AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #1 Del Skrevet 15. oktober 2022 Skal legge nytt gulv på et lite soverom. Klikklaminat. Alle sier det er lett å gjøre selv, selv byggevarekjedene sine nettsider sier man kan fikse det på egen hånd. Men jeg synes det virker som man må ha masse ulike typer sager også for å få til dette? Og sage opp riktig? Har alle sirkelsag, gjærsag, kapp osv. hjemme? Og tillit til at de klarer å sage rett? Og hva med listene? De må jo også sages og festes. Bare lurer litt på dere som sier det er lett, om dere har noen tips som gjør at det blir lett for noen uten håndverkerfingre … Anonymkode: 97efb...5bc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miewyn77 Skrevet 15. oktober 2022 #2 Del Skrevet 15. oktober 2022 Pergo har gode videoer på hvordan man legger gulv så kan du se selv. Jeg har også hørt at de billigste gulvene ikke er så enkle å legge, så velg et merke som har gode instruksjonsvideoer. Det viser at de bryr seg om å legge til rette for at vanlige folk skal klare å gjøre det selv. Ville kjøpt en stikksag til å sage, så det ikke blir så slitsomt å kappe. Men håndsag fungerer også fint. Men er litt mer jobb. Ellers så kan også leie kapp og gjærsag på byggvarehusene om du er mer komfortabel med den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 15. oktober 2022 #3 Del Skrevet 15. oktober 2022 Jeg valgte vinyl istedet, mykt å gå på, lunt om det er gulvkaldt, demper lyd, enkelt å legge, supert å rengjøre, og tåler mye uten å få hakk eller riper. Og ikke glatt! Listene måtte kappes ja, jeg kjøpte kapp og gjærsag. For å feste listene brukte jeg hammer... Tillit til å sage rett handler om øvelse og tålmodighet. De første forsøkene gikk mildt sagt til helvette, men det gjør jo mye man prøver på første forsøk. Så av verktøy brukte jeg tapetkniv, kapp og gjærsag, hammer, målebånd, vinkelhake, og vinkelmåler. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 15. oktober 2022 #4 Del Skrevet 15. oktober 2022 Det er enkelt, men jeg er praktisk anlagt. Alt av utstyr kan du leie hvis du ikke vil kjøpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjerte Skrevet 15. oktober 2022 #5 Del Skrevet 15. oktober 2022 Vi har alt mulig utstyr både på den manuelle og elektriske fronten. Jeg aner ikke hvor i huset vi har vektøyet lagret, og kunne definitivt ikke lagt gulv selv. Først og fremst fordi jeg har null interresse av å lære meg det. Jeg er håndlanger på slike prosjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #6 Del Skrevet 15. oktober 2022 Jeg synes egentlig saging er dritskummelt … kanskje jeg burde gå for teppefliser i stedet? 😅 Anonymkode: 97efb...5bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #7 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg synes egentlig saging er dritskummelt … kanskje jeg burde gå for teppefliser i stedet? 😅 Anonymkode: 97efb...5bc Høres ut som dette er en jobb du bør sette bort til noen som har litt mer kompetanse... Det er ikke vanskelig å legge parkett, underlaget må være bra. Da går det lett....slår det sammen med hånda. Kapper med kappsag/stikksag/håndsag etc...selv tar jeg alltid av listene. Ikke jukser med å legge inntil. Anonymkode: c4ab2...d5e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #8 Del Skrevet 15. oktober 2022 Soverom (firkantet) er ganske lett å legge gulv på, med mindre du f eks har sentralfyring med rør i gulvet som du må legge rundt. Eller hvis gulvet skal innunder karmlistene, det er også vanskelig. Lån eller lei en kapp-/gjærsag på byggevarebutikk eller Hygglo. Skikkelig Verktøy er halve jobben 😃 Anonymkode: 0aa2f...bf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #9 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Høres ut som dette er en jobb du bør sette bort til noen som har litt mer kompetanse... Det er ikke vanskelig å legge parkett, underlaget må være bra. Da går det lett....slår det sammen med hånda. Kapper med kappsag/stikksag/håndsag etc...selv tar jeg alltid av listene. Ikke jukser med å legge inntil. Anonymkode: c4ab2...d5e Ja, hvis målet var at det skulle se bra ut så ville jeg betalt noen andre for å gjøre det, men målet er bare å ha gulv å stå på billigst mulig. Trenger ikke bli perfekt — trenger ikke bli pent, engang. Trodde klikklaminat skulle være en enkel løsning 😔 Anonymkode: 97efb...5bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #10 Del Skrevet 15. oktober 2022 Vi la nettopp klikklaminat på et rom, med en del kanter og greier, så litt klønete, men når vi kom igang var det faktisk veldig lett. Vi har ikke kapp og gjærsag, brukte vanlig håndsag. Kantene vi kapper havner under lister. Anonymkode: f3915...ce0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #11 Del Skrevet 15. oktober 2022 Du får det nok til, men du må ha litt selvtillit. Jeg skjønner godt at man ikke har det når det er første gang, men det kommer. Bruk tid, mål nøye og godta noen feil. Lei deg utstyr. Menn elsker å hjelpe damer, er aldri vanskelig å få gode forklaringer på verktøy og fremgangsmåte i butikken. Du klarer det! Anonymkode: fbc6b...768 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #12 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skal legge nytt gulv på et lite soverom. Klikklaminat. Alle sier det er lett å gjøre selv, selv byggevarekjedene sine nettsider sier man kan fikse det på egen hånd. Men jeg synes det virker som man må ha masse ulike typer sager også for å få til dette? Og sage opp riktig? Har alle sirkelsag, gjærsag, kapp osv. hjemme? Og tillit til at de klarer å sage rett? Og hva med listene? De må jo også sages og festes. Bare lurer litt på dere som sier det er lett, om dere har noen tips som gjør at det blir lett for noen uten håndverkerfingre … Anonymkode: 97efb...5bc Å legge gulv er som å piske krem. Du kan fint piske krem med en håndvisp. Tar litt lengre tid enn om du har en elektrisk visp. Legger du gulv uten større verktøy trenger du en sag og en sånn plast-dings som du legger gulvplaten inni, setter sagen nedi et spor slik at du ikke kan fucke det til, og så sager du i vei for hånd. Er du komfortabel med å bruke større verktøy kan du låne det. Mange større bibliotek har verktøy, jernia og en del andre butikker leier ut på dags- eller ukesbasis. At noe er enkelt betyr bare at du ikke trenger de helt store ferdighetene for å få det noenlunde greit til. Det betyr ikke at du ikke først bør se noen YouTube-videoer, Google litt, regne med å kappe feil noen ganger og at gulvet ditt kommer til å se helproft ut. «Enkelt» betyr ikke «kan gjøres uten å først lære metoden». Det betyr at metoden er enkel å lære. (Tidkrevende og enkelt er forresten ikke motsetninger. Noe som er enkelt kan fint være tidkrevende. Å strikke rett frem er enkelt. Og tidkrevende.) Anonymkode: 98b9b...b74 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 15. oktober 2022 #13 Del Skrevet 15. oktober 2022 Kommer langt med en vanlig håndsag så lenge rommet er firkantet uten vinkler eller andre hindringer. Finnes også manuell gjærkasse, så trenger ingenting elektrisk. Kappene trenger heller ikke være fine og rette da de blir skjult under listene. Og for de f.eks 20 000 kronene du tjener på å gjøre det selv kan du gjøre mange feilkapp og likevel spare penger. Kanskje til og med ha råd til en elektrisk sag. Gulvlegging ER enkelt. Trolig det enkleste utenom maling du kan gjøre av oppussing. Og det gir god mestringsfølelse, så når du er ferdig ser du kanskje ikke så mørkt på andre oppussingsprosjekt. Lykke til 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 15. oktober 2022 #14 Del Skrevet 15. oktober 2022 Og for et lite rom på f.eks 10 kvm kan du få alt du trenger til under tusen kroner, så det er absolutt verdt å prøve selv. Fins også flere typer gulv å velge mellom, f.eks vinylfliser med ferdig lim som du skjærer til med tapetkniv og legger på eksisterende gulv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 15. oktober 2022 #15 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, hvis målet var at det skulle se bra ut så ville jeg betalt noen andre for å gjøre det, men målet er bare å ha gulv å stå på billigst mulig. Trenger ikke bli perfekt — trenger ikke bli pent, engang. Trodde klikklaminat skulle være en enkel løsning 😔 Anonymkode: 97efb...5bc Da ville jeg absolutt vurdert vinyl, det er mye lettere siden man ikke trenger sag for å legge gulvet. Det må ikke være helt rett gulv heller. Som dette f.eks https://www.byggmakker.no/produkt/vinyl-iconik-texst-3m-kiruma-grey/4007812230737 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 15. oktober 2022 #16 Del Skrevet 15. oktober 2022 Taluno skrev (6 timer siden): Da ville jeg absolutt vurdert vinyl, det er mye lettere siden man ikke trenger sag for å legge gulvet. Det må ikke være helt rett gulv heller. Som dette f.eks https://www.byggmakker.no/produkt/vinyl-iconik-texst-3m-kiruma-grey/4007812230737 Vinyl er mer komplisert enn laminat for en nybegynner. Mer kostbart å gjøre feil også med slike kvm-priser. Men veldig behagelig å gå på da 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 15. oktober 2022 #17 Del Skrevet 15. oktober 2022 Blizz1 skrev (1 time siden): Vinyl er mer komplisert enn laminat for en nybegynner. Mer kostbart å gjøre feil også med slike kvm-priser. Men veldig behagelig å gå på da 😊 Hvordan er det mer komplisert? Man trenger ikke sag, underlag må ikke være jevnt. Ikke krever det avretning, lim, spiker, eller noe som helst annet spesialverktøy utenom en tapetkniv... "Flisene" kan bøyes, og det skal mye mer til før de skades enn laminat... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #18 Del Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Å legge gulv er som å piske krem. Du kan fint piske krem med en håndvisp. Tar litt lengre tid enn om du har en elektrisk visp. Legger du gulv uten større verktøy trenger du en sag og en sånn plast-dings som du legger gulvplaten inni, setter sagen nedi et spor slik at du ikke kan fucke det til, og så sager du i vei for hånd. Er du komfortabel med å bruke større verktøy kan du låne det. Mange større bibliotek har verktøy, jernia og en del andre butikker leier ut på dags- eller ukesbasis. At noe er enkelt betyr bare at du ikke trenger de helt store ferdighetene for å få det noenlunde greit til. Det betyr ikke at du ikke først bør se noen YouTube-videoer, Google litt, regne med å kappe feil noen ganger og at gulvet ditt kommer til å se helproft ut. «Enkelt» betyr ikke «kan gjøres uten å først lære metoden». Det betyr at metoden er enkel å lære. (Tidkrevende og enkelt er forresten ikke motsetninger. Noe som er enkelt kan fint være tidkrevende. Å strikke rett frem er enkelt. Og tidkrevende.) Anonymkode: 98b9b...b74 Bibliotek har vel ikke verktøy ? De har vel bare bøker ? Anonymkode: 2fd0a...c48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #19 Del Skrevet 16. oktober 2022 42 minutter siden, AnonymBruker said: Bibliotek har vel ikke verktøy ? De har vel bare bøker ? Anonymkode: 2fd0a...c48 Mange bibliotek låner ut mye mer enn bøker Anonymkode: f3915...ce0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #20 Del Skrevet 16. oktober 2022 Er det ikke lister der fra før? Du kan bruke håndsag, det går helt fint Anonymkode: 6e52b...319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå