Gå til innhold

Matglad hund som plutselig ikke vil ha maten sin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 30 kgs hund som alltid har elsket mat. Altså, vi har hatt flere turer til dyrlegen fordi hun spiser mat hun ikke skal (stjal påskeegget fra innerst på kjøkkenbenken, åpnet lokket på fryseren og forskynte seg av masse frossen mat, åpner skuffer og skap og drar tørrvarer ut for å spise osv). Uansett etter 12 år har vi klart å begrense disse hendelsene noe ved hjelp av barnesikring osv, men matlysten er fortsatt der. Og de gangene hun ikke har matlyst, så er det fordi hun nesten har spist seg fordervet på noe eller fordi hun er alvorlig syk. 

Uansett. For en uke siden opererte hun ut to tenner, så vi fikk med oss svindyrt våtfor i boks som skulle være bra. For hver dag som har gått har hun imidlertid spist mindre og mindre av det foret, og nå rører hun det ikke i det hele tatt. Så vi er jo kjempebekymret. Men samtidig virker det som matlysten hennes er der. Hun ligger under bordet nå og håper ungene skal miste noen smuler på gulvet når de spiser, og jeg ga henne litt tørrfor oppbløtt i vann som hun umiddelbart kastet seg over. Også er hun blid og fornøyd og kosete og normal i oppførselen. 

Og så til spørsmålet. Burde jeg være bekymret når en matglad hund som alltid har likt all mat før plutselig har blitt kresen? 

Er det noen andre som har opplevd hunder som ikke liker våtfor? 

Anonymkode: 204b7...9f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden det har blitt operert ut tenner så tenker jeg at hunden har smerter. Ta en ny tur til dyrlegen å få undersøkt munnen. 

Anonymkode: c01f5...f70

Skrevet

Smerter, mulig betennelse. En tur til sjekk er på sin plass.

At de likevel ivrer etter "stjålet" mat er veldig vanlig. Hadde en kreftsyk katt som knapt spiste på slutten, men var likevel på hver gang vi spiste. Tror det er en annen type følelse enn sult, en glede over å følge med, og finne noe. 

Anonymkode: 24c59...57f

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Vi har en 30 kgs hund som alltid har elsket mat. Altså, vi har hatt flere turer til dyrlegen fordi hun spiser mat hun ikke skal (stjal påskeegget fra innerst på kjøkkenbenken, åpnet lokket på fryseren og forskynte seg av masse frossen mat, åpner skuffer og skap og drar tørrvarer ut for å spise osv). Uansett etter 12 år har vi klart å begrense disse hendelsene noe ved hjelp av barnesikring osv, men matlysten er fortsatt der. Og de gangene hun ikke har matlyst, så er det fordi hun nesten har spist seg fordervet på noe eller fordi hun er alvorlig syk. 

Uansett. For en uke siden opererte hun ut to tenner, så vi fikk med oss svindyrt våtfor i boks som skulle være bra. For hver dag som har gått har hun imidlertid spist mindre og mindre av det foret, og nå rører hun det ikke i det hele tatt. Så vi er jo kjempebekymret. Men samtidig virker det som matlysten hennes er der. Hun ligger under bordet nå og håper ungene skal miste noen smuler på gulvet når de spiser, og jeg ga henne litt tørrfor oppbløtt i vann som hun umiddelbart kastet seg over. Også er hun blid og fornøyd og kosete og normal i oppførselen. 

Og så til spørsmålet. Burde jeg være bekymret når en matglad hund som alltid har likt all mat før plutselig har blitt kresen? 

Er det noen andre som har opplevd hunder som ikke liker våtfor? 

Det kan være at hun ikke liker den nye maten 

Skrevet

Det kan også være hun har laget en assosiasjon mellom ny  mat og smerter i munnen. Jeg ville bare fortsatt å gi henne oppbløtt tørrfor.

Skrevet

Mer oppbløtt tørrfor tenker jeg vi går fra ja. Og en tur innom dyrlegen bare så de kan se inn i munnen de også, på vei til jobb i morgen. 

Vi prøver å se inn i munnen vi og. Og lukte om det er noe ny lukt (en betennelse la jo muligens luktes i munnen), men har vel innsett at det ikke er vår sterkeste side og finne ut av sånt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...