AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #1 Skrevet 16. oktober 2022 Dere med baby på 3 måneder og oppover - hvordan gjør dere det med dupp på ettermiddagen/kvelden (typ den siste før legging)? Vår sover jevnlige dupper på dagtid - alt mellom 30 minutter og 2-3 timer. Vi har ikke faste tidspunkt for duppene da dette avhenger av når hun står opp om morgenen (alt mellom kl. 7 og 10), men hun er våken maks halvannen time før hun viser tegn til å være trøtt. Men jeg vet ikke helt hvordan vi bør gjøre det på kveldstid. Kan en baby på den alderen sove for mye på dagtid? Vi prøver å ha fast leggetid mellom 19 og 21. Dersom hun sover fra 16-17, så bør hun ha en ny dupp kl. 18 for å unngå at hun blir veldig overtrøtt. Men ødelegger vi ikke veldig for nattesøvnen da? Eller er det bare å fortsette med våkenvindu på maks halvannen time før vi legger henne for natta? Anonymkode: 3a064...d6b
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #2 Skrevet 16. oktober 2022 Du må justere leggetiden ut i fra lurene. Hun er for liten til helt fast leggetid. Sover hun fra 16 til 17 kan du legge henne 1830. Anonymkode: a6106...011 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #3 Skrevet 16. oktober 2022 Jeg legger for natta når det har gått ca 1,5 time våkentid og klokka er over 18.00. Min sover konsekvent til mellom 06.00-07.00 uansett når leggetid er. Ellers som din med veldig variable lurer gjennom dag og likt våkenvindu. Anonymkode: 9b582...d1c 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #4 Skrevet 16. oktober 2022 Rundt 3 mnd begynte begge mine å ha litt lengre våkentid mellom siste dupp og natt (de bestemte dette selv, jeg styra ingenting). Jeg vekte de aldri fra dupp el.l., jeg justerte heller leggetiden etter siste dupp og la de når de ble trøtte. Med sistemann gikk det seg plutselig til innen 3,5 mnd, med førstemann husker jeg ikke nøyaktig når det gikk av seg selv fra siste dupp til legging rundt 18-19. Anonymkode: e19a8...eff 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #5 Skrevet 16. oktober 2022 Dupp kl 16-17. Du burde heller legge baby tidligere, ha den siste duppen da (16-17) - og legg baby kl 18:30 ish. Gi kveldsmat og skift, og legge kl 19:30. sjeldent jeg hører om babyer på den alderen som er våken til sent på kveld som du driver med. Juster tidene heller du. Anonymkode: bbdda...848 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #6 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dupp kl 16-17. Du burde heller legge baby tidligere, ha den siste duppen da (16-17) - og legg baby kl 18:30 ish. Gi kveldsmat og skift, og legge kl 19:30. sjeldent jeg hører om babyer på den alderen som er våken til sent på kveld som du driver med. Juster tidene heller du. Anonymkode: bbdda...848 ** mente kl 18:30 Anonymkode: bbdda...848
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #7 Skrevet 16. oktober 2022 Når min var 3 mnd kunne jeg ikke legge for kvelden så tidlig som 18-19. Så da sov baby ofte siste dupp rundt 18 men leggetid var ca 21. Tilpasset leggetid etter siste gang hun sov men før 3 mnd hadde leggetid vært 22-00 (ofte nærmere 00) så vi startet vel på 22 og jobbet oss mot kl 19 men det tok 1-2 mnd å komme dit etter at hun fylte 3 mnd Anonymkode: e73d6...504 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #8 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Dupp kl 16-17. Du burde heller legge baby tidligere, ha den siste duppen da (16-17) - og legg baby kl 18:30 ish. Gi kveldsmat og skift, og legge kl 19:30. sjeldent jeg hører om babyer på den alderen som er våken til sent på kveld som du driver med. Juster tidene heller du. Anonymkode: bbdda...848 TS her. I følge NHI bør leggetid for babyer i den alderen være mellom 20 og 23. Leser også at det er mange som legger babyen i 20-21 tiden - så det kan ikke være så uvanlig å legge senere enn 18-19 tiden. Kilde: https://nhi.no/familie/barn/nar-skal-barnet-legge-seg/ Ellers takk for svar (til dere andre også 😊). Som alle sier så er nok det beste å bare tilpasse ut ifra siste dupp. Det jeg er redd for er at vi 1. forskyver døgnet ved å legge enda tidligere enn 19, og 2. at hun sover for mye på dagen og derfor er mer våken på natta. Merker at hun tidvis har noen våkenperioder på natta (typ i forbindelse med et bleieskift - vi må bytte en bleie på natta, ellers lekker det fordi hun tisser en del), men hittil har hun enten sovna igjen når vi legger henne tilbake i sengen sin eller hun ligger og babler en stund før hun sovner igjen. Så håper det bare er sånn det er og at det ikke er duppinga på dagtid som ødelegger. Anonymkode: 3a064...d6b 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #9 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her. I følge NHI bør leggetid for babyer i den alderen være mellom 20 og 23. Leser også at det er mange som legger babyen i 20-21 tiden - så det kan ikke være så uvanlig å legge senere enn 18-19 tiden. Kilde: https://nhi.no/familie/barn/nar-skal-barnet-legge-seg/ Ellers takk for svar (til dere andre også 😊). Som alle sier så er nok det beste å bare tilpasse ut ifra siste dupp. Det jeg er redd for er at vi 1. forskyver døgnet ved å legge enda tidligere enn 19, og 2. at hun sover for mye på dagen og derfor er mer våken på natta. Merker at hun tidvis har noen våkenperioder på natta (typ i forbindelse med et bleieskift - vi må bytte en bleie på natta, ellers lekker det fordi hun tisser en del), men hittil har hun enten sovna igjen når vi legger henne tilbake i sengen sin eller hun ligger og babler en stund før hun sovner igjen. Så håper det bare er sånn det er og at det ikke er duppinga på dagtid som ødelegger. Anonymkode: 3a064...d6b Det er helt normalt med perioder med våketid i den alderen. Typisk i forbindelse med bleieskift/amming som du sier. Faktisk kan tidlig leggetid hjelpe på dette. Søvn avler søvn. Anonymkode: a6106...011 1
Helene Skrevet 16. oktober 2022 #10 Skrevet 16. oktober 2022 Tenker, du kjenner barnet ditt, slutt å lese gode råd. Alle babyer er forskjellige. Skap de rutinene som er best for dere. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå