AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #1 Del Skrevet 15. oktober 2022 Jeg glemmer av og til små egentlig ikke så viktige ting som jeg har fått beskjed om å gjøre på jobben. Husker viktige detaljer. Jeg er en person som jobber raskt og prøver å gjøre god jobb, så kjipt at sjefen synes at jeg er distre. Har vært slik hele livet mitt. Blir verre når jeg er stresset. Og tror det kommer av stress. Kan man si at stress er psykisk begrunnet? Kan man få sparken pga at man er distre på små uviktige detaljer i jobben? Jeg blir ofte beskyldt for å ha glemt ting som jeg ikke har glemt og det gjør det ikke bedre. Andre som er distre? Jeg jobber i butikk. Anonymkode: 16d10...1e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #2 Del Skrevet 15. oktober 2022 Distre er ikke en psykisk sykdom. Du mangler struktur og rutiner. Begynn med å lage gode lister med daglige gjøremål, og kryss dem av når du er ferdig. Lag lister ev. på detaljnivå (sjekklister) om det er nødvendig Anonymkode: ef49d...8da 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #3 Del Skrevet 16. oktober 2022 Det er helt vanlig at «det første som ryker» er hodet når man er stresset, eller sliter med angst, depresjon, utbrenthet. Har du alltid hatt det sånn og dette er eneste symptomet ditt så kan løsningen være å lage bedre rutiner, og prøve å puste rolig og være tilstede mens du jobber. Anonymkode: aa507...44c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #4 Del Skrevet 16. oktober 2022 Å være distre er ikke en psykisk lidelse, men det er sant at det er et vanlig symptom på stress. Jeg møtte veggen en gang, da ble jeg utrolig glemsk. Men sånn generelt så husker jeg ikke alt jeg må gjøre, så jeg jobber etter lister og lapper. Har en kontorjobb da, så det blir mye å legge det i to do-listen på mailklienten, kanskje noen post it-lapper på PC-skjermen. I butikk så kan du kanskje notere ned ting du må huske på på en blokk eller på mobilen? Anonymkode: 26c4b...97b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #5 Del Skrevet 16. oktober 2022 Kan du begynne å justere noe på rutiner ig måten du jobber på? Skrive ting du må huske ned og kontrollere at du har fått med deg alt? Anonymkode: 18f6a...7c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #6 Del Skrevet 16. oktober 2022 Du får ikke tilsnakk på grunn av små uviktige detaljer. Så ting er kanskje ikke så lite viktig som du fremstiller det. Når du «blir beskyldt for å ha glemt ting du ikke har glemt», hva mener du egentlig da? Blir du beskyldt for å ha glemt ting som faktisk er utført, eller er det at du har latt være å gjøre ting du ikke har fått beskjed om å gjøre og som ikke er din jobb. Anonymkode: 998c7...b40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #7 Del Skrevet 16. oktober 2022 adhd ? Anonymkode: 55174...8fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 16. oktober 2022 #8 Del Skrevet 16. oktober 2022 Neppe stress hvis det er noe du har slitt med hele livet, men adhd kan det jo være. Finn deg også teknikker for å ikke glemme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #9 Del Skrevet 16. oktober 2022 Utbrenthet? Anonymkode: 3d5a3...33d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tangent Skrevet 16. oktober 2022 #10 Del Skrevet 16. oktober 2022 Hvis sjefen tar opp med deg problemer, så har du ansvar for å prøve å fikse det. I ditt tilfelle ville jeg kanskje tenkt at jeg måtte lage meg lister eller noe lignende for arbeidsoppgaver der jeg pleide å glemme ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #11 Del Skrevet 16. oktober 2022 ADHD/ADD er slags psykisk lidelse og kardinalsymptomet er konsentrasjonsvansker som inkluderer å være distre, glemsk og ha vansker med planlegging og gjennomføring. Så trenger ikke bare handle om å ta seg sammen nei. Anonymkode: 0c264...a00 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #12 Del Skrevet 16. oktober 2022 Jeg er innmari glemsk og distré, alltid vært. Tar ansvar selv og gjør som andre her, bruker hjelpemidler som lister og lapper. Anonymkode: cb19e...621 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #13 Del Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du får ikke tilsnakk på grunn av små uviktige detaljer. Så ting er kanskje ikke så lite viktig som du fremstiller det. Veldig rart at du vet noe om dette... Kjenner du TS eller? AnonymBruker skrev (5 timer siden): Når du «blir beskyldt for å ha glemt ting du ikke har glemt», hva mener du egentlig da? Blir du beskyldt for å ha glemt ting som faktisk er utført, eller er det at du har latt være å gjøre ting du ikke har fått beskjed om å gjøre og som ikke er din jobb. Anonymkode: 998c7...b40 Er veldig mange dårlige sjefer der ute... Anonymkode: faf3a...2f5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #14 Del Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg glemmer av og til små egentlig ikke så viktige ting som jeg har fått beskjed om å gjøre på jobben. Husker viktige detaljer. Jeg er en person som jobber raskt og prøver å gjøre god jobb, så kjipt at sjefen synes at jeg er distre. Har vært slik hele livet mitt. Blir verre når jeg er stresset. Og tror det kommer av stress. Kan man si at stress er psykisk begrunnet? Kan man få sparken pga at man er distre på små uviktige detaljer i jobben? Jeg blir ofte beskyldt for å ha glemt ting som jeg ikke har glemt og det gjør det ikke bedre. Andre som er distre? Jeg jobber i butikk. Anonymkode: 16d10...1e4 Ok. Så sjefen forteller deg dette. Hva er planen for å endre på det? Har dere rutiner du kan følge mer presist? Kan du få en notisblokk du skriver ned og krysser av oppgavene dine? Kan du legge inn påminnelser på mobilen, satt til tidspunkt der ting må gjøres? Det å finne ut hva en gjør feil er steg 1. Av en rekke steg. Steg 2 er å legge en plan for å unngå å gjøre feil. Steg tre er å øve på planen. Steg 4 å revidere planen. Steg 5 er å gjennomføre. Anonymkode: 216fa...020 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #15 Del Skrevet 17. oktober 2022 Jeg fikk en adhd-diagnose som voksen og det forklarte en del lignende problemer jeg alltid har hatt (og som forverres av stress). Jeg klarte å unngå at det ble veldig merkbart i jobben med å finne strategier og var kjent som den som alltid noterte, selv når sjefen sa det ikke var "nødvendig". >.> Etterhvert funket ikke strategiene godt nok,og energien jeg brukte på å prøve å huske gikk ut over andre kognitive funksjoner. Først da tok jeg steget for å få en utredning. Hva som enn er årsaken i ditt tilfelle, kanskje det kan være lurt å snakke med sjefen om at dette er noe du jobber med (enten det innebærer å teste ut strategier for deg selv, eller ta det opp med lege), slik at de ikke tror du bare er sløv og ikke tar jobben alvorlig. Anonymkode: 6f89d...ce5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #16 Del Skrevet 17. oktober 2022 Overgangsalder? Anonymkode: 865cc...7ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå