Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt høstferie denne uken. Siste feriedag i morgen. Men nå ble jeg beordret på jobb i morgen. Sjefen sa at jeg skal få ekstra betaling for det. Hvor mye kan jeg kreve?

Anonymkode: 12e84...127

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har hatt høstferie denne uken. Siste feriedag i morgen. Men nå ble jeg beordret på jobb i morgen. Sjefen sa at jeg skal få ekstra betaling for det. Hvor mye kan jeg kreve?

Arbeidsgiver kan ikke beordre deg på jobb i ferien din, det er lovstridig. Unntaket er dersom det

* har oppstått en uforutsett hendelse

* hendelsen har skapt vesentlige driftsutfordringre

* det er ikke mulig å skaffe stedfortreder

Endret av Silisium
presisering
Skrevet

Søndag gir 100% overtid. Helt innafor. Kanskje du kan skrive en time eller to ekstra dersom sjefen mener du skal få kompensasjon for å avbryte ferien?

Anonymkode: e4e6d...cd0

Skrevet

Beordring gir vel automatisk 133% overtid

• Liker 2
Skrevet
Silisium skrev (2 minutter siden):

Arbeidsgiver kan ikke beordre deg på jobb i ferien din, det er lovstridig. Dersom du vil, og kan tjene gode penger på det - er jo opp til deg. Du får si at du skal ha 400 % overtidsbetaling, og så får du se om det er for dyrt for arbeidsgiver at du stiller. Men, jeg synes dette er frekt.

Samfunnskritiske yrker kan beordres på .

Anonymkode: eafcb...168

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Samfunnskritiske yrker kan beordres på .

Anonymkode: eafcb...168

Stemmer, jeg presiserte innlegget mitt. Det er ikke nok at det er samfunnskritisk, men det må ha oppstått uforutsette forhold og ha skapt driftsproblemer.

• Liker 1
Skrevet
Silisium skrev (24 minutter siden):

Arbeidsgiver kan ikke beordre deg på jobb i ferien din, det er lovstridig. Unntaket er dersom det

* har oppstått en uforutsett hendelse

* hendelsen har skapt vesentlige driftsutfordringre

* det er ikke mulig å skaffe stedfortreder

Det har skjedd en uforutsett hendelse ja, som må tas tak i før Mandag 

Skrevet

Kan jeg kreve en ny feriedag ? 

• Liker 1
Skrevet

Synes denne er uklar.

Det er ikke en feriedag, men helg.

Ferien er utenom hovedferieperioden.

Hva sier tariffavtalen din om hvor nære ferien fraværet må være avklart?

Hva sier tariffavtalen om beordring på helligdager?

Hva sier lovverket om dette?

• Liker 3
Skrevet

Jeg er sykepleier og vi får ingenting ekstra når vi blir beordret. 
Blir du beordret inn på jobb i ferien din skal du ha feriedag tilgode, arbeidsgiver skal også dekke reiseutgifter (om du mø booke om fly og sånne ting). Blir du beordret i en helg, men ikke ferie, er det ingenting ekstra. Hvert fall hos oss. Dette er i overensstemmelse med hovedtariff avtalen. 

Anonymkode: e66cb...8de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Blir du beordret inn på jobb i ferien din skal du ha feriedag tilgode, arbeidsgiver skal også dekke reiseutgifter (om du mø booke om fly og sånne ting). Blir du beordret i en helg, men ikke ferie, er det ingenting ekstra. Hvert fall hos oss. Dette er i overensstemmelse med hovedtariff avtalen. 

Jobber du full stilling, altså 100% får du overtid. Jeg er også sykepleier og det har hendt oss ved et par anledninger. 

Upopulært tips: hvis du virkelig ikke vil på jobb når du blir beordret så sier du enten at du er syk eller har drukket alkohol. 

Anonymkode: e03ce...a25

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tips til en annen gang, ikke gjør deg tilgjengelig for arbeidsgiver i ferien

Ikke i fritiden generelt heller. 

Anonymkode: 8df99...a09

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tips til en annen gang, ikke gjør deg tilgjengelig for arbeidsgiver i ferien

Ikke i fritiden generelt heller. 

Ja, hva hvis TS var på ferie på en øy i karibien feks. Ikke bare å beordre på jobb da.

Anonymkode: 0c57a...f7c

Skrevet

Jeg er sykepleier. Aldri blitt beordret i ferien min; men ved vanlig turnusfri. Jeg har da fått 100% overtid, selv om jeg ikke jobber 100% stilling og det autamtisk utløser overtid.

Anonymkode: 88ec5...094

• Nyttig 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Lørdag er feriedag i følge ferieloven iallfall. Søndag er ikke. 

Anonymkode: 8dff8...be4

• Liker 1
Skrevet

Står det i kontrakten at man må være tilgjengelig på telefon på fritiden eller i ferien?

Anonymkode: d12d4...42c

• Liker 1
Skrevet

Sorry, jeg hadde ikke møtt. Har forøvrig ikke på jobbtlf når jeg har fri, gir aldri mitt privat nr til en arbeidsgiver. Har eget til arbeidslivet.

Da slipper man at det tikker inn meldinger om ledige vakter på min private :) Kun på den avslåtte som er til jobb 😂

Anonymkode: cbc00...44a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, hva hvis TS var på ferie på en øy i karibien feks. Ikke bare å beordre på jobb da.

Anonymkode: 0c57a...f7c

Eller på telttur i skogen/på fjellet uten tlf... ;) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sorry, jeg hadde ikke møtt. Har forøvrig ikke på jobbtlf når jeg har fri, gir aldri mitt privat nr til en arbeidsgiver. Har eget til arbeidslivet.

Da slipper man at det tikker inn meldinger om ledige vakter på min private :) Kun på den avslåtte som er til jobb 😂

Anonymkode: cbc00...44a

Og gjør du det for ofte, så får du sparken etter hvert. 

Sorry folkens, men det er altså fullt tillatt å beordre noen til jobb i hvilket som helst yrke så lenge noe som skjer er veldig kritisk og andre ikke kan steppe inn. 

Anonymkode: 9fd68...6e8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...