Gå til innhold

Er han aseksuell eller har bare veldig lite lyst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen aseksuelle her som kan gi meg litt innspill? 

Mannen min og jeg har «aldri» sex. Aldri i hermetegn fordi vi har fått to barn. Siden siste barnet ble født for 5 år siden, har vi hatt sex kanskje en gang i året. Det er på hans initiativ fordi sex med han gir meg mest skuffelse. Han tar nesten ikke på meg og når han er ferdig er vi ferdig. 

Han vil ikke snakke om sex heller. Jeg har jo prøvd dette på ulike måter, men har nå resignert. Det er en sorg. 

Jeg har likevel tatt valget med å fortsette samlivet med han, så det er egentlig ikke noe som trengs å diskuteres i denne tråden. 

Det jeg lurer på er om aseksuelle kan bli kåte og vise lyst og ta initiativ. 

For alternativet er jo at han er egoistisk i sengen og generelt har veldig lav sexlyst. Håper egentlig på det siste for har lyst å sette han på plass og fortelle hvor skapet skal stå. Enten tar vi sex praten og han kommer meg i møte, ellers så kutter vi ut å ha sex. Jeg orker ikke lenger være disponibel og bli like skuffa hver gang. 

Anonymkode: 02e54...ea5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

For alternativet er jo at han er egoistisk i sengen og generelt har veldig lav sexlyst. Håper egentlig på det siste for har lyst å sette han på plass og fortelle hvor skapet skal stå. Enten tar vi sex praten og han kommer meg i møte, ellers så kutter vi ut å ha sex. Jeg orker ikke lenger være disponibel og bli like skuffa hver gang. 

Så etter fem års tørke, skal du endelig bruke stemmen din, og håpe at han kommer deg i møte?? Jeg forstår ikke helt dette med å være disponibel, hvis han tar initiativ en gang i året? Dere har jo i praksis ikke et sexliv.  

Anonymkode: 47652...eab

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så etter fem års tørke, skal du endelig bruke stemmen din, og håpe at han kommer deg i møte?? Jeg forstår ikke helt dette med å være disponibel, hvis han tar initiativ en gang i året? Dere har jo i praksis ikke et sexliv.  

Neida. Har snakket med han før. Men det har ikke ført noen vei. Så har jeg tatt valget om å fortsette samlivet. 

Spørsmålet er om aseksuelle kan bli kåte egentlig. Jeg forstår han ikke på dette planet i det hele tatt. Og ja, det ødelegger. Men plager meg mest i perioder. 

Skrevet

Jeg er aseksuell, men jeg er kvinne da. Aldri vært kåt noengang....

Anonymkode: af4e8...ce2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er aseksuell, men jeg er kvinne da. Aldri vært kåt noengang....

Anonymkode: af4e8...ce2

Tusen takk for svar  

Og det er ikke noe galt i å være asesksuell altså ❤️   

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Neida. Har snakket med han før. Men det har ikke ført noen vei. Så har jeg tatt valget om å fortsette samlivet. 

Spørsmålet er om aseksuelle kan bli kåte egentlig. Jeg forstår han ikke på dette planet i det hele tatt. Og ja, det ødelegger. Men plager meg mest i perioder. 

Jeg forstår ikke hva det har å si hva du kaller det?  Mannen tar initiativ én gang årlig? Er ikke det aseksuelt nok i din bok? 

Skrevet

Du sier du er disponibel, samtidig som at dere har sex en gang i året når han tar initiativ… Tar du initiativ? Eller er du bare «disponibel»?

Anonymkode: 6218c...7c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

For alternativet er jo at han er egoistisk i sengen og generelt har veldig lav sexlyst.

Dette er fasit.

Anonymkode: 848e1...f5e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg forstår ikke hva det har å si hva du kaller det?  Mannen tar initiativ én gang årlig? Er ikke det aseksuelt nok i din bok? 

Man kan ikke telle antall initiativ for å si om noen er aseksuelle. 

Selv har jeg nok ikke tatt et initiativ på ca 2 år. Jeg er absolutt ikke aseksuell.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du sier du er disponibel, samtidig som at dere har sex en gang i året når han tar initiativ… Tar du initiativ? Eller er du bare «disponibel»?

Anonymkode: 6218c...7c6

Det var for å unngå å skrive en lang forklaring. 

Jeg tar ikke initiativ lenger nei. Er litt for å provosere frem en reaksjon. Men som da ikke kommer. Håpte han skulle ta det opp at jeg ikke tar noe initiativ. Eller at han skulle savne sex. 

Erfaringen er jo at det spiller ingen rolle hva jeg gjør. Han tar knapt på meg. Det blir for lite. og når jeg har forsøkt å snakke om det så har det ikke ført frem. Jeg er ikke problemet her for å si det sånn. Jeg har gjort det jeg kan og spilt ballen over på han.

Uansett. Tiden er moden for et nytt forsøk. Eller så blir det ikke mer sex. Men han skal få vite at det jeg ikke ønsker sex med han fordi han ikke viser interesse for meg når vi har sex. Det fungerer rett og slett ikke for meg. 

Jeg er uansett ikke interessert i et nytt forhold. Det er han eller ingen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var for å unngå å skrive en lang forklaring. 

Jeg tar ikke initiativ lenger nei. Er litt for å provosere frem en reaksjon. Men som da ikke kommer. Håpte han skulle ta det opp at jeg ikke tar noe initiativ. Eller at han skulle savne sex. 

Erfaringen er jo at det spiller ingen rolle hva jeg gjør. Han tar knapt på meg. Det blir for lite. og når jeg har forsøkt å snakke om det så har det ikke ført frem. Jeg er ikke problemet her for å si det sånn. Jeg har gjort det jeg kan og spilt ballen over på han.

Uansett. Tiden er moden for et nytt forsøk. Eller så blir det ikke mer sex. Men han skal få vite at det jeg ikke ønsker sex med han fordi han ikke viser interesse for meg når vi har sex. Det fungerer rett og slett ikke for meg. 

Jeg er uansett ikke interessert i et nytt forhold. Det er han eller ingen. 

Kan du ikke bare spørre ham rett ut?

Har han noensinne virket interessert i sex, og er han ellers opptatt av nærhet?

En aseksuell person vil jo ofte ha lyst på kos og nærhet - bare ikke sex per se. 

Jeg personlig hadde fått meg en elsker eller to, men det er meg. Om jeg absolutt ville bli i relasjonen altså. 

• Liker 1
Skrevet
DundreMilfin skrev (1 time siden):

Kan du ikke bare spørre ham rett ut?

Har han noensinne virket interessert i sex, og er han ellers opptatt av nærhet?

En aseksuell person vil jo ofte ha lyst på kos og nærhet - bare ikke sex per se. 

Jeg personlig hadde fått meg en elsker eller to, men det er meg. Om jeg absolutt ville bli i relasjonen altså. 

Spørre han rett ut om han er aseksuell? Jo. Har ikke gjort det før så. Takk for innspill. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg lurer på hvordan dere har snakket om ting?  Rører dere bare rundt på overflaten, fordi dere er redde for å snakke om de alvorlige tingene?  Som at han egentlig ikke liker deg, og vil ut av forholdet, f.eks? 

Skrevet
DundreMilfin skrev (På 15.10.2022 den 20.07):

Alltid må en eller annen insensitiv tulling slenge på dette flåseriet selv om TS uttrykkelig har frabedt seg sånne uttalelser. Er det leseforståelsen eller oppmerksomheten som svikter? Eller kanskje begge deler?

Anonymkode: 47cd7...ab9

• Nyttig 1
Skrevet

Aseksuelle kommer i alle varianter. Noen har ingen sexlyst overhodet , mens andre har sterk seksuell lyst, men uten å ha lyst til å ha sex med noen. Atter andre har lav seksuell lyst, eller blir bare romantisk forelsket og elsker kroppskontakt og kosing.

Ofte nytter det ikke å få et ordentlig svar av noen på om de har mistet lysten på en eller om de har mistet lysten generelt. Det er ikke så lett for noen å være åpen om at de ikke finner kjæresten tiltrekkende lenger.

Hvis mannen din aldri har vært noe særlig interessert i å ha sex, virker det uansett ganske dødfødt. Dersom han har hatt lyst tidligere, kan du høre med ham om han har lyst til å få lyst igjen. Hvis han sier ja til det, er det jo fortsatt håp, men hvis han sier nei, er det neppe noe håp om bedring... Han må ville det selv. 

Anonymkode: f94a4...d74

Skrevet

Hvis du har bestemt deg for å fortsette samlivet så tenker jeg at det er best å fokusere på hva dere har å bygge på. Og kanskje mindre på hva du savner. Skjønner selvfølgelig at du er lei deg og trenger å få satt ord på følelsene. Men prøv å se hva dere har å jobbe ut ifra.

Hvordan var sexlivet før barna kom inn i bildet? Hvordan fattet han først interesse for deg?

Har dere annen kosetid? I sofaen? I sengen? På tur?

Oppsøker han deg ellers? Eller isolerer han seg fra deg? Initierer han samtaler annet enn av umiddelbar praktisk art (av type "hva skal vi ha i butikken?").

Den klassiske boka "menn fra Mars. Kvinner fra venus" snakker litt om klassiske dynamikker hvor det er en del småting i hverdagen som man kan gjøre ubevisst og ikke være klar over at det belaster den andre. Den som står mest frem er mannen sin "hule" som han ofte har behov for.

• Liker 1
Skrevet

Han er sannsynligvis homofil.

Anonymkode: 06e70...0c5

Skrevet

Det er jo mulig han kvier seg med sex med deg fordi du er så negativ til det, og synes det er for dårlig. Det kan også henne at han ikke tenner på deg lengre. Noe som er helt normalt. 

Anonymkode: abf3f...746

Skrevet

Jeg vet i hvert fall at mange mister helt lysten og initiativet om de bor sammen med en som problematiserer sex, skal snakke i hjel sex og har et stort fokus på det.

Mange er avhengig av at sex er ukomplisert og lystbetont for å ha lyst og for å være en som tar initiativ.

En som stadig blir konfrontert med ting rundt sex, blir «tvunget» til hele tiden å skulle snakke om det, stadig blir korrigert for ting han/hun gjør i senga, vil kjapt miste all lyst og initiativ.

Mange har et pragmatisk forhold til sex, der det må være gøy, godt, fint osv. med en gang det blir lagt mye alvor eller misnøye i det seksuelle forholdet, så dreper det lysten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...