Gå til innhold

Lørdagsgodt. Hva gjør dere som har ettåring og søsken i barneskolealder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ønsket at de store venter med godteriet til ettåringen er lagt, men da blir det veldig seint på kveld før de får kose seg med lørdagsgodtet sitt. Vurderer å lage litt kos tidligere på kvelden som alle kan være med på. Vil da servere f.eks. kake, frukt og/eller bær. Hva gjør dere?

Anonymkode: 6072c...e53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når legger ettåringen seg? Her har søsken fått godteri når vi tar ettåringenpå badet, dvs mellom 18-18:30

Anonymkode: 2616e...d41

• Liker 3
Skrevet

Toåringen er happy for druer, så han får noe i den duren, ev. en pose fruktgodt fra barneseksjonen på butikken. Han får ikke vanlig godteri, men vi andre spiser heller ikke åpenbart foran ham heller. De eldre ungene har skålene sine på kjøkkenet og går og tar seg derifra til minste er lagt. 

• Liker 1
Skrevet

De får det i en annen etasje enn ettåringen. Ingen som sitter i stua og spiser godteri før de som ikke får har lagt seg. Altså spiser ikke vi voksne noe godteri eller drikker vin før barna i skolealder har lagt seg heller. 

Anonymkode: 9af6d...985

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ønsket at de store venter med godteriet til ettåringen er lagt, men da blir det veldig seint på kveld før de får kose seg med lørdagsgodtet sitt. Vurderer å lage litt kos tidligere på kvelden som alle kan være med på. Vil da servere f.eks. kake, frukt og/eller bær. Hva gjør dere?

Anonymkode: 6072c...e53

Har ikke storesøsken men har en ettåring, han får tilpasset snacks på lørdager (fullkornskjeks, rosiner, druer, typ mais snack eller lignende), mens vi voksne tar gjerne noe smågodt / potetgull. Han har aldri brydd seg om «vårt» snacks , brus osv. men har aldri smakt det heller så han vet jo ikke hva det er… 

Anonymkode: dbf95...725

• Liker 2
Skrevet

Tar godteriet midt på dagen etter lunsj for alle ungene. Ettåringen vet ikke hva godteri er og får litt kjeks og rosiner.

Skrevet

Gi en skål til hver av de, og da noe rosiner, eplebiter osv til ettåringen, og godteri til de eldste. 

Eller du kan begynne å lage godteriet selv sånn at alle får samme godteri. Du kan lage snop av dadler, gelegodteri osv. Det er jo sukker i det, men en sunnere variant som også ettåringen kan spise.

Anonymkode: 80853...d26

• Liker 1
Skrevet

Gi en skål hver til dem. Ettåringen legger uansett ikke merke til hva som er oppi dem.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gi en skål til hver av de, og da noe rosiner, eplebiter osv til ettåringen, og godteri til de eldste. 

Eller du kan begynne å lage godteriet selv sånn at alle får samme godteri. Du kan lage snop av dadler, gelegodteri osv. Det er jo sukker i det, men en sunnere variant som også ettåringen kan spise.

Anonymkode: 80853...d26

Dette gjør jeg også. 

Anonymkode: ac7d8...525

Skrevet

Mine får ei lita skål med nonstop hver lørdag. 1-åringen min får også, men hun får kanskje halvparten av det som storesøster på snart 4 får. De får havrekjeks i samme skåla. 

Anonymkode: d2f45...7ff

• Liker 2
Skrevet

lol!

en ett-åring trenger vel ikke "lørdagsgodt" i det hele tatt. En sånn liten tass vet vel ikke en gang hva "lørdagsgodt" egentlig er for noe enda. 

Anonymkode: 5e522...f3a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Min yngste skjønte tidlig at hennes skål inneholdt noe annet en broren sin og det ble et salig ramaskrik. Storebror fikk enten godteri, når lillesøster sov formidagsduppen sin eller med opp på rommet om han hadde venner tilstede på kvelden. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

lol!

en ett-åring trenger vel ikke "lørdagsgodt" i det hele tatt. En sånn liten tass vet vel ikke en gang hva "lørdagsgodt" egentlig er for noe enda. 

Anonymkode: 5e522...f3a

Min merker veldig godt om han ikke får eller blir ekskludert. Nå er min hakket mer matglad. 

Jeg gir babyvennlig godteri, blåbær, rosiner og litt sjokolade.. 

Anonymkode: 5c07b...525

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De får det i en annen etasje enn ettåringen. Ingen som sitter i stua og spiser godteri før de som ikke får har lagt seg. Altså spiser ikke vi voksne noe godteri eller drikker vin før barna i skolealder har lagt seg heller. 

Anonymkode: 9af6d...985

Så barna i skolealder får ikke godteri på lørdager? Mine barn på mellomtrinnet legger seg kl. 23.00 i helgene så da måtte vi ventet lenge.. Drikker knapt 1 el 2 enheter om noen så de kan jeg drikke når barna er våkne gitt. 

• Liker 1
Skrevet

Klarte å vente myye lenger med lørdagsgodt til nr 1 enn nr 2. Nr 2 er jo nysgjerrig nå på hva nr 1 får, så han får litt rosiner og bær i stedet i en egen skål. Foreløpig går det greit 

Skrevet

Har en på 1 år og ei på 10. Hun på 10 kan spise godteriet uten at han på 1 egentlig bryr seg spesielt. Han får et par nonstop innimellom. Så ikke noe problem her. 

Anonymkode: a7d5b...2b4

• Liker 1
Skrevet

Seriøst - hvorfor i himmelens navn er det mer krise at en ett-åring spiser litt snop på lørdagen, enn at eldre søsken - for ikke å snakke om voksne - gjør det??

Anonymkode: 58b48...b03

• Liker 1
Skrevet

Her var eldste 6 år, da minste var 1 år. Og de fikk hver sin skål med noe godt i, men 1 åringen fikk da baby kjeks, rosiner, bær osv. Så fikk den eldste godteri. 

Anonymkode: 7aaa2...6dc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Seriøst - hvorfor i himmelens navn er det mer krise at en ett-åring spiser litt snop på lørdagen, enn at eldre søsken - for ikke å snakke om voksne - gjør det??

Anonymkode: 58b48...b03

Det er sjeldent krise, men mange gode grunner likevel. Den viktigste for meg (ikke HI), er at små barn har små mager og høyt energibehov. Det er derfor dumt å fylle magen med tomme kalorier fremfor sunne kalorier. Et så lite barn har heller ikke den samme forståelsen for at det er begrenset hvor mye det kan få, eller hva det kan få. Dersom Kinderegg er en stor favoritt er det vanskelig å forstå at man ikke kan spise Kinderegg til frokost og middag også.  Det skaper derfor en unødvendig frustrasjon hos barnet. I tillegg er det usunt med mye sukker. For små barnekropper blir mengden sukker ganske stor i forhold til størrelsen, og bukspyttkjertelen får virkelig kjørt seg. Noe godteri er også tilsatt salt, som de små nyrene også skal beskyttes mot.

Vi har stort sett godteri når to-åringen er i seng, men barna som er eldre er oppe like lenge eller lenger enn meg. De har derfor god tid til å spise godteri😅

• Liker 1
Skrevet

De får godteri sammen. Minste får litt annet. Såre enkelt 🙂

Anonymkode: b7dbe...e56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...