Gå til innhold

Hvor lenge får deres ungdommer være ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn/ungdom på 16 år. Lurer på om jeg er litt streng. Derfor lurer jeg på hvor lenge din ungdom får være ute. 

-i helgen?

- på ukedag?

- er det forskjell på om hxn er sammen med noen du vet hvem er eller ikke? 

- må hxn gi beskjed om planer og når hxn kommer hjem? 

Anonymkode: c7fcd...cde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ukedag 22.30

helg kl 1

Anonymkode: 8df52...fba

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ukedag 22.30

helg kl 1

Alder/kjønn?

Skrevet

Gutt 17 - kommer an på om vi må hente eller om han kommer seg hjem selv. Vi har dialog i hvert tilfelle, men ikke senere enn kl 3 i helgene. 
I ukedagene er han stort sett hjemme senest kl 22. 

Anonymkode: b9c91...9d0

Skrevet

Har en jente på 16. I ukedagene er det fint om hun er hjemme til 22, men hun er som regel hjemme uansett. Slutter 15.30 på skolen og liker å slappe av hjemme etterpå uansett. I helgene så må hun være hjemme til ett, men det er rom for forandringer, enten om vi henter hun eller feks at toget er her kl ett, så da er det greit at hun er hjemme halv to så sant hun har noen å ta følge med fra toget. 
Det kommer litt ann på hvem hun er med også ja, hun får ikke overnatte hos venninner jeg ikke har møtt feks. 

Anonymkode: fcbd8...aa0

• Hjerte 1
Skrevet

J17 hjemme før 22 i ukedager, kl 1 i helger hvis ikke vi må hente, men det blir sjeldent så sent, for hun liker å legge seg tidligere. Hvis vi må hente, blir det tidligere. Hun overnatter gjerne hos noen andre, men jeg vet hvem

Anonymkode: 0a120...893

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alder/kjønn?

16 år. Kjønn spiller vel ingen rolle

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

16 år. Kjønn spiller vel ingen rolle

Jeg lurer på om det er samme grenser for alle kjønn. Men er jo enig i at kjønn egentlig er irrelevant. 

Skrevet

Jente, blir 17 om et par uker. Har egentlig ingen regler i ukedagene, hun er stort sett hjemme til 22/22:30 av seg selv. Hun er oftere hjemme enn ute på ukedager, så skulle det bli 23 en ukedag er det ingen som får krampe av den grunn....

I helgene har vi ingen fast tid, det kommer an på hvor hun er og med hvem. Ute og driver gatelangs = tidligere hjem enn sitte hjemme hos ei venninne og skravle/se film. Vi henter alltid, uansett, og kjører gjerne andre hjem også. I går var hun på en liten fest, vi hadde ingen bestemt tid, men hun ba selv om å bli hentet ca 00:45. Og det er stort sett mellom midnatt og 01 en gang de bryter opp. Synes det er helt ok å ikke ha spikrede tider så lenge man vet hvor hun er og hun er flink til å gi beskjed.

Jeg var selv den som stort sett alltid måtte hjem først, og det var kjipt. Bestemte meg da for at mine barn skulle slippe å bryte opp først, med mindre det var en spesiell grunn. De kan godt gå hjem som nr 2, de må ikke være til slutt nødvendigvis, men så lenge man gir beskjed og man er til å stole på, så ser jeg ingen grunn til å holde på visse klokkeslett som er tidligere enn venner må hjem bare av prinsipp....

Men igjen, dette passer for oss, det betyr ikke at det passer for alle....

Skrevet

Jeg skulle ønske det var et tema.

Min 16 åring er ALDRI ute. Jeg håper det endrer seg litt på videregående.

Broren hadde innetid 01 i helgene og 21.30 i ukedagene, dersom ikke annet var avtalt. 

• Hjerte 1
Skrevet
Ulrikke skrev (3 minutter siden):

jeg ingen grunn til å holde på visse klokkeslett som er tidligere enn venner må hjem bare av prinsipp....

Enig i den, men min 16-åring har nettopp begynt å henge med masse folk jeg ikke vet hvem er, og stort sett alle er over 18. Flest gutter. Hun er også ganske dårlig til å informere om når hun kommer hjem/svare på meldinger. Kjenner at hele situasjonen blir ugrei, for det er helt uaktuelt for meg å legge meg før hun kommer hjem når jeg ikke vet hvem hun er med eller hvor hun er og ikke svarer ordentlig på meldinger. Men virker som andre foreldre her er litt mer avslappa på sånt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Enig i den, men min 16-åring har nettopp begynt å henge med masse folk jeg ikke vet hvem er, og stort sett alle er over 18. Flest gutter. Hun er også ganske dårlig til å informere om når hun kommer hjem/svare på meldinger. Kjenner at hele situasjonen blir ugrei, for det er helt uaktuelt for meg å legge meg før hun kommer hjem når jeg ikke vet hvem hun er med eller hvor hun er og ikke svarer ordentlig på meldinger. Men virker som andre foreldre her er litt mer avslappa på sånt. 

Etter at hun begynte på videregående, så har hun jo også fått venner jeg ikke har oversikt over. De er imidlertid stort sett like gamle som henne (og nå begynner jo hennes årskull å fylle 18 i januar, hun er født seint på året). I tillegg lar hun seg alltid hente, og hun svarer på ting hvis vi spør. 

Hadde hun oppført seg som din, så hadde jeg sikkert hatt strengere regler jeg også. Det er veldig kjipt om det sklir ut seint i tenårene, for da har man ikke påvirkningskraft så mye lenger. Samtidig må man ha is i magen og akseptere at de utvider horisonten og gjør egne valg, og dessverre innimellom egne feil.... Men den balansegangen er utrolig vanskelig....

Regner med du har snakket med henne om dette med kombinasjonen av tillit, frihet og åpenhet.... Og hvis hun ikke kan gi litt der, så kan ikke du heller gi mer enn du er komfortabel med. og det er hun gammel nok til å forstå (men sannsynligvis vil hun ikke forstå akkurat det da....)

Som sagt, jeg hadde sikkert vært mer restriktiv om jeg følte at hun kviet seg for å gi meg svar når jeg spør... Det gjør hun ikke... Til gjengjeld spør og graver jeg ikke noe særlig, så hun slipper å føle seg forhørt. Men de gangene jeg spør vil jeg ha skikkelige svar, og det får jeg. Jeg hadde sikkert ikke blitt noe særlig trivelig hvis hun oppførte seg som din, så jeg skjønner godt at du vil ha litt kontroll!

Skrevet

@Ulrikke Takk for svaret ditt, det fikk meg til å tenke. Tror jeg skal snakke ordentlig med henne. Jeg ser at jeg også må stille høyere krav til meg selv og jobbe med å slippe kontroll og ikke mase. Vi må finne en løsning som begge trives med, hun skal jo bli voksen og selvstendig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har et barn/ungdom på 16 år. Lurer på om jeg er litt streng. Derfor lurer jeg på hvor lenge din ungdom får være ute. 

-i helgen?

- på ukedag?

- er det forskjell på om hxn er sammen med noen du vet hvem er eller ikke? 

- må hxn gi beskjed om planer og når hxn kommer hjem? 

tvillinger på 16, de er veldig forskjellig,men hn ene liker seg best hjemme og er hn ute er hn hjemme senest 21 både helg og hverdag. Tvillingen er ute til 2215 i uker dager og 0-2 kommer helt an på hvor hn er

Anonymkode: 37474...926

Skrevet

Gutt 15, innetid 22 i ukedager. Helgene varierer det alt etter hvor han er. Er han hjemme hos noen er avtalen midnatt dersom det ikke er noe spesielt som skjer. Henger de bare ute i byen er innetid 23, for de har ingenting ute å gjøre i en middels stor by sent i helgene.

Anonymkode: f89ab...2ae

Skrevet

Når min gutt gikk i 10 klasse var det 21.30 på hverdager og midnatt fredag og lørdag. Måtte alltid si fra med hvem og hvor.

Nå går han på videregående og bor på hybel, så jeg har ingen kontroll.

Anonymkode: bd11a...147

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...