Gå til innhold

Rune Fardal og hans kamp mot barnevernet

Gjest Kattedama

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Kattedama
slask skrev (2 timer siden):

Hvorfor tror du folk liker Fardal da?
Fordi de som er hovedkjernen på BV-gruppene er folk som vil ha rettferdighet, få fjernet maktmisbruk og bruk av falske bekymringsmeldinger som er mer regelen enn unntaket virker det som.
Utrolig mange som har fått sånt mot seg, helt uten grunn, men som hevnaksjon fra en eller annen syk maktmisbruker.
Og BV tar opp hansken, lager stor problematisk sak, for å finne - ingenting, eller fabrikere noe.
Det er veldig mange som har fortalt og vist sånne tilfeller.
Og det er bare på sosiale medier at folk har mulighet for å nå ut med historiene sine, uten at de blir omskrevet eller anonymisert slik at BV ikke får noen smekk på lanken tilbaken.

Som nevnt før, jeg sier ikke at BV aldri gjør noe bra, men til å være et profesjonelt (?) statlig organ burde det ikke finnes hundrevis, kanskje tusenvis av folk som føler seg overkjørt pga ingenting.

Det vil alltid være foreldre som ikke erkjenner at de har mangelfulle omsorgsevner og ikke forstår at det de driver med er omsorgssvikt. De vil føle seg overkjørt fordi de skjønner ikke selv at vold, misbruk og rusmisbruk skader barna deres. Det er en grunn til at bv snakker om taushetsplikt og personvern i alle saker, og det er for å beskytte barna i sakene. Grenseoverskridende foreldre gir gjerne blaffen i om person sensitiv informasjon deles om barna sine, så lenge de kan ramme etaten eller score dårlige poenger. Det har Rune Fardal vist oss mange ganger, med disse kvasi intervjuene han gjør og legger det ut på nett for alle å se. Rimelig naivt å tro at å spre historier på nett vil skape endringer i et system som barnevernet, har du og dine likesinnede hørt om dialog? Det er oppførselen til mange av disse bv motstandere på nett som gjør at bv blir ytterligere svekket. Folk orker ikke å gjøre den viktige jobben fordi prisen er for høy. Og til syvende og sist så er det barn som Christoffer og gutten i Bergen som ble funnet bundet i egen seng som betaler prisen. Det er mange av oss som ønsker oss et annet bv men vi bruker ikke ekstreme metoder i den kampen. Og ikke dra inn skattepenger og bruk av disse i bv, du aner ikke hvor mye penger skattebetalere må ut med fordi mange barn utsatt for omsorgssvikt ender opp som uføre. Og dette på grunn av foreldre med dårlig omsorgsevne, de samme Fardal skor seg på økonomisk. 

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunsteam skrev (På 17.10.2022 den 10.41):

Her glemmer brukerne at saken er flerdelt. Jeg forsvarer ikke at barn blir utlevert om sitt privatliv. Samtidig må vi ikke glemme at også barn og ungdom har kontaktet Fardal for å få hjelp mot Barnevernet. Han har bistått barn og ungdom i møter med saksbehandlere for at de skal få den hjelpen de har krav på. Menneskerettigheter og krav på et godt liv er noe alle har krav på. Det er ikke bare ord. Det er ingen saker som er like. Jeg vet også at Fardal har bistått en torpedo for at han skulle få igjen omsorgen for en liten datter. Og det virker som Fardal har lært av sine feil, og han sier jo selv at han tenker seg mer om nå får han bistår noen i saker. 

Jeg tror at debattantene her bør tenker over at en sak ikke er ensidig, men har flere sider enn hva de tenker at bør belyses. 

Sikter du til han som er nevnt i artikkelen? Han hevdet jo senere at Fardal ødela mer enn han hjalp.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
~white lady~ skrev (6 minutter siden):

Sikter du til han som er nevnt i artikkelen? Han hevdet jo senere at Fardal ødela mer enn han hjalp.

