Gå til innhold

Trist å se hvor mange som medisinerer seg med alkohol...skal jo kose seg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har jeg virkelig lagt merke til etter jeg sluttet selv å drikke alkohol, hvor mange som må ha seg etpar glass på kvelden for å slappe. av. Kose seg....vært der selv. Da har man faktisk et alkohol problem, samfunnet tar ikke slike ting på alvor.

Legger ut bilde av glasset sitt i sosiale mediar, der alle svarer med at de koser seg da....så kooselig da.

Tenker at flertallet over 18år som drikker alkohol har et problematisk forhold til alkoholen.

Vi vokser opp med at der er gøy å drikke, det er tøft. Alt kan unnskyldes pga fylla.

Uansett hva som skal arrangeres må alkoholen være med, drikker du ikke det så er du utestengt 😅 Men det er jo ikke noe interessant å delta på ting som handler om å drikke alkohol bare da, som julebord/fest etc.

Anonymkode: 02502...451

• Liker 13
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og jeg har registrert at alle som er ferske avholds har et nærmest religiøst forhold til å forkynne hvor ille alkohol er. Mens de som drikker egentlig ikke bryr seg om andre er avholds eller ikke, selv om avholdsfolket tror at de er festens midtpunkt i det de ikke drikker. 

Anonymkode: 7605c...038

Halleluja 🤗 100 % enig.

Skrevet

Jeg er ikke avholds, men jeg er enig med TS. Selv et par glass er ikke sunt og øker faren for kreft. Jeg er selv glad i en øl i helgene etter kveldens frembrudd, men prøver å kutte det også. Kan bruke lang tid på den ene ølen. Nå har jeg mistet lysten på den og, og er glad for det.. men det blir jo ofte ostepop istedet.. ikke bra det heller

Anonymkode: 4414c...b7d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Og jeg har registrert at alle som er ferske avholds har et nærmest religiøst forhold til å forkynne hvor ille alkohol er. Mens de som drikker egentlig ikke bryr seg om andre er avholds eller ikke, selv om avholdsfolket tror at de er festens midtpunkt i det de ikke drikker. 

Jo, de bryr seg. Drikkepress blant fyllesabbene er stort. De er fyllikene som tror de er festens midtpunkt. Verdensstjerner. De aner ikke selv hvor latterlige de er.

Endret av Adrenalina1
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ok. Så sovepiller og beroligende er bedre da? Holder dosene fra legen eller anbefaler du andre tilleggsfisputører?

Anonymkode: 70dcb...ccd

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Haha, for noe vås.. 😂

Prøv å ikke drikk på en fest en gang, så skjønner du at det er omvendt.

Anonymkode: 3cfe9...ffe

• Liker 12
  • Nyttig 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Adrenalina1 skrev (7 minutter siden):

Jo, de bryr seg. Drikkepress blant fyllesabbene er stort. De er fyllikene som tror de er festens midtpunkt. Verdensstjerner. De aner ikke selv hvor latterlige de er.

Jøsses, i hva slags miljø vanker du?

Jeg har ofte vært edru på fest og har aldri opplevd drikkepress. Det har vært de samme som tror de er midtpunktet ellers som tror de er festens midtpunkt, de andre har bare pratet og danset uten å utmerke seg særlig på de festene jeg har vært edru.

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (1 minutt siden):

Jeg har ofte vært edru på fest og har aldri opplevd drikkepress.

😂

• Liker 3
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

😂

Ok, det er en lavmålsdiskusjon dere avholdsfolk legger opp til. Det gidder jeg ikke bruke tid på.

Skrevet
Adrenalina1 skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvilke venner disse avholdsfolkene har, som opplever drikkepress som voksen. Jeg har selv ei venninne jeg bruker å dra på fest med som sjeldent drikker, men ingen bryr seg negativt om det. Noen kan jo alltids spørre om hun drikker/om hun vil ha noe, men det er jo ikke for å presse henne til å drikke. Det er vanlige spørsmål. Svaret blir jo godtatt. 

Men selvsagt er det en del avholdsfolk som ser ned på de som drikker alkohol, og mener de er latterlige (akkurat sånn som du mener). Sånne folk er jo ikke noe gøy å ha med på fest. Bare fordi noen slår seg løs på fester, betyr jo ikke det at de er «fyllesabber» (hva nå det betyr). Det kan jo tenkes at avholdsfolk med sånne holdninger, kan bli tilbudt en del drikke og oppleve det som drikkepress, fordi andre tenker at det kan hjelpe dem til å løsne opp litt og bli litt mindre prippen.

Anonymkode: b9035...5e9

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Haha, for noe vås.. 😂

Prøv å ikke drikk på en fest en gang, så skjønner du at det er omvendt.

Det har jeg da vært mange ganger, og aldri opplevd det jeg leser om her inne.

Prøverørsforsøk, (tidlige) graviditeter, når det er praktisk/tryggest å ta bilen... Har aldri opplevd press, det holder med nei-takk. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvilke venner disse avholdsfolkene har, som opplever drikkepress som voksen. Jeg har selv ei venninne jeg bruker å dra på fest med som sjeldent drikker, men ingen bryr seg negativt om det. Noen kan jo alltids spørre om hun drikker/om hun vil ha noe, men det er jo ikke for å presse henne til å drikke. Det er vanlige spørsmål. Svaret blir jo godtatt. 

Men selvsagt er det en del avholdsfolk som ser ned på de som drikker alkohol, og mener de er latterlige (akkurat sånn som du mener). Sånne folk er jo ikke noe gøy å ha med på fest. Bare fordi noen slår seg løs på fester, betyr jo ikke det at de er «fyllesabber» (hva nå det betyr). Det kan jo tenkes at avholdsfolk med sånne holdninger, kan bli tilbudt en del drikke og oppleve det som drikkepress, fordi andre tenker at det kan hjelpe dem til å løsne opp litt og bli litt mindre prippen.

Anonymkode: b9035...5e9

Det glemte jeg i mitt innlegg.

En av mine nærmeste drikker utrolig sjeldent, da hun blir fyllesjuk av en øl. Og ei sliter med migrene i perioder, hun er også utrolig forsiktig.

Men nå holder vi ikke på med vors, fyll og byen, da. Og om de som opplever press gjør det i slike sammenhenger - er det da riktig omangskrets for en som er avholds? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg drikker selv i helgene og ønsker ikke slutte med det, men jeg er enig i at alkohol egentlig er en sum negativ for befolkningen. Jeg tror også folk er nok mer småavhengig ann det man er klar over. Tror faktisk ikke majoriteten hadde klart å bli avholds.

Anonymkode: 166fb...4f9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men nå holder vi ikke på med vors, fyll og byen, da. Og om de som opplever press gjør det i slike sammenhenger - er det da riktig omangskrets for en som er avholds? 

Alkohol dukker opp i veldig mange sammenhenger, så det er ikke det å velge omgangskrets det handler om.

• Liker 2
Skrevet

Alkohol dukker opp i veldig mange sammenhenger, så det er ikke det å velge omgangskrets det handler om.

Absolutt. Men om man drikker eller ikke i disse sammenhengene har jo ingenting å si. Har det det så har du feil omgangskrets. 

Vi hadde vinkveld fredag, hvor 2/6 var avholds. Jeg skal på et arrangement torsdag der jeg selv kommer til å være avholds. Og så videre. Slik lever oppegående mennesker, med og/eller uten alkohol. Om formålet med samlingen kun er alkohol så gidder sjeldent jeg heller.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette har jeg virkelig lagt merke til etter jeg sluttet selv å drikke alkohol, hvor mange som må ha seg etpar glass på kvelden for å slappe. av. Kose seg....vært der selv. Da har man faktisk et alkohol problem, samfunnet tar ikke slike ting på alvor.

Legger ut bilde av glasset sitt i sosiale mediar, der alle svarer med at de koser seg da....så kooselig da.

Tenker at flertallet over 18år som drikker alkohol har et problematisk forhold til alkoholen.

Vi vokser opp med at der er gøy å drikke, det er tøft. Alt kan unnskyldes pga fylla.

Uansett hva som skal arrangeres må alkoholen være med, drikker du ikke det så er du utestengt 😅 Men det er jo ikke noe interessant å delta på ting som handler om å drikke alkohol bare da, som julebord/fest etc.

Anonymkode: 02502...451

Ja, vi skjønner at du er nyfrelst. Halleluja... Men la nå andre få lov til å gjøre som de vil.

Du putter mest sannsynlig i deg en og annen usunn ting i løpet av dagen du også.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Har aldri opplevd drikkepress. Var totalavholds i studietiden og noen av klassekameratene prøvde av og til å "friste" meg med alkohol når vi var på fest men det var mest på fleip. De visste hva svaret ville bli. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest AprilRyan
Skrevet (endret)

Er det ikke blitt ganske vanlig å ikke drikke alkohol? Tror det var mer uvanlig og "spesielt" da jeg var yngre eller jeg kan ikke huske at det var noen som ikke drakk på fest, men så kan det være at de ikke gjorde det og man ikke la merke til det.

Jeg ser ikke hva det er å bry seg om. Så lenge den som er avholds ikke klager og syter over hva andre gjør eller andre maser masse om den/de som ikke drikker alkohol ikke skal ha noe med alkohol.

Jeg tenker at man har et alkoholproblem om man må ha alkohol hver kveld, men det å ta seg et glass vin for eksempel i helgen kan vel knapt kalles et problem. Det er ikke bra for en, men det er det egentlig mye som ikke er.

Endret av AprilRyan
Skrevet

Ja det er interessant at et rusmiddel er "kulturelt" og "koselig", det er vel ingenting som er kulturelt eller koselig med å ruse seg eller kompromittere helsa. Og det er ikke bare alkohol, det er også kaffe, te og sjokolade, pluss alle legemidlene som folk bruker for å komme gjennom dagen. Kjip at livet her på denne planeten er så vanskelig og utfordrende at de fleste trenger rusmidler og stimulerende midler for å takle det.

Anonymkode: f1b66...678

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...