AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #1 Skrevet 15. oktober 2022 Jeg har fått innvilget å flytte 2,3 millioner av huslånet mitt til statens pensjonskasse, med gunstigere rente enn jeg får andre steder. Ca 230.000,- av boliglånet må bli igjen i DNB. Der øker renta mi til 3,7 (nominell) nå i november … (og det er ETTER renteforhandling)! Effektiv rente vil vel antakeligvis også øke når lånesummen blir mindre der…(?) Jeg har stort sett mulighet til å betale inn et par tusenlapper mer enn jeg «må» hver måned. Jeg lurer på hvilket alternativ som lønner seg mest A) betale renter og avdrag på begge lånene, og legge inn de ekstra pengene på lånebetalingen i DNB som jeg gjør nå B) Avdragsfritt i SPK, «vanlig» lånebetaling i DNB.. og i tillegg la det som skulle vært avdrag til SPK OG ekstra tusenlapper går inn på DNB-lånet for å betale det ned fortest mulig. Og så starte avdragene igjen i spk straks DNB er nedbetalt… Anonymkode: 77c53...f06
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #2 Skrevet 15. oktober 2022 Dette er relativt kompliserte regnestykker. Og når du ikke nevner hberken nedbetalingstid eller rentesatsen i SPK er det selvsagt umulig for noen å regne det ut. Hvor mye må du totalt (sum for hele nedbetalingsperioden) betale til hver av bankene for de to alternativene? Din rådgiver i banken vil nok kunne hjelpe deg med å regne det ut. Anonymkode: 31d91...8c3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå