AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #1 Skrevet 16. oktober 2022 Barn 7 år som får raseriutbrudd (noen ganger lengre tids brøling) når jeg gjør noe for barnet - typisk etter å ha ryddet deres klær fint på plass i skapet etter å ha vasket de, eller når jeg bytter sengetøy osv på rommet deres. sier nei til alt jeg foreslår å finne på, kaster klær ut på gulvet i gangen hn ikke ville ha i skapet, lager et stort kaos i klærne i skapet hver gang jeg har ryddet og organisert, gråter som respons i mange situasjoner hn ikke er fornøyd. Er dette normalt for sjuåringer eller hva er det symptom på? Søsken er helt motsatt og veldig samarbeidsvillig og enkel å ha med å gjøre. Anonymkode: df0a6...c2a
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #2 Skrevet 16. oktober 2022 Normalt er det vel kanskje ikke, men et symptom på at det er noe som irriterer barnet? Men hva? Prøvd å spørre, hvorfor blir så så sint når jeg legger klærne dine på plass? Er det noe vi kan gjøre annerledes? Anonymkode: 97e37...0e3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #3 Skrevet 16. oktober 2022 Ikke normalt her… har du hørt noe fra skole/barnehage ifht oppførsel, eller er det bare slik hjemme? Anonymkode: 5db20...5d9
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #4 Skrevet 16. oktober 2022 Nei. Men det trenger ikke være et symptom på noe av den grunn. Hvordan fungerer barnet generelt? Anonymkode: 728e4...569 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #6 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Barn 7 år som får raseriutbrudd (noen ganger lengre tids brøling) når jeg gjør noe for barnet - typisk etter å ha ryddet deres klær fint på plass i skapet etter å ha vasket de, eller når jeg bytter sengetøy osv på rommet deres. sier nei til alt jeg foreslår å finne på, kaster klær ut på gulvet i gangen hn ikke ville ha i skapet, lager et stort kaos i klærne i skapet hver gang jeg har ryddet og organisert, gråter som respons i mange situasjoner hn ikke er fornøyd. Er dette normalt for sjuåringer eller hva er det symptom på? Søsken er helt motsatt og veldig samarbeidsvillig og enkel å ha med å gjøre. Anonymkode: df0a6...c2a Det kan være en mulig diagnose(r). Adhd, Tourettes, Asberger. Har du dialog med skolen? Har bhg sagt noe tidligere? Det går an å gå via fastlegen for utredning via bup. Anonymkode: 13060...4bb
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #7 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Barn 7 år som får raseriutbrudd (noen ganger lengre tids brøling) når jeg gjør noe for barnet Litt merkelig vinkling. Er det ditt barn? Hvorfor tror du at det handler om «når du gjør noe for barnet» (som om barnet er utakknemlig og vrang) og ikke det som blir gjort? Med mindre dere har en dårlig relasjon/du er stemor e.l. er det vel mer sannsynlig at det handler om forutsigbarhet, rutiner, medbestemmelse? Anonymkode: d8706...f92 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #8 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det kan være en mulig diagnose(r). Adhd, Tourettes, Asberger. Har du dialog med skolen? Har bhg sagt noe tidligere? Det går an å gå via fastlegen for utredning via bup. Anonymkode: 13060...4bb Null problem på skolen som jeg vet. De sa hn var viljesterk i barnehagen og ikke lar noen pelle henne på nesen. hn har gode sosiale evner, interessert i andre barn og venner så tror ikke disse diagnosene er så passende. Anonymkode: df0a6...c2a
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #9 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Litt merkelig vinkling. Er det ditt barn? Hvorfor tror du at det handler om «når du gjør noe for barnet» (som om barnet er utakknemlig og vrang) og ikke det som blir gjort? Med mindre dere har en dårlig relasjon/du er stemor e.l. er det vel mer sannsynlig at det handler om forutsigbarhet, rutiner, medbestemmelse? Anonymkode: d8706...f92 Jeg bytta sengetøy etter hun la seg i går og i dag tidlig brølte hun og kasta dyne og pute nedover trapp. Anonymkode: df0a6...c2a
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #10 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg bytta sengetøy etter hun la seg i går og i dag tidlig brølte hun og kasta dyne og pute nedover trapp. Anonymkode: df0a6...c2a Hun kasta også en knuselig nattlampe (kule i glass med vann i) inn på gulvet til søsken som hadde lagt den på rommet hennes Anonymkode: df0a6...c2a
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #11 Skrevet 16. oktober 2022 Du byttet sengetøy på sengen hennes mens hun sov i det? Det kan jeg på sett og vis forstå at hun blir frustrert over. Du har jo gått inn mens hun sov og styrt med dynen og puten hennes uten at hun har hatt noen som helst kontroll. Reaksjonen hennes er jo voldsom da, og kanskje ikke helt innenfor det man kaller normalen... Anonymkode: 4c5c1...001 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #12 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Normalt er det vel kanskje ikke, men et symptom på at det er noe som irriterer barnet? Men hva? Prøvd å spørre, hvorfor blir så så sint når jeg legger klærne dine på plass? Er det noe vi kan gjøre annerledes? Anonymkode: 97e37...0e3 Ja hun vil ikke at vi skal gå inn på rommet eller rydde klærne. Men det skaper problemer når hun ikke finner det hun skal ha før skolen og vi må støvsuge /rydde der av og til hun er for liten til å fikse alt selv Anonymkode: df0a6...c2a
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #13 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du byttet sengetøy på sengen hennes mens hun sov i det? Det kan jeg på sett og vis forstå at hun blir frustrert over. Du har jo gått inn mens hun sov og styrt med dynen og puten hennes uten at hun har hatt noen som helst kontroll. Reaksjonen hennes er jo voldsom da, og kanskje ikke helt innenfor det man kaller normalen... Anonymkode: 4c5c1...001 Nei hun sov et annet sted da Anonymkode: df0a6...c2a
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #14 Skrevet 16. oktober 2022 Det jeg lurer på er om dette kan være en reaksjon på faren som jeg mener er altfor rigid og streng og bruke tvang ved påkledning /tannpuss /lekser. Dvs lav terskel for å være utålmodig sint og holde fast om barnet ikke gjør som han sier. Anonymkode: df0a6...c2a
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #15 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det jeg lurer på er om dette kan være en reaksjon på faren som jeg mener er altfor rigid og streng og bruke tvang ved påkledning /tannpuss /lekser. Dvs lav terskel for å være utålmodig sint og holde fast om barnet ikke gjør som han sier. Anonymkode: df0a6...c2a Eller om dette er en dynamikk som oppstår fordi hun har «vanskelig» temperament og han ikke takler det. Anonymkode: df0a6...c2a
Gjest WhisperingWind Skrevet 16. oktober 2022 #16 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Null problem på skolen som jeg vet. De sa hn var viljesterk i barnehagen og ikke lar noen pelle henne på nesen. hn har gode sosiale evner, interessert i andre barn og venner så tror ikke disse diagnosene er så passende. Anonymkode: df0a6...c2a Ocd? Før du rydder neste gang, inkluder barnet og be barnet si hvordan det vil organisere klær etc?
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #17 Skrevet 16. oktober 2022 WhisperingWind skrev (1 minutt siden): Ocd? Før du rydder neste gang, inkluder barnet og be barnet si hvordan det vil organisere klær etc? Synes ikke det passer helt. Det har med kontroll å gjøre, hun prøver å ha kontroll på alt mulig som hun er for liten til å styre Anonymkode: df0a6...c2a
minister-mio Skrevet 16. oktober 2022 #18 Skrevet 16. oktober 2022 Dette høres veldig vanskelig ut. Har du spurt henne om hvordan hun vil ha klærne i skapet og hvilket sengetøy hun vil ha og sånn?
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #19 Skrevet 16. oktober 2022 minister-mio skrev (6 minutter siden): Dette høres veldig vanskelig ut. Har du spurt henne om hvordan hun vil ha klærne i skapet og hvilket sengetøy hun vil ha og sånn? Ja hun vil styre alt selv. Men det blir bare rot og vanskelig å finne ting Anonymkode: df0a6...c2a
Gjest WhisperingWind Skrevet 16. oktober 2022 #20 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Synes ikke det passer helt. Det har med kontroll å gjøre, hun prøver å ha kontroll på alt mulig som hun er for liten til å styre Anonymkode: df0a6...c2a Tja, da jeg var 7 år lagde jeg egen mat, fant antrekk og kledde på meg om morgenen, gikk til skolen alene, gikk hjem alene, lagde mat etc. Jeg likte ting på min måte. Ungen er kanskje ung, men det betyr ikke at det ikke har egne meninger og ikke skal høres. Ville funnet er kompromiss som funker for begge parter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå