AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #1 Skrevet 15. oktober 2022 Hva tenker dere som er troende om sex før ekteskap? Jeg og kjæresten har sex ofte og han er sterkt troende. Han synes det er best at vi ikke venter for lenge med å gifte oss selv om forholdet vårt er ferskt. Det plager han at vi lever i synd og jeg er selvfølgelig enig i det. Hvor stor synd er det å leve slik vi gjør? Anonymkode: 6a92f...522
Topsi Skrevet 15. oktober 2022 #2 Skrevet 15. oktober 2022 Ifølge min tro er det synd å ha sex før ekteskapet. Men én kan ikke kvantifisere synd. Synd er synd, så lenge det ikke går utover andre er det hverken bedre eller verre enn annen synd som ikke plager andre.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #3 Skrevet 15. oktober 2022 Topsi skrev (6 minutter siden): Ifølge min tro er det synd å ha sex før ekteskapet. Men én kan ikke kvantifisere synd. Synd er synd, så lenge det ikke går utover andre er det hverken bedre eller verre enn annen synd som ikke plager andre. Takk for svar. Jeg tenkte at noen synder er verre enn andre, men det er nok slik som du skriver. Vi vet at vi ikke burde, men det føles umulig å unngå det. Godt man kan få tilgivelse ❤️ Anonymkode: 6a92f...522 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #4 Skrevet 15. oktober 2022 Hvorfor er det synd egentlig? Tenk om dere giftet dere, SEXEN VAR FORFERDELIG, dere sluttet å ha sex og gikk i årevis uten, så går elteskapet til grunne pga det. Er ikke smilsmisse synd og? Jeg er ikke troende heldigvis 😅 Anonymkode: 7c034...584 6 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #5 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor er det synd egentlig? Tenk om dere giftet dere, SEXEN VAR FORFERDELIG, dere sluttet å ha sex og gikk i årevis uten, så går elteskapet til grunne pga det. Er ikke smilsmisse synd og? Jeg er ikke troende heldigvis 😅 Anonymkode: 7c034...584 Fordi det er uren sex. Jeg har ikke levd som praktiserende troende tidligere før jeg traff han. Prøver så godt jeg kan å venne meg til en ny religion og levemåte, men det er ikke bare lett. Anonymkode: 6a92f...522
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #6 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hva tenker dere som er troende om sex før ekteskap? Jeg og kjæresten har sex ofte og han er sterkt troende. Han synes det er best at vi ikke venter for lenge med å gifte oss selv om forholdet vårt er ferskt. Det plager han at vi lever i synd og jeg er selvfølgelig enig i det. Hvor stor synd er det å leve slik vi gjør? Anonymkode: 6a92f...522 Er han norsk? Anonymkode: 826bc...c8c 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #7 Skrevet 15. oktober 2022 Jeg har vokst opp i et kristent konservativt miljø hvor sex før ekteskap var synd. Men tenker man må se dette i lys av historien. I dag har man prevensjon og antibiotika, kvinnene på den tiden hadde få rettigheter og måtte bli forsørget. Slik jeg forstår det ble disse reglene til av den grunn, og ved å holde sex innenfor et forpliktet, offentlig partnerskap ble kvinner og barn sikret i større grad, og kjønnssykdommer ikke et problem. Siden har dette blitt mer et spørsmål om synd og skam. Opprinnelig tror ikke jeg det var hovedpoenget. Sex er måten vi formerer oss på, vi er skapt til det. Det er helt naturlig. Jeg tenker at en skilsmisse har mye større konsekvenser, i alle fall med barn involvert. De fleste kristne, også mange teologer vil derfor hevde at det viktigste er å kjenne hverandre godt før man gifter seg. Kanskje kjæresten din kan prate med noen med litt teologisk utdannelse? En prest eller lignende? Denne skyldfølelsen kan sitte dypt. Det er godt å få litt andre perspektiv på det fra en med samme tro. Anonymkode: 30fa8...566 4 2 3
Eloise12345 Skrevet 15. oktober 2022 #8 Skrevet 15. oktober 2022 Jeg tror ikke at det fins en gud. Men jeg håper på at han fins. Jeg mener at sex hører kun til i et seriøst forhold, men det er ikke pga tro. Det er viktig å snakke med partneren om disse tingene.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #9 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hvorfor er det synd egentlig? Tenk om dere giftet dere, SEXEN VAR FORFERDELIG, dere sluttet å ha sex og gikk i årevis uten, så går elteskapet til grunne pga det. Er ikke smilsmisse synd og? Jeg er ikke troende heldigvis 😅 Anonymkode: 7c034...584 Been there, done that Ikke troende lenger. Anonymkode: c1a25...99a
