Gå til innhold

Noen som jobber som flygeleder eller AFIS-fullmektig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som kan skrive litt om yrkene og hvordan de er? :) Litt i forhold til utdanning, jobben, lønnen osv.
Er det vanskelig å komme inn? Må man være en superhelt for å ha sjans på opptaksprøvene til de to jobbene? 

Takk på forhånd  

Anonymkode: d0160...eb8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både flygeledere og AFIS-fullmektiger tjener helt sinnsykt bra i forhold til såpass kort utdanning. Derfor er det en selvfølge at ikke hvem som helst kan bli det. Avinor velger kun de beste av de beste, altså de som er mest egnet og skikket. 
Utdanningen foregår Tjekkia (Flygeleder) og Sverige (AFIS), hvis jeg ikke husker feil. 

Lett forklart.
Flygeledere har ansvaret for de kontrollerte flyplassene (Gardermoen, Flesland, Sola etc), mens AFISene har ansvaret for de ukontrollerte/regionale flyplassene (Mo i rana, Sandnessjøen, Sogndal etc).
Nå blir stadig flere AFIS-flyplasser overført til RTCen (remote tower i Bodø). Spennende tider :) 

En vanlig flygeleder lønn ligger på rundt 1 million kr i året. AFISene tjener alt fra 600 til 800 000 kr i året, avhengig av enheten og stillingen. Med andre ord, lønnen er lite å klage på.

Håper dette hjalp litt! Lykke til videre :) 

Anonymkode: c4a85...ea6

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg selv har vurdert å søke flygelederutdanningen. Jeg vet det er vanskelig å komme inn, men føler at jeg kanskje kunne hatt en sjans. Det som holder meg tilbake er imidlertid at man har ganske begrenset med steder man kan bo. I begynnelsen mener jeg å ha hørt at man blir plassert hvor det er behov. Jeg liker å ha muligheten til å flytte på meg (eller ikke flytte på meg). 

Anonymkode: 90beb...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske godt svar over her, og ja, det er vanskelig å komme inn på begge studiene. Opptaksprøvene er noenlunde like, dog mer omfattende og trangest nåløye for flygeledere.

Om man lurer på å prøve, så bør man bare søke! Det er gøy å prøve seg på testene og se hva det går i, og man vet ikke om man er egnet eller ikke før man har prøvd. Om man klarer opptaksprøvene er man ikke garantert plass på studiet, de beste kandidatene blir invitert til intervju, og så velges de som ansees som best egnet til yrket. 

Utdanningen er utfordrende, men veldig givende og interessant, og man får virkelig testet seg selv. Gratis utdanning, og gode betingelser og lønn om man kommer igjennom utdannelsen. 

Man må regne med å flytte en del på seg etter endt utdanning ut i fra hvor Avinor har behov for personell. 

Anonymkode: ef61d...b4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...