AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #1 Skrevet 15. oktober 2022 Jeg er oppvokst kun med mamma. Hun fortalte at hun viste hvem min far er, men at de hadde ikke kontakt. I oppveksten hadde vi lite penger. Jeg måtte kjøpe klær på bruktbutikker. Min mor brukte en del penger på alkohol. Nå er min mor død og i går satt jeg å kikket på helsenorge. Og der står min far oppført. Jeg trodde ikke at han var registrert som far. Nå sitter jeg å tenker på at da fikk sikkert mamma bidrag fra han. Som skulle ha gått til meg. Jeg skal ikke skylde på mamma eller oppveksten, men jeg har rotet det til økonomisk for meg selv. Var noen tanker jeg måtte få ut Anonymkode: a5747...de2 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #2 Skrevet 15. oktober 2022 Du skulle jo ikke ha fått de pengene uansett Anonymkode: 2f8e2...5a7 10 1
Hill83 Skrevet 15. oktober 2022 #3 Skrevet 15. oktober 2022 Fikk din mor bidrag skulle jo det ev gått til bleier og mat . Det er ikke slik at du skulle fått alle pengene 11 2
Helene Skrevet 15. oktober 2022 #4 Skrevet 15. oktober 2022 Vanskelig. Selv om din mor brukte endel på alkohol, om hun fikk bidrag, gikk det helt sikkert til å skaffe tak over hodet. Men utforsk gjerne, hvem er din far?
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #5 Skrevet 15. oktober 2022 Barnebidrag kan være alt fra 800,- kr i måneden - til flere tusen. Barnebidrag skal ikke gå direkte til barnet, men det skal gå til livsopphold (mat, bleier, andre nødvendigheter, utstyr, klær). Du vet ikke hvor lite eller mye moren din har fått i bidrag, og før i tiden fikk man mindre enn nå (?). For alt du vet fikk moren din svært lite og hadde bare råd til mat osv. Veldig trist og synd situasjon, men for din egen del burde du ikke rote noe mer i dette - lev heller i god tro. Økonomisk uforsiktighet går i arv, du er oppvokst med en mor med dårlig råd - og som brukte penger på alkohol og unødvendighet. Du har aldri fått den læringen du har trengt angående økonomi, så jeg forstår at du kan ha rotet det til økonomisk. Håper det ordner seg for deg, ta tak og gjør en endring. Alt ordner seg til slutt, bare man gjør noe for det 👍🏼🥰 Anonymkode: 06b30...fe1 5 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #6 Skrevet 15. oktober 2022 Alle får ikke bidrag. Uansett får man ikke bidrag som er høyere enn det barnet koster. Bidraget var aldri ment å gå direkte til barnet. Anonymkode: 39061...67f 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #7 Skrevet 15. oktober 2022 Du skulle ikke hatt de pengene nei. Men om hun fikk bidrag så er dette med på å dekke husleie, mat, bleier og andre ting barn trenger. Anonymkode: 8bad7...fd4 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #8 Skrevet 15. oktober 2022 At noen står oppført som far er ikke ensbetydende med at han betaler bidrag i det hele tatt. Hva mener du med at de pengene skulle gått til deg? Fikk du ikke husly, mat, klær etc? Skjønner at du har litt å bearbeide, kondolerer med tapet av moren din. 🌺 Anonymkode: cb18a...058 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #9 Skrevet 15. oktober 2022 Jeg har vokst opp med bare mor, min far var aldri til stede. Vi visste hvem han var da. Mamma fikk bidrag litt innimellom. Nå som jeg er voksen er det jeg som får det, siden han så og si aldri betalte. Nå i 2022 er det 630 kr mnd, så i 1992 kan det umulig ha vært mye penger hun fikk. Så selv om man har en far på papiret betyr det ikke at man får bidrag, eller at bidraget er noe særlig. Om din mor fikk penger, så gikk nok det til å spe på inntekten slik at du kunne få det du trengte. Min far skylder meg en del penger pga manglende bidragsbetaling oppigjennom, men det er jo penger jeg bare får om han faktisk har penger. Siden jeg ble 20 har jeg vel fått bidrag under 10 ganger, på 12 år. Så det er ikke sikkert du kommer noen vei om du skulle forsøkt å søke om å få det i etterkant heller, ikke vet jeg om det går en gang. Anonymkode: 7cae5...dab 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #10 Skrevet 15. oktober 2022 Om din far skylder bidrag når du fylte 18, Vil de pengene komme til deg... etterhvert Anonymkode: 37408...655
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #11 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om din far skylder bidrag når du fylte 18, Vil de pengene komme til deg... etterhvert Anonymkode: 37408...655 Tror ikke det. Jeg er 40 år no, så det er for seint for det Anonymkode: a5747...de2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #12 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tror ikke det. Jeg er 40 år no, så det er for seint for det Anonymkode: a5747...de2 Hvis han har bidragsgjeld og får penger, så vil pengene blir trukket og overført til deg. Dette skjedde med meg for noen år siden, helt plutselig kom det inn ca 10 000 kr. Men det er ikke sikkert at han var bidragspliktig hvis han f.eks ikke hadde penger/lønn. Kanskje krevde moren din aldri noe fra han? Mange muligheter. Anonymkode: 1e9a7...ae8
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #13 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tror ikke det. Jeg er 40 år no, så det er for seint for det Anonymkode: a5747...de2 Mine fikk da eldste var ca 30, ( ca 150 000 hver) pga far mistet sin mor. Anonymkode: 37408...655
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #14 Skrevet 15. oktober 2022 Bidrag betales til forsørger som var din mor. Du hadde tak over hodet, mat på bordet osv. Bidrag er ikke dine og har garantert blitt brukt på deg uansett. Svært få bidrag er så høye at de dekker alle utgiftene til et barn. Anonymkode: 097bb...606 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #15 Skrevet 15. oktober 2022 1) Slett ikke sikkert at din mor fikk bidrag 2) Bidrag skal gå til å dekke utgifter relatert til barnet (mat, klær, utstyr, strøm, husleie etc). Det er ikke «barnets penger». Anonymkode: 04f57...e9f 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #16 Skrevet 15. oktober 2022 Du er 40, glem bidrag. Pass heller på at du arver faren din. Anonymkode: d6584...edc 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #17 Skrevet 15. oktober 2022 Om du er 40, deit i pengene. Du er selvforsørget. Men for din egen del, finn ut hvorfor han ikke var i livet ditt. Var det hans avgjørelse, eller din mors? Noe sier meg at hun kan ha vært litt unøyaktig i fremstillingen av aktuell situasjon. Husk på at det ikke er lenge siden ugifte fedre fikk foreldreansvar om de ikke bodde med mor. Det var helt opp til mor om hun ville ha han i barnets liv. Anonymkode: 5b049...a49 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå