AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #1 Skrevet 15. oktober 2022 Hei. Har alltid kost meg med ett glass vin flere dager i uken. Noen ville nok sagt at forbruket mitt var høyt, mens for andre er dette en normal livsstil. Da jeg ble gravid hadde jeg ingen kvaler med å legge vinen på hyllen, og har heller ikke savnet denne noe særlig etter at jeg fødte. Nå, seks mnd etter fødsel, begynner livet å bli mer som normalt igjen. Forrige lørdag hadde jeg noen venninner på besøk, og jeg drakk fire glass vin for første gang siden før graviditeten. Storkoste meg virkelig. Ikke nødvendigvis på grunn av alkohol, men det sosiale og følelsen av at ting var «som før». Jeg ønsker ikke mitt gamle liv uten barn tilbake, bare så det er sagt, men en slik vennekveld var sårt savnet. I går tok jeg og mannen tre glass vin hver etter at ungen var lagt. Vi pratet og koste oss skikkelig. Skuldrene var helt nede, og alt var topp. Men nå kjenner jeg at jeg har lyst til å kose meg med noen glass i kveld også. Men så føler jeg at hjelp, dette er ikke bra. Det kommer ikke til å skje, for vi har ingen alkohol hjemme, så den er grei. Men bare at jeg fikk en så sterk lyst til å ta noen glass i dag også bekymrer meg. Føler ingen andre småbarnsforeldre holder på sånn. Jeg vet ikke. Kjenner ikke så mange med små barn. Reagerer dere på at jeg ønsker å ta meg noen glass i dag når jeg tok tre i går? Er dette red flag i dine øyne? Hvor ofte drikker du som er småbarnsforelder selv alkohol? Anonymkode: 7c450...5bd 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #2 Skrevet 15. oktober 2022 Haha helt innafor synes jeg. Vi tar oss et glass vin eller en øl 4 ganger i uken vi. Vet ikke om det har noe å si, men jeg er halvt italiensk og veldig vant til alkohol til hvert måltid. For meg var det heller null problem å legge fra meg alkohol mens jeg var gravid, men synes det er superkoselig å kunne kose meg litt ekstra når ungene (en på 3 og en på 6 mnd) omsider er lagt. Vi drikker aldri mens ungene er våken. Og vi drikker oss svææært sjeldent full (det har vel nesten til gode å skje etter vi fikk barn). Høytider og dager som er til for barna inneholder også null alko så lenge ungene er våkne. Jeg har null dårlig samvittighet for dette, og anser det selv som helt greit. Det går ikke utover barna. Nå er det garantert noen som vil slakte det, men dette er noe vi har et veldig bevisst forhold til så vi føler oss veldig trygge i det. Kos deg!!!! Anonymkode: 112a2...7fb 5 1 2
Jegvetik Skrevet 15. oktober 2022 #3 Skrevet 15. oktober 2022 Du trenger ikke sette livet på pause bare fordi du får barn altså 😊 Jeg har drukket alkohol fra ungene var 6 uker (men i starten har jeg ikke orket mer enn et halvt glass av et eller annet). Til vanlig drikker vi stort sett vin i helgene etter barna har lagt seg. Da kan vi ofte være oppe i 2-3 enheter. Vi kan for så vidt finne på å ta oss en enhet eller to i hverdagene også, men det er ikke så ofte. 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #4 Skrevet 15. oktober 2022 Helt innafor! Men bare ha i bakhodet at du vet aldri når barnet evt blir syk og må på legevakt eller lignende. En av foreldrene hjemme bør holde seg edru. Anonymkode: 24436...633 5 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #5 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Helt innafor! Men bare ha i bakhodet at du vet aldri når barnet evt blir syk og må på legevakt eller lignende. En av foreldrene hjemme bør holde seg edru. Anonymkode: 24436...633 Hva med de som ikke har lappen da? Anonymkode: 6f39b...803 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #6 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med de som ikke har lappen da? Anonymkode: 6f39b...803 Tenkte ikke nødvendigvis på det å kjøre bil. Men å stille edru hos legen osv. Man har ansvar for en baby. Man er ikke så veldig ansvarlig når man drikker. Derfor kan man ta det på tur. Anonymkode: 24436...633 8 1
Sofakona Skrevet 15. oktober 2022 #7 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenkte ikke nødvendigvis på det å kjøre bil. Men å stille edru hos legen osv. Man har ansvar for en baby. Man er ikke så veldig ansvarlig når man drikker. Derfor kan man ta det på tur. Anonymkode: 24436...633 Enig..jeg er helt for å kose seg og forsatt være voksen he he..men vi ville aldri drikket alkohol begge to med begge barna hjemme. Ja vi kan ringe taxi eller sykebilen...men det fleste gangene barna har blitt syke har det vært mot kvelden...( Vært på legevakten 2 ganger på kvelden med barna) og det hadde vært kjedelig da at ingen av oss kunne kjørt ( og det var ikke nok til sykebilen) 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #8 Skrevet 15. oktober 2022 Sofakona skrev (1 minutt siden): Enig..jeg er helt for å kose seg og forsatt være voksen he he..men vi ville aldri drikket alkohol begge to med begge barna hjemme. Ja vi kan ringe taxi eller sykebilen...men det fleste gangene barna har blitt syke har det vært mot kvelden...( Vært på legevakten 2 ganger på kvelden med barna) og det hadde vært kjedelig da at ingen av oss kunne kjørt ( og det var ikke nok til sykebilen) Joa, men vi har ikke bil, så vi får ikke kjørt uansett. Men enig at det selvsagt er best at en er edru. Men vi snakker ikke slike mengder at noen av oss er fulle eller noe. Men man blir jo selvsagt lett beruset av to-tre glass vin. Anonymkode: 7c450...5bd
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #9 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joa, men vi har ikke bil, så vi får ikke kjørt uansett. Men enig at det selvsagt er best at en er edru. Men vi snakker ikke slike mengder at noen av oss er fulle eller noe. Men man blir jo selvsagt lett beruset av to-tre glass vin. Anonymkode: 7c450...5bd De sier jo at koordinasjon, dømmekraft osv blir veldig raskt påvirket. Det er ikke helt ideelt med ansvar for barn. Ville drukket sammen når dere har barnevakt. Og ellers drukket hver sin gang som sagt. Er noe med en vane som skal brytes også. Livet ser annerledes ut med barn. Anonymkode: 24436...633 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #10 Skrevet 15. oktober 2022 Jeg synes det er ganske uproblematisk å ta seg et glass vin når man har barn, men TRE glass synes jeg er godt over grensa. Du drikker deg ikke beruset mens du har ansvar for en baby på 6 mnd. Anonymkode: 01cfa...a38 9
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #11 Skrevet 15. oktober 2022 De sier at hvis man drikker mer enn 2 glass vin, så er dømmekraft redusert. Og det kan bli problematisk med noe så enkelt som bleieskift, blir ustødig på stellebordet også vips har ungen falt i gulvet osv. plutselig våkner babyen og trenger dere natten igjennom pga magevondt/tenner/bleie you name it. Så jeg ville ihvertfall ikke samsovet. Anonymkode: ba7e0...311
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #12 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De sier at hvis man drikker mer enn 2 glass vin, så er dømmekraft redusert. Og det kan bli problematisk med noe så enkelt som bleieskift, blir ustødig på stellebordet også vips har ungen falt i gulvet osv. plutselig våkner babyen og trenger dere natten igjennom pga magevondt/tenner/bleie you name it. Så jeg ville ihvertfall ikke samsovet. Anonymkode: ba7e0...311 Samsover selvsagt ikke. Da hadde drikking vert helt uaktuelt så klart Anonymkode: 7c450...5bd
Purple_Pixiedust Skrevet 15. oktober 2022 #13 Skrevet 15. oktober 2022 Tre glass på begge foreldre er for mye. Barna merker at dere er annerledes, og lege på legevakten ville merket noe også. Jeg har aldri tatt så mye som en halvliter når jeg har hatt unger i hus, men man bør i hvert fall ikke overstige det.
Wilma89 Skrevet 15. oktober 2022 #14 Skrevet 15. oktober 2022 Jeg ser ikke noe galt med å ta et glass vin, men at dere begge tar tre glass hver er litt voldsomt i mine øyne. 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #15 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er dette red flag i dine øyne? Hvor ofte drikker du som er småbarnsforelder selv alkohol? Anonymkode: 7c450...5bd Ja det er «red flag» som småbarnsforelder drakk jeg alkohol 2-3 ganger i året. Anonymkode: 8dbf4...2a5 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #16 Skrevet 15. oktober 2022 Ja, er forsåvidt enig. Tenker at det blir med den ene gangen. Og om det blir noe alkohol senere så blir det bare en av oss som drikker. Anonymkode: 7c450...5bd 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #17 Skrevet 15. oktober 2022 Jeg går vel mot strømmen jeg nå, men det får så være. Jeg syns det er helt ok så lenge man vet hvor grensen går. Mengde er individuelt. Så ett glass for noen kan være tre for andre. At begge koser seg med litt vin syns jeg på ingen måte er uansvarlig. Herlighet, man skal jo leve litt og, og kan ikke alltid tenke worst case. At noen velger det vekk er helt ok, det er opp til dem. Noen merker jo rus etter et halvt glass, da forstår jeg at man avstår. Men det gjelder ikke nødvendigvis alle. Her har vi to på 4 og 6 år Koser oss med vin nesten hver helg når de er lagt, aldri vært et problem, men legger oss tidlig og aldri fyll på noen som helst måte. Kos deg TS! Det er mye hysteri rundt dette. Jeg velger å ikke bry meg om slik 🙈 Man vet som regel selv hvor grensen går om man har et fornuftig forhold til alkohol. Anonymkode: 8c135...967 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #18 Skrevet 15. oktober 2022 Innafor. Folk tåler ulikt. Jeg tenker 3 glass er en fin grense. Selv blir jeg ikke brisen av det, kanskje litt mer pratsom. Men glassene drikkes ikke på styrten. Det at du reflekterer rundt dette, viser jo at du tenker over alkoholforbruket. Snakk med mannen og bli enig om en grense. Er det ok med 3 glass vin hver lørdag? Eller ok med fredag også? Ok at begge drikker 3 glass, eller skal en drikke ett glass slik den er kjørbar senere. Selv tenker jeg det ikke er problematisk å ikke være kjørbar. Det finnes taxi. Man kan ikke tenke "tenk hvis" hele tiden. Dersom barnet ikke er i form drikker dere vel ikke uansett. Anonymkode: 9cb21...b06 1
Fru Uperfekt Skrevet 15. oktober 2022 #19 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt innafor! Men bare ha i bakhodet at du vet aldri når barnet evt blir syk og må på legevakt eller lignende. En av foreldrene hjemme bør holde seg edru. Anonymkode: 24436...633 Det om en mååå være edru avhenger av flere faktorer Hvor lett er det å få tak i drosje, husk og at ikke alle har lappen (Å være forelder betyr ikke lappen og bil)
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #20 Skrevet 15. oktober 2022 Fru Uperfekt skrev (59 minutter siden): Det om en mååå være edru avhenger av flere faktorer Hvor lett er det å få tak i drosje, husk og at ikke alle har lappen (Å være forelder betyr ikke lappen og bil) Som sagt tenkte jeg ikke bare på i bilkjøringssammenheng. Anonymkode: 24436...633 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå