Gå til innhold

Skru opp brannalarm i murtak, strøm??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

skal montere brannalarm på soverommene og det er murtak. Men begynte å tenke på strøm… Det er en blokk fra 50-60-tallet. Bør jeg få fagfolk til å montere de eller er det en måte jeg kan skru de opp trygt? Uten slik detektor for strøm.

Anonymkode: be14f...6b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Våre er batteridrevne selv om de er kobla mot alarmsentral 

Anonymkode: bf634...604

• Liker 2
Skrevet

Har aldri vært borte i brannalarm på strøm.

Men uansett. Er ikke blokken ferdig utstyrt med seriekoblede brannalarmer? Det høres jo dritskummelt ut. Hva om naboen under er alkoholiker, og røyker på senga? 

Anonymkode: 7ec23...721

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Har aldri vært borte i brannalarm på strøm.

Men uansett. Er ikke blokken ferdig utstyrt med seriekoblede brannalarmer? Det høres jo dritskummelt ut. Hva om naboen under er alkoholiker, og røyker på senga? 

Aldri bodd i en blokk med seriekoblede alarmer mellom enhetene. Er det vanlig? 

Anonymkode: 2e037...632

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aldri bodd i en blokk med seriekoblede alarmer mellom enhetene. Er det vanlig? 

Jeg trodde egentlig det var obligatorisk.

Og om blokken ikke hadde det ville jeg aldri bodd der. Du vet jo aldri hva andre holder på med. 

Skrevet

Om du har brannvarslere som har ledning til hverandre/hovedsentralen så skal jo denne monteres av montør, det vanligste nå er jo trådløse sensorer som kobles opp mot hverandre og en alarmsentral på vegg som kobles opp mot nett og strøm via ledning.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg trodde egentlig det var obligatorisk.

Og om blokken ikke hadde det ville jeg aldri bodd der. Du vet jo aldri hva andre holder på med. 

Når jeg tenker meg om hadde jeg det på studenthybel. Det var noe herk. 

Men som "voksen" har jeg ikke hatt det. Og ser heller ikke behovet. Har ikke det nå som jeg bor i rekkehus heller, og anser felles trefasede som større brannfare enn å bo murblokk. Veldig glad vi ikke hadde felles anlegg iom at varsleren på kjøkkenet gikk omtrent hver gang vi åpnet ovnsdøren.

Skrevet

Hei! TS her. Ser jeg skrev innlegget veldig uklart😅Det er brannvarsler på batteri, men den må skrues opp i tak. Og jeg er redd for å treffe på strøm i taket😱😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei! TS her. Ser jeg skrev innlegget veldig uklart😅Det er brannvarsler på batteri, men den må skrues opp i tak. Og jeg er redd for å treffe på strøm i taket😱😅

Dobbeltsidig teip løser det fint😊

Anonymkode: 0f130...86b

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De fleste skrus bare noen få millimeter inn i taket, så da bør du eventuelt se ledninger.

Og det er veldig uvanlig ha skjulte ledninger i tak.

• Nyttig 1
Skrevet

Multibond fra Biltema funker til dette formålet :) 

Skrevet

Hvis du ser rett i betongdekket, og blokka er fra 50-60 tallet, ligger ledninger i innstøpt rør i metall. Det skal litt til å treffe det, pluss at det skal litt til å ta hull, siden det er metall og sannsynligvis ligger noen cm inn i dekket. 

Men hvis du er veldig bekymret, så unngå å henge i nærheten av lampen?

Anonymkode: e494b...49b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...