Stemmer, han er vel kritisk til Fardal sine metoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lill :) skrev (10 minutter siden):

Stemmer, han er vel kritisk til Fardal sine metoder?

Ja i ettertid har han innrømmet det, og er nå i "krig" mot Fardal. Jeg leste hele artikkelen mens den lå ute gratis, nå ligger den dessverre bak en betalingsmur.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slask skrev (1 time siden):

Dette sporet av. Jeg snakker om varsler Bowen, som visstnok er faren til denne Thea som jeg ikke har fulgt med på. Fardal har vært involvert i et stort antall saker, så jeg har tydeligvis gått glipp av Theasaken.
Varslingen er om et statsbedrift som hadde ca 100 ansatte på papiret flere enn i virkeligheten....skrevet om det lenger opp.

Visstnok? Du refererer jo selv til VG? Saken om Thea er slått stort opp, der hun selv har fortalt sin historie. I samme sak, dvs en egen sak i saken, har datteren til Fardal uttalt seg og fortalt om barndommen sin med han som far. De historiene er ille! Og jeg lurer på hva mange av de andre barna som er utlevert syns om at de har blitt eksponert på denne måten. Jeg klarer bare ikke å forstå at noen kan støtte sånne menn? Dette handler ikke om varsling.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10

Så ufattelig trist for alle disse barna som er utlevert på denne måten. Må være så vondt.

Det viser jo veldig tydelig at disse foreldrene ikke har selvinnsikt nok og ikke setter barna først når de godtar en slik utlevering. Ingen tvil om at bv har gjort det riktige med å fjerne barna fra foreldrene som holder på slik. 

Ikke forstår jeg hvordan Fardal har fått lov å holde på slik. Legge ut sensitiv informasjon om barn, bilder, videoer - av barn som mest sannsynlig er traumatiserte fra før av. Det er jo straffbart. Veldig bra vg belyste temaet og håper det fører med seg en del endringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (6 timer siden):

Godt skrevet 

Skjønner ikke at folk gidder å ta disse som forsvarer Fardal her i tråden seriøst. De gidder ikke engang å lese om "Thea" som 10åring ble slengt vegg imellom så blodet sprutet av faren sin, men det er ikke så nøye, for faren er jo en god kar som avslørte et fimas ditt og datt. Det sier alt om de folka dere diskuterer med i tråden sitt perspektiv, de er samme ulla som Fardal, så dette er en tapt diskusjon - de driter i barna det er snakk om. De gidder ikke en gang å svare på det - i stedet er det bare masse defleksjonsspørsmål for at alle andre her i tråden skal svare på alt mulig, mens de selv ikke svarer på saken med "Thea" f.eks.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (2 minutter siden):

Skjønner ikke at folk gidder å ta disse som forsvarer Fardal her i tråden seriøst. De gidder ikke engang å lese om "Thea" som 10åring ble slengt vegg imellom så blodet sprutet av faren sin, men det er ikke så nøye, for faren er jo en god kar som avslørte et fimas ditt og datt. Det sier alt om de folka dere diskuterer med i tråden sitt perspektiv, de er samme ulla som Fardal, så dette er en tapt diskusjon - de driter i barna det er snakk om.

Helt riktig ! Mine innlegg om dette ble slettet , men ja veldig merkelig å ikke engang gidde å lese om saken, det sier så mye om de som forsvarer Fardal

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (3 minutter siden):

Helt riktig ! Mine innlegg om dette ble slettet , men ja veldig merkelig å ikke engang gidde å lese om saken, det sier så mye om de som forsvarer Fardal

De kan ikke lese msm selv da vet du, kan jo risikere å måtte ta til seg faktisk informasjon. Men alle andre skal måtte lese/se alternative mediers sak om samme saken. Det går bare ene veien, så debatten er allerede tapt.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
I Grosny skrev (50 minutter siden):

Litt av en påstand. Hva som er andre menneskers hjertesak er det drøyt at andre enn det gjeldende mennesket påstår. Hvis dette er typisk for Fardal-kritikk, så lukter det useriøs kritikk lang vei.

Jeg aner forøvrig en forskjell på Fardals og barnevernets prioriteringer. Barnevernet fokuserer på barnet  og de voksne blir nedprioritert. Fardal er de voksnes forsvarer, men det trenger ikke nødvendigvis å være til barnas ugunst. 

Å legge ut  detaljerte historier og person sensitive opplysninger om ikke samtykkende mindreårige er da ikke på noen som helst måte gunstig. Og det er useriøst å hive seg inn i en tråd på 6 sider med mange gode innlegg og kalle det useriøs kritikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lill :) skrev (5 timer siden):

Å legge ut  detaljerte historier og person sensitive opplysninger om ikke samtykkende mindreårige er da ikke på noen som helst måte gunstig. Og det er useriøst å hive seg inn i en tråd på 6 sider med mange gode innlegg og kalle det useriøs kritikk. 

6 sider med gode innlegg er ikke det samme som et intervju med den kritiserte. Hva alle andre mener kan ikke klarlegge hva personens hjertesak er. Den seriøse måten er å spørre han direkte. Alt annet er spekulasjoner. Spør han selv direkte og da kan du få minst tre typer svar. Kanskje sannheten, en tilpasning eller tull. 
Dere kan selvfølgelig kritisere Fardal opp og ned, og sikkert god kritikk også, men å fastslå hva som er hans hjertesak uten å spørre han direkte synes jeg er useriøst.

At barnevernet setter barnas behov foran foreldrene er jeg ganske sikker på, og jeg tror også det må være sånn, men i enkelte saker så er ikke nødvendigvis barnevernets tilbud bedre enn den uheldige situasjonen barna lever i med sine foreldre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er problemet her @slask, som jeg tror de fleste her ser ganske klart, er at historiene og fortellingene Fardal legger ut på youtube og facebook mest sannsynlig ikke stemmer. Det ser vi to gode eksempler på i VG, der både Kvamsaken og Thea-saken er fabrikkert for å passe Fardals vinkel. Han er tatt i grov løgn.

Foreldre som ikke selv forstår at dem ikke er i stand til å gi barna sine gode hjem sitter å forteller fritt til Fardal som legger ut på nettet.

Barnevernet tar ikke barn fra familiene uten grunn. De gjør menneskelige feilvurderinger innimellom ja, men at Barnevernet som instutisjon er ondskapsfull og korrupt må du faktisk lenger ut på landet med. 

Grunnen til at folk stoler på msm er fordi de har regelverk å forholde seg til, vær varsom-plakater, de må legge til kilder og de blir felt i PFU om de bryter god presseetikk. De "frie mediene" forholder seg ikke til noe av dette, og de kan vel heller kalles for blogger. De kan fabrikkere ting som de vil, de legger ved falske kilder og blir ikke engang vurdert av PFU. Det er ingen måte for deg å vite at det du leser faktisk stemmer. 

VG har i denne saken gjort et solid stykke gravearbeid, de har latt Fardal komme med sin side av saken og de har brukt ekte kilder (barna som nå er myndige). At Fardals støttespillere og han selv nå kaller journalister for troll eller at det er en betalt kampanje viser bare at han er tatt med buksene nede. 

Det finnes masse artikler i msm der barnevernet blir kritisert, med rette. At de kritiserer Fardal nå er også med rette. Han er en kriminell utnytter av sårbare foreldre som heller skulle tatt imot hjelp fra barnevernet med en gang. Å gå til Fardal og begynne kjempe mot barnevernet er nok det dummeste du kan gjøre om du ønsker barna tilbake. 

• Liker 23
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RGyPax/martin-ble-eksponert-av-fardal-han-utnyttet-meg

Enda en sak. Litt dumt at det er bak betalingsmur, men jeg forstår også at denne typen journalistikk koster penger. 

