - de blir «venner» i form av brevutveksling hvor de deler sjela med hverandre.

Han med høykommersielle interesser og til tider tvilsom etikkvurdering, hun langt mer sårbar enn det fremstår.

Hun var faktisk en kommersiell (og i hans men neppe så mange medpsykologers øyne faglig) interesse for ham.

Og så VEDDER jeg ei øl eller fem på at en vakker, slank og sikkert spennende kvinne som henne heller ikke var et minus for han. 

Dette har du langt mer peiling på enn meg, men sånn jeg ser det har du helt rett👍 Helt enig 👍

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DundreMilfin skrev (3 minutter siden):

Tja.

Du reduserer ham til en kåting som kunne tjene en slant og samtidig (muligens) heve sin status blant sine profesjonskamerater. Huff så deprimerende.

Jeg er redd du har rett også.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...