Gå til innhold

Peder kjøs

Kartoffel

Anbefalte innlegg

Ninaen skrev (17 minutter siden):

Jo! Sjekk HPL. Blande profesjonelt og privat. Er selvsagt gråsoner osv. Men tror de fleste innen psykiatrien ville sagt at dette var mildt sagt ugreit

Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NiceOrNothing skrev (14 timer siden):

At hun er skuffet at han ikke kan være der for henne i den grad hun trenger. Utenfor terapi -rommet . For en frisk person ville det vært innlysende at tiden som betalt terapeut er noe annet enn hva han kan tilby henne som venn/ bekjent . 

Tvinger seg på ham antyder jo noe ganske annet? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (Akkurat nå):

Har ikke ment å antyde tvinge seg på. Har ikke lest  alle saksopplysninger heller. Her tenker jeg vi burde trå varsomt å la det offentlige konkludere . Han har brutt en etisk grense . Og hun har kanskje forventet seg mer enn han kan gi . Han som fagperson har uansett ansvaret for den grensesettingen .  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pålandjorda skrev (46 minutter siden):

HPL?

Helsepersonelloven

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AprilLudgate skrev (21 timer siden):

Etter å ha hørt podcasten om varslingssaken endret mitt syn seg totalt . Kunnskap er jammen meg alt . Ble uvel av det jeg hørte der. Stakkars jente 🥹

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helikopter skrev (8 timer siden):

Aftenposten har to episoder av en podcast om dette ute nå. 

Veldig opplysende og bra👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helikopter skrev (8 timer siden):

Aftenposten har to episoder av en podcast om dette ute nå. 

Hva heter podcasten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier hun (pasienten) at Peder Kjøs har gjort noe seksuelt mot henne? Eller er det blanding av rolle (psykolog / venn) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iia skrev (12 timer siden):

Sier hun (pasienten) at Peder Kjøs har gjort noe seksuelt mot henne? Eller er det blanding av rolle (psykolog / venn) 

Skriftlig dokumentasjon på div . Bla annet sendt en erotisk novelle til henne . Initiert til vennskap og vin . Redd hans autorisasjon ryker . Blir overrasket hvis ikke 

Endret av NiceOrNothing
  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (29 minutter siden):

Skriftlig dokumentasjon på div . Bla annet skrevet erotisk novelle til henne . Initiert til vennskap og vin . Redd hans autorisasjon ryker . Blir overrasket hvis ikke 

😳😳😳

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NiceOrNothing skrev (2 timer siden):

Etter å ha hørt podcasten om varslingssaken endret mitt syn seg totalt . Kunnskap er jammen meg alt . Ble uvel av det jeg hørte der. Stakkars jente 🥹

Samme her!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten Kjøs har fremstått i media over år har gjort at dette dessverre ikke kom uventet.

Da saken med Finn Skårderud kom opp tenkte jeg det samme, at Kjøs er samme type.

Ikke minst har turneen Kjøs og IS hadde sammen forsterket inntrykket. For fra de to startet denne turneen på skoler (!) landet rundt så har IS fremstått som om hun ble sykere og sykere underveis. Som fagperson burde Kjøs satt en stopper for dette pga. forsvarlighetsprinsippet. Istedenfor har han fortsatt å fremheve seg selv i media.

Her har både pasienten selv og tre uavhengige psykologer klaget Peder Kjøs til Statsforvalteren, og det er flott.

Jeg håper det også settes lys på den skoleturneen han og IS har hatt, for den har hele tiden gitt et bekymringsfullt inntrykk når man ser hvor mye sykere IS ble etter de startet turneen.

• Liker 15
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (8 timer siden):

Skriftlig dokumentasjon på div . Bla annet skrevet erotisk novelle til henne . Initiert til vennskap og vin . Redd hans autorisasjon ryker . Blir overrasket hvis ikke 

Helt enig. Jeg husker jeg var hos psykolog selv for noen år siden, og da kom denne casen opp og min psykolog syntes det hele var hårreisende etter bare å ha lest boken og forstått hva slags blanding av roller som foregikk, og var helt sikker på at dette ville få konsekvenser på et tidspunkt. er ikke overrasket hvis min gamke psykolog er en av de tre som sammen med Tiril har sendt inn varsel : P 

Det er klart at du ikke skal blande roller, selv etter et terapiforløp, fordi relasjonen vil være assymetrisk i utgangspunktet. At peder hevder ifølge podcasten at dette var greit fordi terapien var avsluttet, går derfor imot helsepersonelloven og han burde visst at dette var feil selvom han lot seg fascinere av sin klient og ønsket et vennskaps( eller noe annet creepy) forhold. Å sende erotisk novelle og indiktere at "!jeg er ikke så snill og god og har disse mørke sidene"  til en tidligere pasient er mildt sagt uforsvarlig.. spesielt når vedkommende fortsatt sliter.. huffameg. håper han ikke får praktisere mer.  Som et menneske som har vært hos flere psykologer selv, blir jeg helt kvalm av det opplegget her. Man kan ikke skylde på at hun også er et voksent menneske, det er han som burde satt grensene her fra første stund! bare å si « tenker det hadde vært fint å tatt et glass vin med deg, jeg liker tanken» til en pasient i terapi er helt hårreisende. Da planter man en idé i hodet på pasienten om at relasjonen er noe mer - noe den ikke er og bør ikke være. 

Endret av marsvin
  • Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peder Kjøs er venner med mange middelaldrende menn med et spesielt kvinnesyn i Oslos lille Frognerkrets. (Blant annet eksmann til Ven Kirs osv). Dette er ingen overraskelse. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanja2345 skrev (7 minutter siden):

Peder Kjøs er venner med mange middelaldrende menn med et spesielt kvinnesyn i Oslos lille Frognerkrets. (Blant annet eksmann til Ven Kirs osv). Dette er ingen overraskelse. 

Utdyp gjerne!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (1 time siden):

Utdyp gjerne!

De er høye på seg selv, snakker mest om seg selv og alt hva de har fått til, tiltrekker seg litt yngre damer fordi de er halvkjendiser og bruker mye hersketeknikker ovenfor spesielt yngre damer. Sier ikke at P Kjøs er sånn, men mye av det i kretsen rundt. 

• Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (7 timer siden):

For ordens skyld synes jeg det er greit at vi vet at novellen ikke ble skrevet _til_ henne. De hadde begge skjønnlitterære ambisjoner, og sendte hverandre ting de hadde skrevet.

Denne novellen har han gitt ut, jeg leste den da den kom og den handler ikke om henne.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...