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #10 Skrevet 15. oktober 2022 Dere kommer jo til helvette uansett nå Anonymkode: 8d9b1...9a8
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #11 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er han norsk? Anonymkode: 826bc...c8c Nei, han er ikke norsk. Anonymkode: 6a92f...522 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #12 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dere kommer jo til helvette uansett nå Anonymkode: 8d9b1...9a8 For en stygg kommentar! Anonymkode: 6a92f...522 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #13 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har vokst opp i et kristent konservativt miljø hvor sex før ekteskap var synd. Men tenker man må se dette i lys av historien. I dag har man prevensjon og antibiotika, kvinnene på den tiden hadde få rettigheter og måtte bli forsørget. Slik jeg forstår det ble disse reglene til av den grunn, og ved å holde sex innenfor et forpliktet, offentlig partnerskap ble kvinner og barn sikret i større grad, og kjønnssykdommer ikke et problem. Siden har dette blitt mer et spørsmål om synd og skam. Opprinnelig tror ikke jeg det var hovedpoenget. Sex er måten vi formerer oss på, vi er skapt til det. Det er helt naturlig. Jeg tenker at en skilsmisse har mye større konsekvenser, i alle fall med barn involvert. De fleste kristne, også mange teologer vil derfor hevde at det viktigste er å kjenne hverandre godt før man gifter seg. Kanskje kjæresten din kan prate med noen med litt teologisk utdannelse? En prest eller lignende? Denne skyldfølelsen kan sitte dypt. Det er godt å få litt andre perspektiv på det fra en med samme tro. Anonymkode: 30fa8...566 Takk for rådet. Skal foreslå at han snakker med noen om det 😊 selv om jeg tviler litt på at han ønsker det. Anonymkode: 6a92f...522
Gjest Hottentått Skrevet 15. oktober 2022 #14 Skrevet 15. oktober 2022 Problemet med mange troende er at man synder der det passer for en selv. Har selv vært i et forhold med en troende som hadde sex fordi det passet han. Trøstet seg med at gud tilgir…ikke noe for meg.
TLR Skrevet 15. oktober 2022 #15 Skrevet 15. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei, han er ikke norsk. Anonymkode: 6a92f...522 Samme hvor han kommer i fra. Han må respektere deg. Vet familien hans om deg? Endret 15. oktober 2022 av TLR 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #16 Skrevet 15. oktober 2022 TLR skrev (11 minutter siden): Samme hvor han kommer i fra. Han må respektere deg. Vet familien hans om deg? Han respekterer meg. Familien hans bor i en annen by, så jeg har ikke truffet de enda 😊 men han har snakket med de om meg. Anonymkode: 6a92f...522 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #17 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): For en stygg kommentar! Anonymkode: 6a92f...522 Det er jo sant! Anonymkode: 8d9b1...9a8
TLR Skrevet 15. oktober 2022 #18 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han respekterer meg. Familien hans bor i en annen by, så jeg har ikke truffet de enda 😊 men han har snakket med de om meg. Anonymkode: 6a92f...522 Har han snakket med de på sitt språk? Kan du hans språk?
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #19 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): For en stygg kommentar! Anonymkode: 6a92f...522 Du vet at Bibelens helvete, Gehenna, var søplefyllinga utenfor Jerusalem? Anonymkode: f9288...147 1
TLR Skrevet 15. oktober 2022 #20 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Han respekterer meg. Familien hans bor i en annen by, så jeg har ikke truffet de enda 😊 men han har snakket med de om meg. Anonymkode: 6a92f...522 Jeg skal ikke mase mer ønsker deg lykketil og håper virkelig at han ikke utnytter deg. Alle menn er selvfølgelig ikke drittsekker men pass på deg selv 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå