AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #1 Skrevet 15. oktober 2022 Jeg jobber for mye og ønsker å gå ned i stillingsprosent. Usikker om arbeidsgiver vil tilby det, men jeg tenker å prøve. Om ikke slutter jeg. Noen som har gjort dette og har erfaringer å dele? Jeg er kanskje mest redd for at det ikke er praktisk mulig og at jeg ender opp med like mye arbeid. Tenker gå ned til 90%. Kanskje 85. Anonymkode: 3da54...040
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #2 Skrevet 15. oktober 2022 Jeg forsøkte redusert en periode. Men funket ikke så bra for min type stilling, som er kontorjobb med spesialiserte oppgaver og tidsfrister. Tror det funker best for stillinger som sykepleier, butikk osv der jobben gjøres der og da og ikke samler seg opp ved fravær Anonymkode: 2e104...726 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #3 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forsøkte redusert en periode. Men funket ikke så bra for min type stilling, som er kontorjobb med spesialiserte oppgaver og tidsfrister. Tror det funker best for stillinger som sykepleier, butikk osv der jobben gjøres der og da og ikke samler seg opp ved fravær Anonymkode: 2e104...726 Jobben min høres litt ut som din med spesifikke oppgave til gitte frister. En løsning på det er jo å få mindre ansvar/arbeid, men innbiller meg at det kan bli utfordrende. Anonymkode: 3da54...040
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #4 Skrevet 15. oktober 2022 Hva slags jobb har du? Jeg jobbet deltid en periode da barna var små. Jobber på kontor med kundeservice og svært hektiske dager. Endte dermed opp med å ikke rekke alt før jeg skulle gå for dagen og måtte sitte lenger. Veldig frustrerende. Hvis du skal jobbe deltid er det nok bedre å ha en fridag og fulle dager de andre dagene. Anonymkode: 47267...689
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #5 Skrevet 15. oktober 2022 Jeg gikk fra 100 til 80% nå for en måned siden. Jeg var i et vikariat som gikk ut august, men hoppet rett inn i et annet. Da spurte jeg om det var mulig å få 80%. Det vaf visst ikke noe problem, og dermed fikk jeg det 😊 Det er kun opp til arbeidsgiver å bestemme, så jeg ville bare ha kontaktet han/henne og spurt 😊 Anonymkode: 2e01d...5e9
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #6 Skrevet 18. oktober 2022 Om du har barn under 10 (eller 12?) år, har du rett på redusert stilling. I min jobb er det håpløst. Det fører bare til at arbeidet hoper seg opp, og det blir bare mer stressende. Jeg har jobbet både 80% og 50% i noen måneder, ifbm mangel på barnehageplass. Og det var bare dritt.. Endte opp med å kave for å få unna samme jobben bare på mindre tid - i tillegg til at det var irritasjon fra kolleger på at jeg brukte så lang tid, ikke svarte på mailer, osv, ringing og masing mens jeg ikke var på jobb.. og jeg gikk glipp av interessane prosjekter for ingen ville ha med en som ikke var tilgjengelig 100%.. Endte opp med å bli tildelt alle drittjobbene ingen andre ville ha.. Ser for meg at det er enklere i den type jobber hvor ting gjøres "der og da", typ sykepleier e.l. Anonymkode: 16305...c79
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #7 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg gikk ned til 80%, fri hver mandag. Ga meg et nytt liv, rett og slett. Helt nydelig å vite at den dagen er fri. Anonymkode: 3176f...cf3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #8 Skrevet 29. oktober 2022 Hvordan gjøres dette i praksis? Får man en ny arbeidsavtale? Sier man opp eksisterende stilling? Regner med det er normalt å måtte gå oppsigelsesperioden før man går fra 100 til redusert stilling eller kan det skje før den utløper? Slik det er nå står jeg mellom oppsigelse eller redusert stilling tenker jeg... Anonymkode: 3da54...040
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #9 Skrevet 30. oktober 2022 Du skriver du jobber for mye. Er det at du syns 100% er for mye? Grunnen til at jeg spør er at hvis det er slik at du jobber 120% i en 100% stilling er faren stor at du får mindre betalt og taper på det. Da burde du heller ta et oppgjør med at du skal jobbe normaltid. Anonymkode: fb2f3...ac2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #10 Skrevet 30. oktober 2022 Lavere lønn og lavere pensjon. Nei takk. Har ikke råd i disse dyre tider. #utslitt turnusarbeider Anonymkode: 60b0f...f19
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #11 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du skriver du jobber for mye. Er det at du syns 100% er for mye? Grunnen til at jeg spør er at hvis det er slik at du jobber 120% i en 100% stilling er faren stor at du får mindre betalt og taper på det. Da burde du heller ta et oppgjør med at du skal jobbe normaltid. Anonymkode: fb2f3...ac2 Jeg har jobbet rundt 350 timer overtid i år i en 100% stilling. Jobben i seg selv hadde vært grei nok med mindre jobb. Er nok en risiko for at det ender slik du sier, men tenker at det kanskje er verdt et forsøk og så sier jeg heller opp om det ikke fungerer? Anonymkode: 3da54...040
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #12 Skrevet 30. oktober 2022 Dette fungerer kun hvis du faktisk får redusert arbeidsoppgavene dine tilsvarende ny stillingsprosent. Ofte er ikke det tilfellet. Det fungerer nok best hvis man har en jobb med vakter eller lignende hvor man er til stede fra 8-15:30 (eller whatever), når man drar hjem har man fri, ingen ting gjøres hjemmefra. Type sykepleier, bensinstasjon etc etc. I andre typer jobber ender man fort opp med å gjøre den samme jobben for mindre penger. Anonymkode: dacfd...c19
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #13 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette fungerer kun hvis du faktisk får redusert arbeidsoppgavene dine tilsvarende ny stillingsprosent. Ofte er ikke det tilfellet. Det fungerer nok best hvis man har en jobb med vakter eller lignende hvor man er til stede fra 8-15:30 (eller whatever), når man drar hjem har man fri, ingen ting gjøres hjemmefra. Type sykepleier, bensinstasjon etc etc. I andre typer jobber ender man fort opp med å gjøre den samme jobben for mindre penger. Anonymkode: dacfd...c19 Ja, det er nettopp det. Men jeg tenker vel som så at om jeg har 90 % stillingsprosent, så må arbeidsgiver planlegge deretter. Det vil si at jeg ikke kan ha like mye ansvar som jeg har i dag. At jeg heller har en støttefunksjon og bistår andre i firmaet fremfor å ha hovedansvar for mye slik jeg har i dag. Jeg tror det er mulig, men stiller meg tvilende til om leder vil tilrettelegge for det på en tilstrekkelig måte. Alternativet er jo å prøve det for en periode og heller si opp om det ikke gir noen forbedring. Anonymkode: 3da54...040
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå