Gå til innhold

Hva er ytringsfrihet? Det er ikke ytringsfrihet i Norge...er det da et diktatur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spør om dette fordi jeg ser en skremmende tendens i samfunnet at en har ikke lov til å mene, skrive eller ytre seg av det motsatte av det andre mener. Dette gjelder både innen både innvandring, "fargerikt felleskap" og diverse andre ting.

Dersom en sier noe som er mot det alle mener så er rabalderet i gang, og en blir stemplet  som både det ene og andre....

Så da lurer jeg hvorfor sier folk at det er ytringfrihet nå en ikke får lov til å mene eller si noe av det motsatte av det alle andre mener... Dersom det er ytringsfrihet i denne landet da må andre få lov til å si eller mene det motsatte dersom ikke alle er enige om det samme.

Til slutt: Er vi blitt så feige pga dette at vi må kan ikke si noen ting pga andre mener? Er dette en av grunnen at vi skal være venner med ALLE andre???

Jeg håper å få en del gode svar på dette her, for i mine øyne så er ytingsfrihet det at ALLE kan få komme med de de har meninger uten at det skal bli straffeforfulgt eller blir stemplet som både rasist og mye verre er...

Anonymkode: f6f2e...a43

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er definisjon på diktatur.

https://snl.no/diktatur

Syns du det passer på Norge?

Anonymkode: 8a60a...857

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her er definisjon på diktatur.

https://snl.no/diktatur

Syns du det passer på Norge?

Anonymkode: 8a60a...857

Slik det er nå så kan en si det, for en får ikke lov til å mene det motsatte av alle andre....for da bli folk både sjokkerte, og redde og ikke minst det må politianmelles......

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Slik det er nå så kan en si det, for en får ikke lov til å mene det motsatte av alle andre....for da bli folk både sjokkerte, og redde og ikke minst det må politianmelles......

Klart du får lov til å mene alt mulig rart, men du må så klart tåle sosiale konsekvenser og sanksjoner av å ytre rare meninger.

Anonymkode: 0acee...8ef

• Liker 22
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har også ytringsfrihet, til å si hva jeg mener om dine ytringer. Kan du ikke stå for og argumentere for meningene dine?

Anonymkode: 9bd56...a79

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Siden du refererer til innvandring og "fargerikt fellesskap": 

Gjennom ytringsfriheten har du mulighet til å si at du mener Norge bør ta inn færre asylsøkere og andre kategorier av innvandrere, fordi logisk grunn x, y og z (feks. vi har ikke ressursene til å integrere dem som fører til segregering).

Det du ikke kan si er at "innvandrere er dumme", "muslimer er terrorister" osv., da dette faller under rasisme og hatefulle ytringer - to av ytringsfrihetens begrensinger.

Ergo - man kan mene det motsatte av majoriteten uten å bli straffeforfulgt eller utstøtt av samfunnet, men man kan ikke være diskriminerende. Og takk og pris for det. 

Anonymkode: 40b3a...404

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Så man skal ikke ha ytringsfrihet til å påpeke foreksempel rasisme? 

Andres sjokk og redsel, er også deres ytringsfrihet. Det er prisen for ytringsfrihet, man får motstand, i den form at andre også har rett til å respondere.

Men med ord. Ikke vold, eller trusler, da kan det politianmeldels. For liv skal jo ikke trues på grunn av meninger. Å har man meninger som truer noens liv, så må man jo regne med at de ikke blir spesielt fornøyd med det? Som rasisme, sexisme og slikt. 

Endret av Rosakatt
  • Liker 6
Skrevet

Vi har ytringsfrihet, men vi har også lover som beskytter folk fra hatefulle ytringer. Heldigvis!

Det er ikke noe problem å være kritisk til f.eks innvandring, men om kritikken går over til å være hatefull, så har du gått over streken. Det går an å rette kritikk mot noe, uten å være hatefull, eller hetse noen.

Anonymkode: 9a71f...b93

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har ytringsfrihet, men vi har også lover som beskytter folk fra hatefulle ytringer. Heldigvis!

Det er ikke noe problem å være kritisk til f.eks innvandring, men om kritikken går over til å være hatefull, så har du gått over streken. Det går an å rette kritikk mot noe, uten å være hatefull, eller hetse noen.

Slik det nå så har vi ikke lov til å være kritisk mot innvandring......får ikke lov til å åpne munnen før det blir hysjet ned og en skal holde kjeft.... Det samme med dette som har med pride og regnbuefarger å gjøre.....for ALLE SKAL MENE DET SAMME, MEN DET Å SI ET ENESTE ORD DA ER SPETAKKELET LØST OG EN ER EN FINDE FOR ALT OG ALLE..

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

TS her:
Er det sånt samfunn vi ønsker å  ha at alt skal gå etter bare en pipe? Skal vi få et samfunn der ALLE skal mene om det SAMME for det er det eneste RIKTIGE???

Det blir etter mine ører tvang, og tvangs samfunn er vel ikke noe vil ha eller????

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS her:
Er det sånt samfunn vi ønsker å  ha at alt skal gå etter bare en pipe? Skal vi få et samfunn der ALLE skal mene om det SAMME for det er det eneste RIKTIGE???

Det blir etter mine ører tvang, og tvangs samfunn er vel ikke noe vil ha eller????

Du kan mene hva du vil. Hvis du sier det høyt har jeg rett til å argumentere mot deg. 

At du blir krenka og furten over det, sikkert fordi du ikke klarer å argumentere for deg, er ditt problem. 

Anonymkode: 3f9c4...0c6

• Liker 19
  • Nyttig 4
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Til slutt: Er vi blitt så feige pga dette at vi må kan ikke si noen ting pga andre mener? Er dette en av grunnen at vi skal være venner med ALLE andre???

Nei, det er informasjonskontroll. Man utnytter psykologiske svakheter i den mennesklig psyke. Man får folk til å føle sterkt om ting, dette gjør at de slår av kritisk tenkning og er lettere kontrollere og styre. Man fremstiller også mennesker med visse meninger som farlige eller konspirajsonstenkere og hindrer da saklig debatt med synspunkter man ikke vil ha. For eks er det veldig lett å fremstille Ukraina konflikten som svart/ hvitt ved å stilne alle som snakker balansert ved å stemple dem som pro russland eller konspirasjonstenkere. Selv om folk har rasjonelle og logiske standpunkt, så kan de ikke ytre disse uten å bli svertet i media. På den måten har man informasjonskontroll. Vi får da 1 historie fremstilt og siden ingen får mulighet til å stille spørsmål ved historien så har vi et folk som tror på den historien vi blir fortalt. Og vi vil aldri vite den egentlig nyanserte sannheten.

Informasjonskontroll er veldig nyttig for de som styrer for å ha kontroll på hva folk mener og slippe unna med handlinger som vi ikke ville akseptert.

Vi må faktisk bare tåle at folk har meninger vi ikke liker, og det er verken farlig eller fælt. Selv om vi blir fortalt at det er farlig og fælt. De fleste som har meninger vi ikke liker er helt gjennomsnittlige mennesker som oss selv, som ikke har tenkt å skade noen eller hindre folk i å leve livene sine. De har bare andre meninger om hvordan ting burde være. Og det er fair. Man kan diskutere saklig om ting man ikke liker

Anonymkode: e2e6a...670

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS her:

Hvorfor mener du at jeg ikke skal ha ytringsfrihet til å si hva jeg mener om dine ytringer?

Anonymkode: 9bd56...a79

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan mene hva du vil. Hvis du sier det høyt har jeg rett til å argumentere mot deg. 

At du blir krenka og furten over det, sikkert fordi du ikke klarer å argumentere for deg, er ditt problem. 

Anonymkode: 3f9c4...0c6

Det er vel like mye mitt problem som ditt vil jeg tro

• Liker 1
Skrevet

Kjære vene. Et av de dummeste innleggene jeg har lest her. Er du 14 år?

Anonymkode: 504f9...2ff

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvem er det som skal bestemme hva som er "hatefullt" da?

Jeg synes DU er hatefull, så jeg synes DU bør sendes i fengsel.

Gå i fengsel, frøken :)  Heldigvis, for mine følelser er viktigere enn din frihet. Sant ?

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg spør om dette fordi jeg ser en skremmende tendens i samfunnet at en har ikke lov til å mene, skrive eller ytre seg av det motsatte av det andre mener. Dette gjelder både innen både innvandring, "fargerikt felleskap" og diverse andre ting.

Ja altså det er tre problemer i dagens samfunn

det ene er at vi ikke har ytringsfrihet (hate speech lover er ikke forenlig med ytringsfrihet)

det andre er at private bedrifter har så stor makt over individene, så om bedriftene ikke liker deg så er det over og ut, spiller ingen rolle at staten ikke kan bannlyse deg, om private bedrifter kan bannlyse deg istedenfor. 

det tredje er kulturen, det er blitt en "woke" kultur hos befolkningen, som pusher bedriftene og politikerne til å innføre politikk som forhindrer motstridende meninger fra å komme frem,

Eneste løsning er å flytte til USA (med de har andre problemer da...)

Anonymkode: b84b5...d97

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Dersom en sier noe som er mot det alle mener så er rabalderet i gang, og en blir stemplet  som både det ene og andre....

Så da lurer jeg hvorfor sier folk at det er ytringfrihet nå en ikke får lov til å mene eller si noe av det motsatte av det alle andre mener... Dersom det er ytringsfrihet i denne landet da må andre få lov til å si eller mene det motsatte dersom ikke alle er enige om det samme.

Jeg håper å få en del gode svar på dette her, for i mine øyne så er ytingsfrihet det at ALLE kan få komme med de de har meninger uten at det skal bli straffeforfulgt eller blir stemplet som både rasist og mye verre er...

Kan du konkretisere litt? Gi oss eksempler på noe du ønsker å si, men ikke kan, og beskriv konsekvensene om du gjør det likevel.

Anonymkode: 0da44...a27

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Så det er bare du som skal ha ytringsfrihet, ikke de som er uenig med deg?

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjære vene. Et av de dummeste innleggene jeg har lest her. Er du 14 år?

Anonymkode: 504f9...2ff

Jeg ser at du må være 14 år som skriver sånne kommentarer....lavmål

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...