Gå til innhold

Rune Fardal og hans kamp mot barnevernet

Gjest Kattedama

Anbefalte innlegg

slask skrev (1 time siden):

Dennis-saken kan nok ikke nevnes uten at varslersaken nevnes, men dessverre er saken tabu.
Det at han og kollega varslet om stor svindel i en statsfinansiert arbeidsmarkedsbedrift der de selv jobbet, årsaken til det de ble utsatt for. De som er gamle nok til å huske Juklerødsaken vet at han hele tiden hadde rett, men ble utsatt for maktmisbruk med psykiatri-anstalt som verktøy.

Den varslingssaken har ingenting med mishandlingen av datteren! Tenk å gjøre hennes opplevelse til noe slikt, noe lite og ubetydelig og bare en hevn!? 

Det er ingen av dere som støtter Fardal som klarer å komme med en kommentar om Thea, eller datteren Hanne? Det blir glatt oversett, kanskje fordi det ikke passer inn i det bildet dere har av Fardal?

• Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Carrot skrev (På 27.10.2022 den 9.04):

Du må seriøst sjekke synet ditt hvis DET er slik du leser det jeg skriver.. Barna er aldri statister fra barnevernets side, foreldrene er - derfor søker de hjelp hos slike som Fardal, farlige mennesker med en egen agenda.
Dersom foreldrene hadde barnas interesser i fokus og kun det vilel dette aldri vært et tema.

- angående min kunnskap så vet du overhode ikke noe om meg, min oppvekst, hva jeg har eller ikke har kjennskap til av problematikken men du fremstår i svarene dine som en på foreldresiden som ikke har gjort jobben sin godt nok som omsorgsperson for egne barn og derfor har såre følelser å forsvare. Det hra du helt rett i at jeg ikke har for jeg ser først og fremst hele barnet og dets behov for beskyttelse, ikke foreldrene og deres behov for å fortsette som før..

Der beviste du at du ikke har kunnskapen og erfaringen når du sier at barna ikke er statister i sin egen sak fra "barnevernets" side. Du beskylder også meg urettmessig for å stå på foreldrenes side. Når i mine innlegg har jeg påstått at jeg skal stå på foreldrenes side? Jeg har hele mitt liv stått på barnas side, ikke foreldrenes side og heller ikke "barnevernets" side. Les mine innlegg før du svarer. Det er slik, barna er statister i sin egen sak desverre. For sakene her blir som oftest en konflikt mellom "barnevernet" og foreldrene. Barna er rettsløse selv om de har rettigheter og blir desverre oversett på sine behov, meninger og ønsker. Det er derfor problematikken er som den er og den store årsaken til at "barnevernet" har fått et fortjent dårlig rykte. Det er dette Rune Fardal vil til livs. Synd at du støtter "barnevernet" i dette og syns at det er helt greit at barna skal være statister i sin egen sak. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
gunsteam skrev (2 timer siden):

Der beviste du at du ikke har kunnskapen og erfaringen når du sier at barna ikke er statister i sin egen sak fra "barnevernets" side. Du beskylder også meg urettmessig for å stå på foreldrenes side. Når i mine innlegg har jeg påstått at jeg skal stå på foreldrenes side? Jeg har hele mitt liv stått på barnas side, ikke foreldrenes side og heller ikke "barnevernets" side. Les mine innlegg før du svarer. Det er slik, barna er statister i sin egen sak desverre. For sakene her blir som oftest en konflikt mellom "barnevernet" og foreldrene. Barna er rettsløse selv om de har rettigheter og blir desverre oversett på sine behov, meninger og ønsker. Det er derfor problematikken er som den er og den store årsaken til at "barnevernet" har fått et fortjent dårlig rykte. Det er dette Rune Fardal vil til livs. Synd at du støtter "barnevernet" i dette og syns at det er helt greit at barna skal være statister i sin egen sak. 

Ja dette har du mye greie på :ironi:BV må følge lovverket som gir barn uttalerett fra de er 7 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@gunsteam Hvorfor bruker du "barnevernet" i hermetegn? Du er jo ikke på barnas side når du forsvarer en mann som Fardal?  
I veldig mange saker må BV på grunn av regelverket la barn bli i hjem de utsettes for overgrep og omsorgssvikt alt for lenge fordi det er så strengt regulert. Barn som selv har stått frem og sagt at de burde vært lyttet til mye før, burde vært tatt ut mye tidligere blir tilsynletende ignorert av tilhengerene fordi det ikke passer narrativet man ønsker formidle. Foreldre som er dømt for vokd mot egne barn fremstilles som offer for det passer narrativet - forstå det den som kan, men for meg tyder det på en av to ting; manglende kapasitet eller hjernevask.. Hvor du er i denne enten eller får du selv avgjøre. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slask skrev (På 26.10.2022 den 17.01):

Tror dere Fardal vil ta oppdrag der han beskytter foreldre han skjønner selv har skyld?

Ja desverre. Jeg snoka inne på arild holtas forum en periode, og han klarte å skrive at barn har det bedre i hjem med grov mishandling og seksuelle overgrep enn i fosterhjem. Jeg tror ikke Fardal er veldig mye annerledes 

Endret av Topsi
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Carrot said:

@gunsteam Hvorfor bruker du "barnevernet" i hermetegn? Du er jo ikke på barnas side når du forsvarer en mann som Fardal?  
I veldig mange saker må BV på grunn av regelverket la barn bli i hjem de utsettes for overgrep og omsorgssvikt alt for lenge fordi det er så strengt regulert. Barn som selv har stått frem og sagt at de burde vært lyttet til mye før, burde vært tatt ut mye tidligere blir tilsynletende ignorert av tilhengerene fordi det ikke passer narrativet man ønsker formidle. Foreldre som er dømt for vokd mot egne barn fremstilles som offer for det passer narrativet - forstå det den som kan, men for meg tyder det på en av to ting; manglende kapasitet eller hjernevask.. Hvor du er i denne enten eller får du selv avgjøre. 

Hva tenker du om at borti 200 fagkompetente hvorav 20 psykologer meldte bekymring om barnevernets tjeneste?
Er det så rart at mange skriver "barnevernet"?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lill :) skrev (7 timer siden):

Ja dette har du mye greie på :ironi:BV må følge lovverket som gir barn uttalerett fra de er 7 år. 

Lovverket er der ja og har vært så og si uendret siden 1993. Men de følger det ikke. Jeg vet at 70 prosent av fosterhjemsplasserte barn aldri er blitt snakket med av "barnevernet" før de er flyttet i fosterhjem. Jeg kjenner barnevernloven godt. 

Endret av gunsteam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (7 timer siden):

Igjen beskylder du meg urettmessig for å ikke være på barnas side. Jeg vet hva Rune Fardal vil til livs. Det er det at sakene stort sett blir til en konflikt mellom "barnevernet" og foreldrene. Jeg la til grunn at barna er rettsløse siden de blir til statister i sine egne saker og ignorert på hva de selv mener, har behov for og ønsker seg. Det må vel være lov til å være på barnas side og reagere på at sakene blir til konflikter mellom foreldre og "barnevernet"? Uten å bli urettmessig beskyldt for å være på foreldrenes side. Det er tross alt dette som er det store problemet i disse sakene. 

Ettersom du løgnaktig og urettmessig beskylder meg for å være kun på foreldrenes side så lurer jeg på en ting. Gjør du det fordi at du har skjønt at jeg har kunnskap og erfaring som jeg tør å dele offentlig? 

Endret av gunsteam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunsteam skrev (22 minutter siden):

Det må vel være lov til å være på barnas side og reagere på at sakene blir til konflikter mellom foreldre og "barnevernet"? Uten å bli urettmessig beskyldt for å være på foreldrenes side. Det er tross alt dette som er det store problemet i disse sakene. 

Har Fardal i en eneste sak ikke tatt foreldrenes side? Slik jeg ser der er han med på å forverre konflikten mellom barnevernet og foreldrene  jfr Joar ettellerannet og deres sak

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (7 timer siden):

Ja desverre. Jeg snoka inne på arild holtas forum en periode, og han klarte å skrive at barn har det bedre i hjem med grov mishandling og seksuelle overgrep enn i fosterhjem. Jeg tror ikke Fardal er veldig mye annerledes 

Fardal er nok av samme ulla. Han var med å skjule en incestdømt prest for flere år siden f.eks.

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
gunsteam skrev (33 minutter siden):

Lovverket er der ja og har vært så og si uendret siden 1993. Men de følger det ikke. Jeg vet at 70 prosent av fosterhjemsplasserte barn aldri er blitt snakket med av "barnevernet" før de er flyttet i fosterhjem. Jeg kjenner barnevernloven godt. 

70 prosent? Og du forventer at man skal ta det seriøst? Hvis dette er det du kaller «kunnskap» så har du misforstått hva definisjonen på dette er. 

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (10 minutter siden):

Har Fardal i en eneste sak ikke tatt foreldrenes side? Slik jeg ser der er han med på å forverre konflikten mellom barnevernet og foreldrene  jfr Joar ettellerannet og deres sak

Ja. Jeg vet av mange sliker saker hvor Rune Fardal har bistått barna og ikke foreldrene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lill :) skrev (20 minutter siden):

Gratulerer med å hoste opp en link fra 2016 👍🏻 

Takk for det. Det er en forskningsrapport fra forskning over 20 år som gjelder hele Norges "barnevern" som blir henvist til der. "Barnevernet" har desverre ikke blitt bedre etterpå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunsteam skrev (1 time siden):

Du kjenner barnevernloven godt?? 

Barnevernloven endrer seg stadig. Over nyåret kommer nye endringer. Bare til å glede seg!

Ansatte innenfor bvtj MÅ følge lovverket. Du visste vel at bvtj er et forvaltningsorgan?

Særlig fvl (forvaltningsloven)§ 17 er relevant; forvaltningsområdets utrednings- og informasjonsplikt.

Bvl § 1-6. adresserer barnets rett til medvirkning. Denne ble tilføyd i 2018.

Jeg synes du skal ta deg en tur inn på Lovdata og lese deg opp litt igjen. 

Barn som plasseres i fosterhjem enten det er frivillig eller ved tvang, er SELVFØLGELIG part i egen sak. Hva baserer du påstanden din på? 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
gunsteam skrev (37 minutter siden):

Takk for det. Det er en forskningsrapport fra forskning over 20 år som gjelder hele Norges "barnevern" som blir henvist til der. "Barnevernet" har desverre ikke blitt bedre etterpå. 

Det er ikke en forskningsrapport, det er en artikkel fra NRK. 

For det første er artikkelen 8 år gammel.

For det andre sier ikke artikkelen at barna ikke blir hørt, den påpeker at barnas meninger ikke alltid kommer godt nok fram i vedtakene til Fylkesnemda, spesielt når det gjelder de minste barna. 

Sitat  fra artikkelen: «Han peker på at det alltid snakkes med barna, men at det kanskje ikke alltid har kommet tilstrekkelig til uttrykk i selve vedtaket.»

Som nevnt i mitt forrige innlegg, kom det en endring i bvl 2018 som påpekte barns rett til medvirkning. 
Barns rett til medvirkning er også nedfelt i barnekonvensjonen Art. 12 samt grunnloven § 104.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slask skrev (8 timer siden):

Hva tenker du om at borti 200 fagkompetente hvorav 20 psykologer meldte bekymring om barnevernets tjeneste?
Er det så rart at mange skriver "barnevernet"?

Det har vært og er fortsatt ulike vurderinger av hva som er mest tungtveiende av det biologiske prinsipp vs barnets beste. 

Norges sosialdemokratiske samfunn idealiserer autonomi mens kollektivistiske kulturer vektlegger «familiens beste», for å si det på den måten. 

Det er uansett svært relevant å nevne at bvtj har endret seg mye de siste årene. Lovverket er også i stadig endring, man legger enda større vekt på medvirkning og samarbeid samt at kompetansen blant ansatte har økt.

Antall omsorgsovertakelser har også gått ned. Kilde: https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/barne-og-familievern/statistikk/barnevern

Skal dere diskutere bvtj, bruk relevante kilder, ikke ymse funn fra Google som er flere år gamle. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (På 27.10.2022 den 11.52):

Rune Fardal takler ikke at de mange kritikerne stikker hodet frem. Til nå har ikke EN av dem han angivelig har hjulpet, stått frem. Ikke EN. Verken i ⁦vgnett eller i hans egne kommentarfelt. Det er jo litt underlig, er det ikke?

Fardal.jpg

Mediene vil ikke ut med dette om det ikke er Barnevernet selv har prøvd dette etter en oppvekst under barnevernet og ødelagt liv  mediene er som regel eid av Amedia disse er igjen innblandet i LO noen som organiserer offentlige ansatte i barnevernet disse stemmer som regel SV/Arbeiderpartiet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

~white lady~ skrev (13 timer siden):

Det er ikke en forskningsrapport, det er en artikkel fra NRK. 

For det første er artikkelen 8 år gammel.

For det andre sier ikke artikkelen at barna ikke blir hørt, den påpeker at barnas meninger ikke alltid kommer godt nok fram i vedtakene til Fylkesnemda, spesielt når det gjelder de minste barna. 

Sitat  fra artikkelen: «Han peker på at det alltid snakkes med barna, men at det kanskje ikke alltid har kommet tilstrekkelig til uttrykk i selve vedtaket.»

Som nevnt i mitt forrige innlegg, kom det en endring i bvl 2018 som påpekte barns rett til medvirkning. 
Barns rett til medvirkning er også nedfelt i barnekonvensjonen Art. 12 samt grunnloven § 104.

Jeg vet at du siterer hva Fylkesnemdlederen sier der. Artikkelen bygger på en forskningsrapport hvor man har forsket på dette i over 20 år som påpeker at fosterhjemsplasserte barn ikke er blitt hørt og snakket med før vedtak er fattet. Og jeg skjønner at du ikke liker at jeg påpeker dette. Hvorfor blir ikke barna og tidligere barnevernsbarn spurt og på lik linje med en Fylkesnemdleder? Kanskje man skal la disse uttale seg før du forsvarer en Nemdleder som automatisk støtter "barnevernet". Det er jo tross alt barna som er hovedpersonene i sine egne liv som vi skal forsvare.  

Jeg har også påpekt at lovverket er på plass. Problemet her er at lovverket ikke blir fulgt opp. Hvorfor blir ikke dette fulgt opp? Og de endringene du henviser til i tekster er ikke store endringer. Det kom en omfattende lov i 1993 som ikke er spesielt endret siden. Selv om det er noen små justeringer i tekster i det norske lovverket. Jeg kjenner til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...