Gå til innhold

Plakk på hundens tenner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden min har fått mye plakk på tennene. Han liker ikke at jeg pusser, så vi må dra til dyrelegen for å få det vekk. Er det noen som har tips til hvordan pusse tennene og hvilken tannbørste etc? 

Anonymkode: 59f43...10f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dessverre ikke noe godt tips, for hunden min (som normalt er svært samarbeidsvillig og finner seg i alt) blir helt hysterisk når jeg toucher tennene hennes med NOE. Har gitt opp tannpuss, og tar henne heller med til veterinæren og får dem renset skikkelig to ganger i året.

Du finner tannbørste for hunder (som denne som pusser to sider samtidig) på nettbutikker for hundeutstyr/kjæledyr, samt egen hundetannpasta. Du må ikke bruke tannkrem for mennesker, da den inneholder noe som hunder ikke tåler (et slags kunstig søtningsstoff tror jeg det var).

Har ingen gode tips for hvordan man kan få en hund til å godta tannbørsting, for som sagt er det omtrent det eneste min hund ikke finner seg i. Hysterisk!

Skrevet
Million skrev (7 minutter siden):

Har dessverre ikke noe godt tips, for hunden min (som normalt er svært samarbeidsvillig og finner seg i alt) blir helt hysterisk når jeg toucher tennene hennes med NOE. Har gitt opp tannpuss, og tar henne heller med til veterinæren og får dem renset skikkelig to ganger i året.

Du finner tannbørste for hunder (som denne som pusser to sider samtidig) på nettbutikker for hundeutstyr/kjæledyr, samt egen hundetannpasta. Du må ikke bruke tannkrem for mennesker, da den inneholder noe som hunder ikke tåler (et slags kunstig søtningsstoff tror jeg det var).

Har ingen gode tips for hvordan man kan få en hund til å godta tannbørsting, for som sagt er det omtrent det eneste min hund ikke finner seg i. Hysterisk!

Takk for svar. Jeg har prøvd den tannbørsten og har hundetannkrem. Må hunden din i narkose for å pusse, eller klarer dyrelegen å pusse med tannbørste? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. Jeg har prøvd den tannbørsten og har hundetannkrem. Må hunden din i narkose for å pusse, eller klarer dyrelegen å pusse med tannbørste? 

Nei, de pusser ikke mens hunden er våken, nei! De legger hunden i narkose og pusser tennene med tannlegeutstyr, et slags bor med pussehode. Får vekk all plakk og tannstein på alle tenner.

Skrevet

Min hund hater også tannpuss. Hadde nok for lite fokus på det når hun var liten, da hun krever mye pelsstell, og mesteparten av tilvenning og håndtering gikk til det. Det vi gjør nå, er at hun lar meg skrape plakk med neglen på de ytterste tennene. Hun får så en stripe med bucadog gel på jekslene på begge sider. Dette holder plakk greit unna her. Eller får hun tygg som fjerner plakk også. Så langt har det holdt tennene friske og sunne. 

Anonymkode: 875eb...3e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eller får hun tygg som fjerner plakk også. Så langt har det holdt tennene friske og sunne. 

Anonymkode: 875eb...3e7

Jeg har prøvd å gi hunden min sånne Dentastix som reklamerer med sunne og fine tenner på hunder.... for en vits. Hunden min tar ett jafs eller kanskje to og sluker de store bitene hele. Ferdig på sekunder. Ikke noe "ligge der og kose seg og gnage" og la tennene "pusses" der...

Har en hund med svært sensitiv mage, så alt annet jeg har prøvd, gir enten diare eller forstoppelse. Knokebein for eksempel, kjempefint å ligge og gnage på og kose seg med i timesvis. Det blir det full forstoppelse av, så det har vi også sluttet med.

*sukk* 

Skrevet

Vet ikke hvor du bor, men i Sandnes/Stavanger bruker jeg Igroom hver mnd. De rengjør tennene med ultralyd. Koster 2-300 kr. Men vel verdt det. Bruker også å børste tennene, men ikke alltid jeg får tatt overalt. Hun er absolutt ikke glad i tannpuss 😂

Anonymkode: fb4a8...134

Skrevet
Million skrev (7 timer siden):

Jeg har prøvd å gi hunden min sånne Dentastix som reklamerer med sunne og fine tenner på hunder.... for en vits. Hunden min tar ett jafs eller kanskje to og sluker de store bitene hele. Ferdig på sekunder. Ikke noe "ligge der og kose seg og gnage" og la tennene "pusses" der...

Har en hund med svært sensitiv mage, så alt annet jeg har prøvd, gir enten diare eller forstoppelse. Knokebein for eksempel, kjempefint å ligge og gnage på og kose seg med i timesvis. Det blir det full forstoppelse av, så det har vi også sluttet med.

*sukk* 

Tror du må evt. bruke disse i str. som passer hunden. Dentastix finnes i flere størrelser:) Ellers er vel hudbein også et alternativ? Pleier å la min tygge ca 30 min hver dag. 

Anonymkode: 3bb88...05f

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror du må evt. bruke disse i str. som passer hunden. Dentastix finnes i flere størrelser:) Ellers er vel hudbein også et alternativ? Pleier å la min tygge ca 30 min hver dag. 

Anonymkode: 3bb88...05f

Hudbein, altså diverse ting av tørket hud som f.eks dette? Det har vi prøvd flere ganger. Det har resultert i dårlig mage, det også. Veldig løs mage, diare! Ikke kult når man har langhåret hund...

Nå tør jeg rett og slett ikke prøve flere ting. Det ender alltid dårlig, og jeg får kjeft av sønnen min. "Ikke gi henne noe, du vet hva som skjer!" 😬

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...