Saken handler om "Martin" som levde et liv med mye rus og vold. Han ble flyttet fra fosterhjem til instutisjon mot sin vilje. Fikk inntrykk av at Fardal ville hjelpe ham tilbake til fosterfamilien og stilte opp på et halvannen time langt "intervju" med Fardal. Trodde at videoen skulle sendes til fylkesnemnda, og delte personlige ting fordi han hadde inntrykk av at jo mer han delte jo bedre var det for saken hans. 

Videoen ble derimot delt på sosiale medier. Fosterforeldrene så dette og kontaktet fostersønn som nå innså at det han gjorde var dumt. De sendte Fardal sms og ba ham slette videoen - noe han selvsagt ikke gjorde. 

Nå nekter Fardal for alt dette og mener denne unge, sårbare, rusede gutten skjønte hva han drev med. Fardal blottla og utleverte denne gutten, og nå kaller ham han en løgner. 

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest DislayName
1 hour ago, fotballjenta said:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RGyPax/martin-ble-eksponert-av-fardal-han-utnyttet-meg

Enda en sak. Litt dumt at det er bak betalingsmur, men jeg forstår også at denne typen journalistikk koster penger. 

Saken handler om "Martin" som levde et liv med mye rus og vold. Han ble flyttet fra fosterhjem til instutisjon mot sin vilje. Fikk inntrykk av at Fardal ville hjelpe ham tilbake til fosterfamilien og stilte opp på et halvannen time langt "intervju" med Fardal. Trodde at videoen skulle sendes til fylkesnemnda, og delte personlige ting fordi han hadde inntrykk av at jo mer han delte jo bedre var det for saken hans. 

Videoen ble derimot delt på sosiale medier. Fosterforeldrene så dette og kontaktet fostersønn som nå innså at det han gjorde var dumt. De sendte Fardal sms og ba ham slette videoen - noe han selvsagt ikke gjorde. 

Nå nekter Fardal for alt dette og mener denne unge, sårbare, rusede gutten skjønte hva han drev med. Fardal blottla og utleverte denne gutten, og nå kaller ham han en løgner. 

Den saken der sier alt om Fardal. Målet helliger midlet, om midlet så er uskyldige barn/sårbare voksne. Han er en skurk og en sjarlatan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballjenta skrev (2 timer siden):

Her kommer du men en historie som kanskje er nøyaktig, eller kanskje ikke. Jeg får inntrykk av at Fardal på alvorlig vis bryter taushetsplikten. Jeg får også mistanke om at institusjonen ikke er god for gutten. Jeg håper det kommer en del fine innlegg om institusjoner nå og at disse får skussmål som langt overgår sitt rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
I Grosny skrev (5 timer siden):

Her kommer du men en historie som kanskje er nøyaktig, eller kanskje ikke. Jeg får inntrykk av at Fardal på alvorlig vis bryter taushetsplikten. Jeg får også mistanke om at institusjonen ikke er god for gutten. Jeg håper det kommer en del fine innlegg om institusjoner nå og at disse får skussmål som langt overgår sitt rykte.

Fardal praktiserer ikke taushetsplikt, har ikke respekt for person sensitive opplysninger og har er noe lettbeint forhold til sannheten. I hans «sakkyndigrapport» som han forøvrig har skrevet selv, deler han helseopplysninger og utleverer privatlivet til egne barn. Han er farlig og øker konfliktnivået fremfor å fremme dialog og samarbeid. Kudos til VG som har løftet frem denne saken. Håpet er at andre barn som har blitt krenket av Fardal og foreldrene sine, skjønner at det de har blitt utsatt for ikke er greit og kan være et lovbrudd slik som i denne saken. https://www.dagbladet.no/nyheter/mor-domt-for-a-krenke-datterens-rett-til-privatliv/71790428 

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...