AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #1 Skrevet 16. oktober 2022 Vi prøver bli kjent med en familie i datters klasse. Denne familien har tre nære vennefamiler som også går i klassen og noen av barna går i andre klasser, men har gått i samme bhg. Disse familiene er mye sammen, reiser sammen, er hverandres forlovere etc. Nå har vi gjennom flere uker prøvd avtale et treff med ene familien som vi ønsker bli kjent med. De har tidligere vært hos oss på middag og vi hos dem. Vi har nå endelig fått til en ny avtale. Nå får jeg sms om at de har invitert med flere, fordi de følte de ikke kunne avise de andre når de spurte om hva de skulle. De må derfor også forskyve avtalen til senere fordi det passer bedre av ulike årsaker. F eks at de ville sove lenger. Er det innafor å forskyve avtaler som andre har tatt initiativ til? Er det innafor å invitere med flere uten å spør oss som faktisk avtalte? Jeg vet at selv om de er invitert med, så betyr ikke det at vi blir en del av denne gjengen fordi om. Det må da gå ann å møte noen om gangen. Jenta vår er god vennine med deres datter, og blir ikke helt det samme når alle andre barna fra ulike klasser er med. Anonymkode: 11ca4...27f
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #3 Skrevet 16. oktober 2022 Du virker veldig intens og skal du ha noe håp om å bli inkludert så må du roe ned mange hakk. Anonymkode: 5fdc5...70a 10 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #4 Skrevet 16. oktober 2022 Tenker du kanskje virker litt pågående og desperat her. Du sier du har forsøkt i flere uker. Hva med å la dette utvikle seg naturlig over tid? Og med tid tenker jeg 1-2 år! Hvis de er så nære at de er hverandres forlovere er det naturlig at de holder tettere sammen enn med dere. Anonymkode: 24a36...7ae 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #5 Skrevet 16. oktober 2022 Men selv om dere ønsker å bli kjent, så er det ikke sikkert de ønsker det? Hvis dere må jobbe i flere uker for å få avtalt nytt treff, så ville jeg kanskje tenkt at de ikke var så interesserte? Og om dere er litt intense og "på", så blir det kanskje bedre om dere er flere familier sammen? (Det er jo noe av det beste når barna begynner på skolen, at de kan dra på vennebesøk uten at foreldre må være med. Så kanskje la barna beholde vennskapet når de voksne ganske tydelig ikke ønsker å prioritere en ny vennefamilie?) Anonymkode: 6fdee...3ea 9
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #6 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du virker veldig intens og skal du ha noe håp om å bli inkludert så må du roe ned mange hakk. Anonymkode: 5fdc5...70a AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tenker du kanskje virker litt pågående og desperat her. Du sier du har forsøkt i flere uker. Hva med å la dette utvikle seg naturlig over tid? Og med tid tenker jeg 1-2 år! Hvis de er så nære at de er hverandres forlovere er det naturlig at de holder tettere sammen enn med dere. Anonymkode: 24a36...7ae Mente at vi avtalte for langt tilbake. Vi har prøvd frem og tilbake for å lage en felles avtale. Ikke at jeg har spurt flere uker. Typisk KS. Anonymkode: 11ca4...27f
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #7 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men selv om dere ønsker å bli kjent, så er det ikke sikkert de ønsker det? Hvis dere må jobbe i flere uker for å få avtalt nytt treff, så ville jeg kanskje tenkt at de ikke var så interesserte? Og om dere er litt intense og "på", så blir det kanskje bedre om dere er flere familier sammen? (Det er jo noe av det beste når barna begynner på skolen, at de kan dra på vennebesøk uten at foreldre må være med. Så kanskje la barna beholde vennskapet når de voksne ganske tydelig ikke ønsker å prioritere en ny vennefamilie?) Anonymkode: 6fdee...3ea Les kontra innlegget. Anonymkode: 11ca4...27f
Hactar Skrevet 16. oktober 2022 #8 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det innafor å forskyve avtaler som andre har tatt initiativ til? Er det innafor å invitere med flere uten å spør oss som faktisk avtalte? Kommer litt an på hva slags avtale. Om dere har invitert hjem til dere, er det ikke innafor, mener nå jeg. Da bør alle endringer gå gjennom dere. Er det mer type treffes på lekeplass, tenker jeg det ikke har like mye å si hvem som tok initiativ. Da også burde de forhøre seg om tidspunkt, men samtidig er det litt vrangt å ikke ville endre tidspunkt med mindre det gjør at dere ikke lenger har mulighet til å bli med. Ellers er det vanskelig å komme inn i en etablert voksengjeng, og mange finner ikke sine nærmeste venner gjennom barnas venner. Det er mye som skal klaffe for at både foreldre og barn i to familier trives sammen i den grad at det blir naturlig å feriere sammen det. Kanskje er det lettere å for dere finne nye venner på arenaer hvor dere voksne har mer til felles enn barn i samme klasse. Barns vennskap forandres mye gjennom årene, fra at de leker med dem som er til stede til at de finner noen som er en god, personlig match. Etter hvert er kanskje ikke vennene fra første klasse så aktuelle som feriekamerater lenger, og hvis dere voksne da ikke har så mye til felles heller, forsvinner litt av grunnen til å være nære. 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #9 Skrevet 16. oktober 2022 Hactar skrev (20 minutter siden): Kommer litt an på hva slags avtale. Om dere har invitert hjem til dere, er det ikke innafor, mener nå jeg. Da bør alle endringer gå gjennom dere. Er det mer type treffes på lekeplass, tenker jeg det ikke har like mye å si hvem som tok initiativ. Da også burde de forhøre seg om tidspunkt, men samtidig er det litt vrangt å ikke ville endre tidspunkt med mindre det gjør at dere ikke lenger har mulighet til å bli med. Ellers er det vanskelig å komme inn i en etablert voksengjeng, og mange finner ikke sine nærmeste venner gjennom barnas venner. Det er mye som skal klaffe for at både foreldre og barn i to familier trives sammen i den grad at det blir naturlig å feriere sammen det. Kanskje er det lettere å for dere finne nye venner på arenaer hvor dere voksne har mer til felles enn barn i samme klasse. Barns vennskap forandres mye gjennom årene, fra at de leker med dem som er til stede til at de finner noen som er en god, personlig match. Etter hvert er kanskje ikke vennene fra første klasse så aktuelle som feriekamerater lenger, og hvis dere voksne da ikke har så mye til felles heller, forsvinner litt av grunnen til å være nære. Vi har andre venner, er ikke for å få venner. Anonymkode: 11ca4...27f
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #10 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mente at vi avtalte for langt tilbake. Vi har prøvd frem og tilbake for å lage en felles avtale. Ikke at jeg har spurt flere uker. Typisk KS. Anonymkode: 11ca4...27f Men da matcher det kanskje ikke så lett da, at dere får til felles avtaler? Og kanskje nettopp derfor synes de at det er fint å slå to fluer i en smekk og møte en annen familie samtidig? AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har andre venner, er ikke for å få venner. Anonymkode: 11ca4...27f Men hva er poenget da? Hvorfor kan ikke bare barna møtes? Anonymkode: 6fdee...3ea
Hactar Skrevet 16. oktober 2022 #11 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Vi har andre venner, er ikke for å få venner. Anonymkode: 11ca4...27f Da er det nok mye lettere å bare invitere barnet. Å ha andres barn på besøk/sende våre på besøk gjør vi hyppig og spontant. Det blir en helt annen kabal om vi foreldre også skal ha tid til å sette oss ned og være sosiale. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå