AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #1 Skrevet 15. oktober 2022 Ja som tittelen sier. Babyen har det bra foreløpig og puster fint. Noen som har opplevd det samme? Har barnet fått noen senskader? Anonymkode: b0ea4...2d8 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #2 Skrevet 15. oktober 2022 Gratulerer❤ Det kommer nok til å gå helt fint, en venninne fødte i 28 og har frisk datter. Anonymkode: 5c464...2d8
Hjerte Skrevet 15. oktober 2022 #3 Skrevet 15. oktober 2022 (endret) Nei, det har jeg ikke. Men jeg vil gjerne ønske deg/dere lykke til. Stadig mindre barn reddes, og stadig flere går det bra med. Men den individuelle risikoen er det ditt barns behandlere som vet noe om. Det er de som kan svare deg. Ønsker dere alt godt ❤️ Endret 15. oktober 2022 av ♥ 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #4 Skrevet 15. oktober 2022 Du har nettopp født en baby som ligger på nyfødtintensiven og går hit for å høre om det går bra? Har du ingen å snakke med som kan støtte deg i nærheten? De som kan gi deg gode svar er legene som driver med dette hver dag. Sjansene for at det kan gå bra er relativt store. De er sykt flinke på norske sykehus. Men du sier jo ikke noe om tilstanden til baby ellers. Lykke til og gratulerer ❤️ Anonymkode: 742e9...87f
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #5 Skrevet 15. oktober 2022 Jeg har en født i uke 27 og en født til termin. Begge har astma og adhd, men det går helt fint. Anonymkode: a5c5f...008
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #6 Skrevet 15. oktober 2022 Ene jenta på avdelingen min i bhg. er født i uke 29. Hun er helt på nivå med resten av 5 åringene. Kvikk og rask og har heller ingen andre senskader. Masse lykkeønskninger, og gratulerer med babyen❤️ Anonymkode: 8586d...a75 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #7 Skrevet 15. oktober 2022 Mener å ha lest at 28 uker er den "magiske" grensen på hvor de aller fleste klarer seg helt fint uten varige men. Lykke til ❤️ Anonymkode: 763eb...ec1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #8 Skrevet 15. oktober 2022 Jeg fødte i uke 26 og har en helt frisk og fin gutt idag🤩 Uke 28 går mest sannynslig helt fint! Vi snakker sikkert 97% sjanse for at det går helt fint. Anonymkode: f578f...364 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #9 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du har nettopp født en baby som ligger på nyfødtintensiven og går hit for å høre om det går bra? Har du ingen å snakke med som kan støtte deg i nærheten? De som kan gi deg gode svar er legene som driver med dette hver dag. Sjansene for at det kan gå bra er relativt store. De er sykt flinke på norske sykehus. Men du sier jo ikke noe om tilstanden til baby ellers. Lykke til og gratulerer ❤️ Anonymkode: 742e9...87f Helt normalt å oppsøke alle kilder - jeg saumfarte hele internett når jeg lå på sykehuset med min 26-uker. Jeg trengte å lese solskinnshistorier. TS, anbefaler forumet «Prematur - lukket» på facebook. Anonymkode: f578f...364 4 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #10 Skrevet 15. oktober 2022 Syns heller ikke det er rart å spørre her. Legene kan vel ikke si så mye mer enn at det antagelig går bra. Men her inne kan hun få høre historier fra fikk som har opplevd det samme. Anonymkode: 763eb...ec1 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #11 Skrevet 15. oktober 2022 Hei! Jeg fødte i uke 28+6 i sommer 😊 Og det har gått helt fint så langt. I mitt tilfelle kunne jeg født veldig mye mer for tidlig, og jeg ble fortalt at "kommer du over uke 28 går ting stort sett veldig fint". Så jeg var ikke så stresset da riene først kom. Vi var på sykehuset I 7 uker før vi fikk komme hjem. Nå er hun 4mnd faktisk alder, og 6 uker korrigert alder. Noen humper i veien har det vært, men ikke noen store greier så langt. Hun er som en helt vanlig 1-2 mnd gammel baby nå. Det kan være mye lyder, alarmer osv som oppleves skremmende - spesielt i starten, men babyen din er i de beste hender ❤ De maskinene plinger jo for "ingenting" omtrent. Vår baby hadde maaange puls- og metningsfall (svært vanlig hos premature) så det plinget hele tiden, men baby ordnet opp selv på sekunder hver gang. Hvis du får tilbud om å snakke med eks psykolog vil jeg anbefale at du/dere takker ja. For oss foreldre var det veldig fint å få pratet ut om opplevelsen etter fødsel. Vi vet enda ikke om vårt barn får noen senskader, men foreløpig virker det som det går bra 😊 Gratulerer så mye med babyen 💛 Anonymkode: e0a36...310 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #12 Skrevet 15. oktober 2022 Gratulerer 🥰Jeg er født i uke 28 og jeg har ikke hatt noen komplikasjoner, dette er 31 år siden. Nå har de kommet mye lengre i nyfødtmedisinen, så dette vil nok mest sannynlig gå helt fint ☺️ Anonymkode: 6acec...5c4 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #13 Skrevet 15. oktober 2022 Mitt barn ble født i uke 24, for nesten 30 år siden. Var på neonatalavdelingen i nesten ni måneder (uforutsette komplikasjoner), men det gikk bra! Han er i dag oppegående, har utdanning, og jobber. Anonymkode: b4103...47c 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #14 Skrevet 15. oktober 2022 Har et barn født i uke 25. Er nå 3 1/2 år. Helt frisk og har normal utvikling. Det kan absolutt gå bra, selv om de første månedene er ekstremt tøffe. Anonymkode: 22337...b02
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #15 Skrevet 15. oktober 2022 Ikke erfaring selv, men har bekjente/venner som har fått prematur da og tidligere. Hun i uke 28 går det helt fint med mtp utvikling. Det var en veldig tøff og hard start med hjertekirurgi, men etter dette så har ting gått slik det skal. H*n er skolestarter neste år. Venninna hennes gikk det ikke like bra med mtp normalutvikling hos barnet, og det var mye sykehusinnleggelser og er det fortsatt. Men dette skjønte de med en gang da barnet ble født med endel mangler helsemessig. De har det fint, og barnet virker fornøyd og glad tross nedsatt helsetilstand. Tredje bekjente har ei datter som ble født uke 22 😐🥺 Men hun er ei strålende fin jente, begynte som normalt på skole selv om jeg har forstått at hun er litt bak i utvikling (ikke noe jeg merket selv, men foreldrene opplever det jo i det daglige). Ingen spesielle fysiske behov såvidt jeg har skjønt. Anonymkode: c1de3...12d
Drizzt Skrevet 15. oktober 2022 #16 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja som tittelen sier. Babyen har det bra foreløpig og puster fint. Noen som har opplevd det samme? Har barnet fått noen senskader? Anonymkode: b0ea4...2d8 Veldig mange går det bra med. Mange har startvansker som gir seg etterhvert i løpet av barneårene, andre sliter med mer varige utfordringer. Jeg håper det går bra med babyen din og deg.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #17 Skrevet 15. oktober 2022 Jeg har ei født i uke 28+5. Det så veldig fint ut den første uken, hadde behov for CPAP, ellers fin. Så snudde det plutselig, fikk hjerneblødning og ting var kritisk i flere døgn. De kunne ikke love noen ting. Det ble respirator i nesten 3 uker. Sakte, men sikkert bedring. Hun var innlagt i nesten 5 mnd. I dag har hun stort pleiebehov. Går i spesial- barnehage. Får det meste av maten via knapp i magen, har ikke lært seg å gå og kommer nok til å ha behov for pleie resten av livet. Men, hun gir oss så mye glede i hverdagen, at plagene kommer i annen rekke.. Mulig jeg vil tenke annerledes når hun blir enda større og forskjellen mellom henne og friske barn blir enda tydeligere. God bedring og lykke til ❤️ Anonymkode: 2cd05...33d 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #18 Skrevet 15. oktober 2022 Niesen min ble født 25+2, 750gram. Var lenge på sykehuset og litt ekstra i starten. Nå er hun syv, kan se det litt fortsatt på utseende og har adhd og noe lærevansker, men om det kommer av prematur fødsel eller om hun hadde hatt det uansett er jo vanskelig å si.. Babyen din fikk jo enda tre uker i magen og dette går nok kjempebra! Masse lykke til❤️ Anonymkode: 7c34b...2fb
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #19 Skrevet 15. oktober 2022 Jeg ble født 3 måneder før tidlig, og er ingen som kan "merke" noe forskjell ved meg. Jeg har da sosial angst, men føler det er mer av miljø (kanskje arv også) enn av at jeg ble født for tidlig. Var veldig flink på skolen uten tilrettelegging, så ingen lærevansker heller. I motsetning til meg så har mine eldre søsken (som ble født til tida) flere sosiale og kognitive vansker 🤔 Om babyen ikke er i kritisk stand så er det ikke mye å bekymre om. Det moren min fikk høre av legene var at det var større sjanse for å utvikle astma og allergier, men ikke noe verre enn det. Jeg har veldig mild allergi mot kjæledyra mine, men koser med dem hver dag uten å trenge medisiner. Varierer veldig på hvordan folk blir når man vokser opp! Ikke la babyens start på livet påvirke dem altfor mye. Babyer er ganske sterke vesener❤️ Anonymkode: 9f379...fb4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #20 Skrevet 16. oktober 2022 Sjekk denne artikkelen. https://forskning.no/barn-og-ungdom-forebyggende-helse-hjernen/kjaerlige-ord-og-hudkontakt-fikk-hjernene-til-a-utvikle-seg-hos-for-tidlig-fodte-barn/2092313 Anonymkode: 61dca...fb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå