AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #1 Skrevet 16. oktober 2022 Hei, jeg skal kjøpe ny bolig, og ser blant annet på leiligheter, men også tomannsboliger. Hvilke erfaringer har dere som bor i tomannsbolig? Går samarbeidet med den andre enheten greit (f.eks ifm. fellesområder/dugnader)? Blir det for tett på med en annen familie? Mye bråk? Jeg skjønner jo at det kan variere fra bolig til bolig og folk til folk, men interessant å høre om andres erfaringer likevel. Anonymkode: ac320...524
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #2 Skrevet 16. oktober 2022 Vi bor i en vertikaldelt tomannsbolig, så alt av hus og eiendom er delt i to. Naboen er en helt alminnelig barnefamilie, med barn i omtrent samme alder som våre. For oss fungerer det veldig greit. Det kommer litt lyd gjennom den delte veggen, men ikke noe som plager oss. Hvis de hadde drevet med festing til langt på natt ville det vært plagsomt. Vi samarbeider om å vedlikeholde felles innkjørsel og arealet rundt den. Det har fungert bra at begge parter bare gjør det når de har tid og anledning. Større vedlikehold samarbeider vi om. Ved større ting, f.eks når taket skulle skiftes, tas i fellesskap og vi deler kostnaden. Vi er nok heldige med naboene, og samarbeidet ville vært vanskeligere med vrange naboer. Det er en risiko man må ta med tomannsbolig. Anonymkode: 94a57...0d1 1
Tatja Skrevet 16. oktober 2022 #3 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi bor i en vertikaldelt tomannsbolig, så alt av hus og eiendom er delt i to. Naboen er en helt alminnelig barnefamilie, med barn i omtrent samme alder som våre. For oss fungerer det veldig greit. Det kommer litt lyd gjennom den delte veggen, men ikke noe som plager oss. Hvis de hadde drevet med festing til langt på natt ville det vært plagsomt. Vi samarbeider om å vedlikeholde felles innkjørsel og arealet rundt den. Det har fungert bra at begge parter bare gjør det når de har tid og anledning. Større vedlikehold samarbeider vi om. Ved større ting, f.eks når taket skulle skiftes, tas i fellesskap og vi deler kostnaden. Vi er nok heldige med naboene, og samarbeidet ville vært vanskeligere med vrange naboer. Det er en risiko man må ta med tomannsbolig. Anonymkode: 94a57...0d1 Signerer denne. Men våre naboer er litt mer glad i besøk og festlige lag utover kvelden, enn oss. Vi deler terrasse, kan være litt plagsomt når jeg bare vil slappe av. Men det må man selvsagt tåle. 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #4 Skrevet 16. oktober 2022 Det avhenger så innmari av naboen! Hos oss tilhørte tomannsboligen et sameie (tomannsboliger og noen få eneboliger). Vertikaldelt, hagen var delt med en høy levegg naboen hadde satt opp langs hele plattingen deres, fra husveggen og frem til hekken ut mot veien. Foran huset gikk skillet mellom gårdsplassene våre ved en takrenne. Taket hadde også et tydelig skille på hva som tilhørte hvilken enhet, så utvendig vedlikehold var aldri et moment for uenigheter. Man malte og vedlikeholdt kledning på sin egen del og vedlikeholdt tak og takrenner på sin egen del. Det eneste som kunne bli et problem var dersom den ene enheten ville bytte farge på huset og den andre ikke ville. Sameiet hadde noen fargealternativer til de forskjellige husene, også var det opp til de som delte hus å bli enige om hvilken farge de ville ha. Det var aldri aktuelt for vår del, men jeg vet det ble en krangel for noen andre. Fellesområder ble styrt av sameiet, så der var det bare "vanlige" sameie-uenigheter. Vi hadde aldri noen problemer med de første som bodde ved siden av oss. Et eldre par som hadde barnebarnet med samboer boende i underetasjen (de hadde tettet igjen trappa og delt enheten sin i to). De gangene vi bråkte litt fikk vi bare tilbakemelding om at vi måtte bråke mer, for de likte å ha litt liv rundt seg. Spurte alltid om lov hvis de trengte å låne litt av gårdsplassen vår, for eksempel. Da de døde tok svigerdatteren over, og hun var helt grusom. Startet blant annet et slags treningsstudio for damer oppe mens hun selv bodde nede, som medførte vanvittig med støy inne hos oss. Spesielt når hun hadde aerobic-timer. Dette var for øvrig ikke lov verken fra sameiets eller kommunens side (var ikke tillatt med noen form for næringsvirksomhet i hele boligfeltet), og hun ga seg ikke før kommunen truet med bøter. Hun var også på sinna-raid mot alle naboene og skjelte ut den ene daglig (hun stå på plattingen og skreik over hekken, liksom 🙈). Var en kveld jeg ikke kom meg inn i mitt eget hus fordi hun hadde parkert bilen sin på tvers inntil trappa vår. Dama sto inne og fulgte med gjennom vinduet mens hun lo. Hun valgte til slutt å selge fordi "alle naboene hater meg som bare er snill mot alle", og de som flyttet inn etterpå var også veldig ålreite. Var mor, far, baby og 3-åring oppe med bestemor og bestefar nede. Mer lyder fra dem enn de gamle, men sånn er det med to små vegg-i-vegg. Anonymkode: b4df8...cb1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå