Gå til innhold

De i serviceyrker luker ikke eldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner en del som jobber i serviceyrker, butikker, bibliotek,bank, kultur osv som stadig ytrer at de er så lei av gamle mennesker. At de er sure, nekter å forstå ting osv. Vet ikke om jeg har samme mening selv. Klart det er vanskelig for eldre å forstå ting, men skal ikke folk i slike yrker ha tålmodighet og være litt behjelpelig? 

Anonymkode: 784a5...4a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke liker, skulle det være 😁

Skrevet

Har alltid jobbet i serviceyrker, og på meg virker det som om de du kjenner kanskje er litt sneversynte. Mulig de ikke passer inn i yrket sitt. 

Anonymkode: 77a3d...f90

• Liker 2
Skrevet

Det er vel fordi de jobber i yrker som har gått over til en del nye praksiser og moderne løsninger. Forståelig at det kan være frustrerende, men syns det bare skulle mangle å vise ekstra tålmodighet ovenfor eldre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjenner en del som jobber i serviceyrker, butikker, bibliotek,bank, kultur osv som stadig ytrer at de er så lei av gamle mennesker. At de er sure, nekter å forstå ting osv. Vet ikke om jeg har samme mening selv. Klart det er vanskelig for eldre å forstå ting, men skal ikke folk i slike yrker ha tålmodighet og være litt behjelpelig? 

De har god tålmodighet og er kjempebehjelpelig hele tiden er min opplevelse. Mange av de eldre kundene framstår som svært kravstore, utakknemlig og grinete. Da går man utrolig nok lei til slutt, og jeg skjønner de godt. 

Anonymkode: 86a43...dfb

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg mener de i serviceyrker skal gi lik service til alle. Noen eldre hører dårlig. Noen kan ha kognitiv svikt. Noen har ikke nettbank eller Bank-ID. Ord som er vanlige for oss, kan være som gresk for eldre som ikke henger med i digitaliseringen av samfunnet. De i serviceyrker bør være tålmodige og forklare til personen forstår hva som menes.

Endret av MyMichelle
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De har god tålmodighet og er kjempebehjelpelig hele tiden er min opplevelse. Mange av de eldre kundene framstår som svært kravstore, utakknemlig og grinete. Da går man utrolig nok lei til slutt, og jeg skjønner de godt. 

Anonymkode: 86a43...dfb

Har erfaring med at noen, da kanskje spesielt yngre, i serviceyrker er mindre behjelpelige, nærmest apatiske og litt sure. Men grer ikke alle i 20 årene under en kam. Noen av de jeg kjenner som jobber i disse yrkene,  hvisker noe stygt om de eldre bare de ser noen.

Anonymkode: 72eac...f69

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet

Tenk på alle store forandringer som har vært  i de siste 20 årene da. Det har gått fortere og fortere.  Jeg tenker på all digitaliseringen. Jeg forstår godt at noen blir hengende litt igjen eller ikke gidder.

Skrevet

Kan være at noen av de eldre har havnet i en posisjon (pga. alderen) som de ikke er så glad i. Har møtt på en del gretne damer i skranken hos bl.a. legesentre. Mulig de helst ville drevet med noe annet, men pga. synet/helsa osv. så må de heller nøye seg ved tastaturet.... ikke veit jeg, men man merker fort hvem som helst ville vært et annet sted enn på jobb😅

På samme steder møter jeg òg eldre, hyggelige damer som oppfører seg som "favorittbestemoren" til alle. Snakker varmt og virker full av empati.

Kan nok sammenlignes med de yngre som får seg jobb fordi de "må", som da prøver å være usynlige og svarer litt kjapt og kaldt til kundene. Mens de som jobber innafor yrket "sitt" stråler av energi og glede.

Anonymkode: fa014...996

Skrevet
Adobyen skrev (30 minutter siden):

Tenk på alle store forandringer som har vært  i de siste 20 årene da. Det har gått fortere og fortere.  Jeg tenker på all digitaliseringen. Jeg forstår godt at noen blir hengende litt igjen eller ikke gidder.

Jeg er 47 og holder på å bli sprø av alt som skal logges inn digitalt. Fikk just 10 dokumenter jeg må signere digitalt fra banken, komplett umulig å lese hva alt innebærer når jeg ikke får åpnet det på pc. Har bedt banken sette opp time så jeg kan få en forklaring på alt før jeg signerer. Er ett slit å henge med. Gruer meg til den dagen mine foreldre må ha hjelp til alt.

Anonymkode: 59e59...1bd

Skrevet

Hvordan vet du at de ikke er behjelpelig og har tålmodighet? Jeg klager over ting i jobben min også men det betyr ikke at jeg ikke gjør jobben min. 

Jeg er for så vidt enig, virker som mange (altså flere i den aldersgruppen enn andre grupper) er frekke og kravstore. Da snakker jeg ikke om «hører dårlig» eller «finner ikke ut av koden sin», når det er sakt - mange hyggelige gamle mennesker også selvfølgelig!! 

Et eksempel: var på apoteket og fikk hjelp av en av de som jobbet der så var det en gammel dame der som brøt inn og forventet at den ansatte som var opptatt med meg skulle hjelpe hun, så sa damen at hun måtte trekke kølapp for det hun trengte hjelpt til(på en veldig hyggelig måte) og da ble hun kjempe sur.. Hun som jobbet der sa også at hun kunne hjelpe hun etter hun var ferdig med meg men det var ikke godt nok. 

Anonymkode: bc8a4...a74

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan vet du at de ikke er behjelpelig og har tålmodighet? Jeg klager over ting i jobben min også men det betyr ikke at jeg ikke gjør jobben min. 

Jeg er for så vidt enig, virker som mange (altså flere i den aldersgruppen enn andre grupper) er frekke og kravstore. Da snakker jeg ikke om «hører dårlig» eller «finner ikke ut av koden sin», når det er sakt - mange hyggelige gamle mennesker også selvfølgelig!! 

Kan ikke vite at de ikke gjør jobben sin, er heller holdningen. Har da heller ikke så veldig dårlig erfaring med eldre, syns virker mer forsiktige og vennlige. Har selv dårligere erfaringer med folk rundt 40 (nærmer meg der selv) som kan være svært sta. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har selv dårligere erfaringer med folk rundt 40 (nærmer meg der selv) som kan være svært sta. 

Er noen som mener de i 40 årsalderen er blant "de eldre" XD

Anonymkode: 72eac...f69

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Et eksempel: var på apoteket og fikk hjelp av en av de som jobbet der så var det en gammel dame der som brøt inn og forventet at den ansatte som var opptatt med meg skulle hjelpe hun, så sa damen at hun måtte trekke kølapp for det hun trengte hjelpt til(på en veldig hyggelig måte) og da ble hun kjempe sur.. Hun som jobbet der sa også at hun kunne hjelpe hun etter hun var ferdig med meg men det var ikke godt nok. 

Anonymkode: bc8a4...a74

Kjenner meg litt igjen her. Det er mange eldre som er kjempesøte og hyggelige, men så har man de som nekter å rette seg etter hvordan man gjør ting. Man kan godt ha tålmodighet med at gamle folk bruker tid, trenger hjelp osv., men så er det dem som skal ha hjelp NÅ, selv om det er andre foran dem i køen, skal ha gjort ting som er fysisk umulig, osv. 

Anonymkode: f2cba...afe

Skrevet

Jaja. Når sant skal sies, så jobber jeg innen et serviceyrke selv. Men har ikke mye publikumskontakt. Hva jeg selv har av erfaring er at eldre faktisk er ganske rolige og ikke stiller for store krav, kanskje til og med blir oversett. Men forstår at andre kan ha forskjellige erfaringer. Har heller vært  borti yngre som blir veldig dominerende, og lager mye oppstyr

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...