Gå til innhold

Feminin vs maskulin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns denne feministkampen har gått over alle hauger. Det er land hvor kvinner blir undertrykket og der må man ta kampen. Men her i Norge fks... noen kvinner hater alt menn gjør, og det ironiske er at de virkelig blir maskuline selv. De blir det de hater. Vi trenger både det feminine og det maskuline. Ikke sånn diskriminering som pågår nå. La menn være menn. Tilslutt orker de ikke ha noe mer mer kvinner å gjøre fordi det bare blir drama. Det er ikke riktig. Ja det var ille før, men nå har alle i Norge like muligheter. Stopp opp? Tilgi for fortiden og gå videre. Behandle alle med lik respekt, uavhengig av kjønn. Vi trenger alle like mye.  Syns utrolig synd på gutter som vokser opp nå.  Vært så feminin som mulig for å få kjærlighet fra mamma. Vi trenger det maskuline like mye. Det maskuline elsker det feminine så ikke demoniser  det. 

Anonymkode: faa2c...540

• Liker 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva betyr maskulinitet for deg?

Anonymkode: 24f38...81c

• Liker 3
Skrevet

Beklager, men jeg har en innebygd skepsis mot menn som snakker så varmt om de trange boksene maskulin og feminin. Min erfaring er at det er menn som ser på kvinner som et redskap de kan bruke for å gjøre sitt liv mer komfortabelt, og så forsvarer de det med at det er naturlig at det er sånn, for kvinner skal være feminine og menn skal være maskuline. Eller for å si det rett ut, det er menn som ikke ønsker seg en jevnbyrdig partner, men en kombinasjon av mamma, hushjelp, barnepike og sexslave.

Og nei, kvinner som ikke ønsker å leve sånn er ikke maskuline, de er menneskelige. Å ikke akseptere all mulig dritt fra menn er heller ikke å ta fra dem maskuliniteten, det er å sørge for at de kvitter seg med dårlige vaner. 

Anonymkode: 7fe97...21e

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva betyr maskulinitet for deg?

Anonymkode: 24f38...81c

Det er bare å Google hva det betyr.

ett eksempel er at jeg har mer femininitet enn maskulinitet i meg. Da er det oftere lettere å eskalere følelsesmessig. Da er det gull verdt å ha en mer maskulin person som kan hjelpe meg med å roe følelsene. Så istedenfor å demonisere at personen er så lite følsom og overfladisk er det bedre å sette pris på en person som kan avskrekke situasjonen.
For mye maskulinitet er overhode ikke bra. Det har vi sett på historien. Mye krig og vold. Men for mye femininitet er heller ikke bra. Det blir en følelsesmessig tortur. Man kan aldri føle seg bra nok. Man brenner seg ut av det. 

Vi trenger de feminine og de maskuline egenskapene. Det maskuline trenger det feminine og motsatt. Jeg setter fks utrolig pris på at en person foretrekker å mekke på bilen fremfor å dekorere huset for det setter jeg mer pris på. Vi trenger begge deler. 
 Ofte er damer mer feminine og menn maskuline fra naturens side men ikke alltid. Noen damer er mer maskuline og noen menn er mer feminine. Det er helt greit. vi har begge deler i oss, men ofte overvekt av det ene. 
Maskuline egenskaper har blitt demonisert mye i de siste tiårene og det er utrolig feil og synd. Vi trenger begge deler. Vi trenger hverandre.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Beklager, men jeg har en innebygd skepsis mot menn som snakker så varmt om de trange boksene maskulin og feminin. Min erfaring er at det er menn som ser på kvinner som et redskap de kan bruke for å gjøre sitt liv mer komfortabelt, og så forsvarer de det med at det er naturlig at det er sånn, for kvinner skal være feminine og menn skal være maskuline. Eller for å si det rett ut, det er menn som ikke ønsker seg en jevnbyrdig partner, men en kombinasjon av mamma, hushjelp, barnepike og sexslave.

Og nei, kvinner som ikke ønsker å leve sånn er ikke maskuline, de er menneskelige. Å ikke akseptere all mulig dritt fra menn er heller ikke å ta fra dem maskuliniteten, det er å sørge for at de kvitter seg med dårlige vaner. 

Å være sexslave eller noe liknende er ikke aktuelt her. Vi har lov og mulighet å si nei og bryte ut om noe slikt skjer i Norge. Vi er beskyttet. Ingen grunn til å demonisere det maskuline bare fordi noen  hqr undertrykt kvinner. Unnertykkelse er ikke greit og det gjelder begge veier. Vi har alle like muligheter i Norge og både det maskuline og det feminine bør settes pris på. Vi trenger begge deler. Nei, kriminelle handlinger som å gjøre folk til sexslave er ikke ok, men kriminelt. Er ikke det dette handler om. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Å være sexslave eller noe liknende er ikke aktuelt her. Vi har lov og mulighet å si nei og bryte ut om noe slikt skjer i Norge. Vi er beskyttet. Ingen grunn til å demonisere det maskuline bare fordi noen  hqr undertrykt kvinner. Unnertykkelse er ikke greit og det gjelder begge veier. Vi har alle like muligheter i Norge og både det maskuline og det feminine bør settes pris på. Vi trenger begge deler. Nei, kriminelle handlinger som å gjøre folk til sexslave er ikke ok, men kriminelt. Er ikke det dette handler om. 

Jeg mente ikke sexslave i bokstavelig forstand. Jeg siktet mer til det at mange menn som typisk er opptatt av maskulinitet og femininitet, gjerne vil ha en partner som stiller opp på sex på hans premisser, når han vil. 

Uansett, jeg er ikke uenig med deg i at for eksempel egenskaper og interesser som vanligvis knyttes til det feminine må få høyere status. Hva slags samfunn hadde vi hatt uten typiske kvinneyrker, for eksempel? Og likevel er det enkelte som synes det er på sin plass å latterliggjøre sykepleiere og førskolelærere, for de tørker jo bare rumper og passer jo bare barn.

Det jeg ikke synes er greit, er å fortsette å dyrke båsene maskulin og feminin. Helt greit å påpeke at noe er mer det ene enn det andre, men å skape forventninger om at gutter/menn skal være sånn og jenter/kvinner skal være sånn er ikke alltid heldig. Vi er alle mennesker, og vi har egenskaper fra både det feminine og det maskuline. De båsene er ekstremt trange sånn som det er i dag. Spesielt den båsen kvinner puttes i.

I stedet for å være veldig opptatt av at kvinner skal være feminine og menn skal være maskuline, så bør vi alle gå inn for å finne en partner som utfyller oss, en som har en styrke der vi selv har en svakhet. Og om det følger det tradisjonelle mønsteret eller ikke, er mindre viktig. Det gir alle en større mulighet til å være seg selv, i stedet for å prøve å leve opp til et slags ideal for sitt kjønn. 

• Liker 2
Skrevet

Ja folk må få være seg selv. Å undertrykke kvinner er ikke særlig maskulint. Var det jeg mente. Jeg vet du ikke mente sexslave bokstavelig. Maskuline egenskaper blir ofte demonisert og det syns jeg vi bør slutte med. Feminine og maskuline egenskaper er like viktige for et samfunn. For mye av det ene eller det andre er ikke ok. 

Skrevet

Du høres enkel og unyansert ut. Damer er hysteriske og følsomme er noe 1800-tallsgreier. Det er menn som hisser seg opp følelsesmessig og starter kriger på følelsesmessig grunnlag. 

Det dere reaksjonære ikke skjønner er at det å gjøre de snevre boksene for hva som er "maskulint" eller "feminint" åpnere kan gjøre at færre unge opplever kjønnsdysfori og begynner å identifisere seg som trans. Motvilje mot transpersoner er vel konservatives fanesak nr1? Men dere presser på mange måter unge mot det med å insistere på så snevre definisjoner av kjønn.

Anonymkode: 7897a...271

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja folk må få være seg selv. Å undertrykke kvinner er ikke særlig maskulint. Var det jeg mente. Jeg vet du ikke mente sexslave bokstavelig. Maskuline egenskaper blir ofte demonisert og det syns jeg vi bør slutte med. Feminine og maskuline egenskaper er like viktige for et samfunn. For mye av det ene eller det andre er ikke ok. 

Det kommer jo an på hva du legger i maskulinitet. Sterk, stødig og trygg, det er positive egenskaper som gjerne kan fremmes og dyrkes. Aggressivitet og undertrykkelse av følelser derimot, det fører sjelden noe godt med seg, og bør ikke oppmuntres. Og det gjelder både menn og kvinner som innehar disse egenskapene. 

Skrevet

Ikke hat det maskuline, eller det feminine. Vi trenger det like mye begge deler. Hva er det å sette seg på motbeina for? For mye av det ene eller andre er ikke ok. Uavhengig av kjønn

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er bare å Google hva det betyr.

ett eksempel er at jeg har mer femininitet enn maskulinitet i meg. Da er det oftere lettere å eskalere følelsesmessig. Da er det gull verdt å ha en mer maskulin person som kan hjelpe meg med å roe følelsene. Så istedenfor å demonisere at personen er så lite følsom og overfladisk er det bedre å sette pris på en person som kan avskrekke situasjonen.
For mye maskulinitet er overhode ikke bra. Det har vi sett på historien. Mye krig og vold. Men for mye femininitet er heller ikke bra. Det blir en følelsesmessig tortur. Man kan aldri føle seg bra nok. Man brenner seg ut av det. 

Vi trenger de feminine og de maskuline egenskapene. Det maskuline trenger det feminine og motsatt. Jeg setter fks utrolig pris på at en person foretrekker å mekke på bilen fremfor å dekorere huset for det setter jeg mer pris på. Vi trenger begge deler. 
 Ofte er damer mer feminine og menn maskuline fra naturens side men ikke alltid. Noen damer er mer maskuline og noen menn er mer feminine. Det er helt greit. vi har begge deler i oss, men ofte overvekt av det ene. 
Maskuline egenskaper har blitt demonisert mye i de siste tiårene og det er utrolig feil og synd. Vi trenger begge deler. Vi trenger hverandre.  

Jeg er ei rolig dame som ikke lar følelsene mine ta overhånd. Det siste jeg orker er å være sammen med noen motsatt av meg som jeg må "roe ned" 🙄 Lær deg å ta kontrollen selv, det er ditt ansvar. 

Anonymkode: c6bc0...37a

• Liker 2
Skrevet (endret)

La menn være menn... hva legger du egentlig i det? For nei det er ikke greit å la menn være menn om det er på måter som går utover kvinner. 

Begge kjønn jobber nå som regel, og det er oftest nødvendig for å få det til å gå rundt, så ansvar for hus og barn må dermed også fordeles rettferdig. Om å "la menn være menn" overbelastet kvinner angående ansvar er det ikke ok nei. 

Vi kvinner synes ikke det er ok å bli seksualisert og trakassert av menn, så om "la menn være menn" betyr at menn burde få høyde for slikt, så nei det er ikke ok. 

Menn vil gjerne bli forstått og ivaretatt av sin kvinne. Noe som krever at de må kommunisere,  så om "la menn være menn" betyr at vi kvinner skal avkreves å forstå menn uten ord, eller at det kun er mannen som har tillatelse til å gi uttrykk for sine ønsker og behov, så er det ikke greit nei. 

Det er forøvrig ikke et krav om at menn ikke får være maskuline, men menn må nesten ta et selvoppgjør angående egne ønsker og behov. Dere kan ikke velge å ha kvinner som skal forsørge på lik linje med dere, uten å samtidig forstå at det innebærer at det som i tidligere generasjoner falt mest på kvinner (hus og barn) da må fordeles også, dere kan ikke ønske at kvinner skal være mer tilgjengelig og flørtende uten å samtidig forstå at en mer løssluppen relasjon mellom kjønn også gir menn et ansvar for at slikt er ok for begge kjønn, og dere kan ikke kreve å bli forstått og ivaretatt uten å kunne gi det samme tilbake. 

Alt henger sammen med alt, og for min del virker det som slike "feminisme har gått for langt " tråder mener at menn skal kunne velge alt fra øverste hylle, men velge bort de tingene de ikke setter pris på, selv om det de liker og det de liker mindre er to sider av samme sak. 

Endret av Trolltunge
Skriveleif
  • Liker 1
Skrevet

Hva legger du i at menn ikke får være menn? 

Å hvorfor kritiserer du at du syns kvinner blir maskuline, om du sier at idag får vi være som vi er? Hva er det kvinner gjør som er for maskulint? Sinne? Kåtskap? Alle har disse egenskapene (med potensielle visse unntak) 

Å hvorfor må akkurat den bestemte følelsen kunn være forbeholdt det skjønnet, og den følelsen det andre? Om det er det du mener. Følelsene våre er en overlevelsen mekanisme.

Det folk klager på er som regel at de blir trakasert å d burde jo være både forståelig og lov til å si ifra om det?

• Liker 1
Skrevet

Folk trenger å få være den de er og få ta egne valg. Dette gjelder både maskuline og feminine mennesker. Det er takket være feminismen og likestillingen at folk kan få være det. Feminisme har vært viktig, for mange menn også,og vi må ikke glemme det. 

Anonymkode: 784d3...379

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Folk trenger å få være den de er og få ta egne valg. Dette gjelder både maskuline og feminine mennesker. Det er takket være feminismen og likestillingen at folk kan få være det. Feminisme har vært viktig, for mange menn også,og vi må ikke glemme det. 

Anonymkode: 784d3...379

Ja godt poeng det siste! Likestillingen tjener også menn godt. For de fleste menn er det nok en befrielse å ikke skulle bære eneansvaret for økonomien i et forhold eller familie på sine skuldre, de tjener også godt på å ha likestilte partnere som drar sin del av ansvaret.

• Liker 3
Skrevet

Ut i fra svarene her skulle man tro jeg var for å trykke ned kvinner eller det feminine. Jeg er for å ikke trykke end det feminine eller kvinner. Men heller ikke at det maskuline eller menn blir trykket ned, noe det er i ferd med å bli.

Skrevet

Vi trengte feminismen men den tok overhånd og folk blir provosert av det. Det har blitt for mye. Det er ikke maskulint å trykke ned kvinner og det skal ikke gjøres. Det ble gjort i fortiden men vi må klare å tilgi og gå videre. Vi i Norge blir ikke undertrykt lengre. Man skal aldri tåle nedtrykkelse av hverken det ene eller det andre. Ikke av det maskuline heller 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ut i fra svarene her skulle man tro jeg var for å trykke ned kvinner eller det feminine. Jeg er for å ikke trykke end det feminine eller kvinner. Men heller ikke at det maskuline eller menn blir trykket ned, noe det er i ferd med å bli.

Så premisset ditt er at "maskulinitet" blir truet, og dermed så blir alle menn "trykket ned"? Det innebærer at disse mennene som føler seg "trykket ned" har latt seg selv bli underkastet av kvinner. Alle suksessfulle menn jeg kjenner er både trygge i egen maskulinitet, og ser på kvinner som likeverdige. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men heller ikke at det maskuline eller menn blir trykket ned, noe det er i ferd med å bli.

Men hvordan blir menn trykket ned? 

Om det genuint er noe vi kvinner gjør mot menn, som faktisk er skadelig på den måten kvinner har blitt nedbrutt i fortiden, si det. 

Så tar vi det fra der 🙂

Hvorfor føler du deg nedtrykt? 

• Liker 1
Gjest PanteneProVVV
Skrevet

Dette er noe jeg har tenkt mye på, at det virker som det er en holdning i tiden med aksept for at det maskuline blir latterligjort, sett ned på og undervurdert. Hvorfor må det være en slags evig kamp mellom kjønnene? Og har vi ikke lært noe om respekt, frihet og menneskeverd etter flere tiår med kvinnekamp og likestilling? Tilfører noe jeg skrev i en annen tråd angående synet på kjønn og stereotypier:

Kan det være sånn at for første gang i moderne tid er de stereotypiene som omhandler menn mer til skade for menn enn for kvinner? Har vi gått oss litt vill på veien mot likestilling og kan ane konturene av at det som forbindes med maskulinitet blir sett på som feil og giftig? Jeg vet ikke om dette stemmer, men det er ikke fordelaktig hvis det er slik at det begynner å bli innarbeidet i kulturen et syn på at det kvinnelige overgår det mannlige i alle situasjoner og sammenhenger. Hvis det et slik, har vi ikke kommet så langt som vi skulle ønske når det kommer til frihet og likestilling, men heller en slags situasjonen snudd på hodet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...