Gå til innhold

Spist mye sjokolade

Anbefalte innlegg

Skrevet

På fredag ettermiddag spiste hunden min (35 kilo) ca 200 g med sjokolade. Det var noe hvit sjokolade og konfekt med melkesjokolade og fyll.

Ringte veterinær som sa det ikke var en giftig dose, men at han kunne bli litt urolig og få dårlig mage. Så igår bæsjet han inne for første gang på 10 år. Han var alene noen timer så tenker det er ok om han har hatt vondt. 

Men når vi skal legge oss rundt kl 23 igår er han ekstremt ustødig. Han tipper forover, sidelengs og bakover. Han har nesten ikke ligget rolig i hele natt. Men når han reiser seg ramler han bare. Ser at alt dette er symptomer som kan komme pga sjokolade. 

Allikevel skal ikke denne mengden gi disse symptomene? Men hunden er ekstremt sensitiv. Han har allerede svakhet i bakbeina pga et prolaps og når de tok mr for å sjekke dette fikk han 1/8 av mengden med narkose en hund på hans vekt skal ha. Og til og med da sov han hardt og slet med å komme seg. 

Han fikk jo prolapset i august som har vært på bedringens vei, men nå kan han så vidt reise seg. Så blir veldig usikker på om dette er prolapset eller sjokoladen. Prolapset sitter i korsryggen så er jo rart at ingen av beina hans fungerer riktig? Var også et relativt lite prolaps fikk jeg beskjed om og ellers så alt bra ut på mr. 

Anonymkode: 8daec...f0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår ikke? Dere opplevde dette i går kveld og ringte ikke dyrlegevakt igjen da?

Hvordan går det med hunden nå? Og hva lurer du egentlig på? 

Anonymkode: 2274f...e7b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår ikke? Dere opplevde dette i går kveld og ringte ikke dyrlegevakt igjen da?

Hvordan går det med hunden nå? Og hva lurer du egentlig på? 

Anonymkode: 2274f...e7b

Fikk jo beskjed at sjokolade ikke skulle ha noe å si pga mengden. Så da blir jeg usikker på om det er sjokolade eller prolapset. Han er like ustødig idag, men merkelig nok helt fin på tur 

Skrevet

Ingen oppegående veterinær ville sagt at 200 gram med sjokolade ikke er livstruende! Ja, mørk sjokolade er mest farlig, men lys sjokolade i så store mengder, kan faktisk være livstruende. 

Hva skjer nå med hunden? 

Skrevet

Med symptomer etter inntak av sjokolade, så bør man alltid til veterinær.

Anonymkode: 72900...26f

Skrevet
Troyamin skrev (1 time siden):

Ingen oppegående veterinær ville sagt at 200 gram med sjokolade ikke er livstruende! Ja, mørk sjokolade er mest farlig, men lys sjokolade i så store mengder, kan faktisk være livstruende. 

Hva skjer nå med hunden? 

Snakka med dyrlegen nå, virka ikke særlig bekymra. Sa vi kunne «komme kl 17 hvis vi var veldig bekymra».. 😳

Skrevet

Useriøs dyrlege!!

Anonymkode: 9e891...030

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Snakka med dyrlegen nå, virka ikke særlig bekymra. Sa vi kunne «komme kl 17 hvis vi var veldig bekymra».. 😳

Nå er det tvilsomt at det er sjokoladen som trøbler siden den ble fortært på fredag. Så å skulle dra inn til veterinæren nå, er nok bortkastet. 

Når det kommer til prolaps, ville jeg tatt med meg hund og mr bilder til ny veterinær, for en ny vurdering.

Skrevet
Troyamin skrev (24 minutter siden):

Nå er det tvilsomt at det er sjokoladen som trøbler siden den ble fortært på fredag. Så å skulle dra inn til veterinæren nå, er nok bortkastet. 

Når det kommer til prolaps, ville jeg tatt med meg hund og mr bilder til ny veterinær, for en ny vurdering.

Mr ble tatt for 2 uker siden hos en spesialist på et av de beste dyrehospitalene i Norge så tror ikke det er det.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mr ble tatt for 2 uker siden hos en spesialist på et av de beste dyrehospitalene i Norge så tror ikke det er det.. 

Nei, da så. Men symptomer på spist sjokolade kommer ikke så seint. Derfor er det mer sannsynlig at symptomene er knyttet opp mot prolapsen. 

Hvilke øvelser har fysioterapeuten satt opp for å styrke området rundt prolapsen? Du kan jo høre på mandag om øvelsene er årsaken til at hunden er slik. Overbelastning etter trening er ikke ukjent i forbindelse med prolaps. 

Skrevet
Troyamin skrev (28 minutter siden):

Nei, da så. Men symptomer på spist sjokolade kommer ikke så seint. Derfor er det mer sannsynlig at symptomene er knyttet opp mot prolapsen. 

Hvilke øvelser har fysioterapeuten satt opp for å styrke området rundt prolapsen? Du kan jo høre på mandag om øvelsene er årsaken til at hunden er slik. Overbelastning etter trening er ikke ukjent i forbindelse med prolaps. 

Fikk ingen øvelser merkelig nok. Skal på kontroll i slutten av måneden. De sa det bare ville fikse seg av seg selv mest sannsynlig. 

Virker som de mener det kan være sjokoladen for de vil legge han med drypp ser det ut som. Han er super oversensitiv og tåler veldig lite og leste symptomer kan komme så sent som 24 timer etter inntak 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fikk ingen øvelser merkelig nok. Skal på kontroll i slutten av måneden. De sa det bare ville fikse seg av seg selv mest sannsynlig. 

Virker som de mener det kan være sjokoladen for de vil legge han med drypp ser det ut som. Han er super oversensitiv og tåler veldig lite og leste symptomer kan komme så sent som 24 timer etter inntak 

Du må ha lykke til❤️

Skrevet

Vet om en hund som fikk i seg sjokolade. Han ble behandlet ganske kjapt etter inntak, men slet lenge i ettertid med vekttap og annet.

Da jeg var barn fikk familiehunden både sjokolade, druer, løk og annet titt og ofte. Den ble hele 18 år gammel. Aldri en eneste helseplage.

Det er veldig individuelt hvordan hunder reagerer på gift. Jeg ville tatt den turen til veterinær, eventuelt en annen veterinær for sjekk

Anonymkode: 72900...26f

Skrevet

Han ble lagt inn. Fått væske og kull og han virket noe bedre når de ringte nå nettopp. 

Men de så at når han tissa så var det blod i urinen og en liten blodklump. Så nå mistenker de svulst i enten blære/nyrer eller prostata? Skummelt.. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...