Gå til innhold

Hva er en fotnote?Og når skal man bruke..

Gjest UNDRA

Anbefalte innlegg

Lurer litt på angående kildehenvisninger. Når skal man bruke fotnoter?? og hvordan gjøres dette i word?

Hvordan er det vanlig å refere? Feks til en tekst i en bok?

Merci ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først av alt må du forsikre deg om at det brukes fotnoter til referering i faget ditt. De aller fleste fag bruker ikke fotnoter 1, men referer med etternavn i teksten (Susanne, 2005).

I word skriver du et lite tall hvor referansen skal stå, for deretter å heve det. Tror det er i format - tekst (men husker ikke helt..).

Hvis det ikke er et krav, så ville jeg unngått fotnoter. Hvis du setter inn en ny referanse i begynnelsen av oppgaven, så må du forandre alle fotnotene nedover :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er et krav, så ville jeg unngått fotnoter. Hvis du setter inn en ny referanse i begynnelsen av oppgaven, så må du forandre alle fotnotene nedover  :sur:

Og akkurat det er det vakre med programmer som går under fellesbetegnelsen referansehåndteringsverktøy, som ordner dette for deg automatisk. Alle som skriver faglitteratur på profesjonelt nivå; fagbøker, fagartikler til tidsskrifter osv., burde sette seg inn i det.

Til trådstarter kan jeg fortelle at det er forskjellige krav til hvordan man lager litteraturlister. Den du skriver for, har sine krav til hvordan stilen skal være, slik som Susanne sier. Bruk av fotnoter er ikke så veldig vanlig. Mer vanlig, er en henvisning som ser slik ut: (1) som peker til referanse nummer 1 på litteraturlista, som blir ramset opp på slutten av dokumentet. Ikke noe opphevet skrift, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merkelig..det står at vi skal bruk efotnoter..men har aldri lært det..så rart at de krever det.

kan jeg feks skrive:

Karachi er en by i Pakistan (1).

også på siste side, kildelista ;

1. Bok om Pakistan, Terje Østby, osv...

eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merkelig..det står at vi skal bruk efotnoter..men har aldri lært det..så rart at de krever det.

kan jeg feks skrive:

eller??

Ville spurt veileder/kordinator om det. Er ørten metoder for hvordan man skriver referanseliste også.. Det kan se ut som dette (MEN..sjekk hvordan dere gjør det :))

Østby, T., Nordmann, O. J. & Nilsen, P. (2004). Pakistan, et land i østen. Oslo, imaginært forlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart at du ikke har fått info om dette fra studieveileder, da det som sagt over er er mange måter å gjøre dette på.

Men jeg regner med at du også skal henvise til sidetall når du refererer noe, så da skal kanskje sidetall og forfatter stå nederst på siden?

Men for Guds skyld, spør studieveileder og ikke basere deg på svarene fra KG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kan jeg feks skrive:

eller??

Riktig!

Referanseliste

1) Østby T. Mitt Pakistan. 2 utg. Oslo: Cappelen: 2005

Men som Susanne sier: Det er hundrevis av måter å gjøre dette på. Spør studieveilleder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så jeg trenger ikke refere to steder?

altså etter avsnittet med mer enn 1) ..holder med 1) i kildelista så utfylling??

eks) karachi er en by i pakistan blabla...(1)

kilde:

1) bok om blabla...

trenger ikke skrive "bok av Øs......blabla" i selve avsnittet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...