Gå til innhold

Allerede 44 års gammelt, fortsatt mulig å kjøpe leilighet/hus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fra nå av livet ser mer lysende ut, og jeg har mulighet til å spare 10.000 kr per måned. Jeg kan jobbe/kjøpe hus hvor som helst så lenge jeg har internet og ikke mer enn 75 klm fra Oslo.

Vil jeg fortsatt klare mrg å kjøpe hus/leilighet med tanke på at jeg  allerede er 44 års gammelt?

I så fall, hvor, og kan noen foreslår en plan ? 

Det kan godt være en eldre hus...

Anonymkode: bf7a4...5c4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skulle du ikke kunne kjøpe hus? Hvis du har penger, får lån og kan betjene lånet er det vel mulig? Hvor du kan bo er jo avhengig av hva du har råd til? 

Anonymkode: 8603b...3c5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kjøpe bolig uansett alder gitt at man har betjeningsevne og sikkerhet. 

Begynn med å sette opp et budsjett og kontakt med et par banker for tilbud. 

Anonymkode: d9cbd...70a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si hva du har i egenkapital og inntekt er mer relevant enn alderen.

Planen er vanskelig legge, uten å vite mer enn sparepotensialet og alder. Men sørg for nok egenkapital, deretter kontakte bank for finansieringsbevis, og så finne boliger innenfor rammen din.

Anonymkode: eba09...164

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok glemt å si at jeg har nesten null egenkapital, det er bare fra nå at jeg klarer å spare 10000 for EK, derfor trenger jeg en plan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser jo ut til å bli kjøpers marked fremover nå, i alle fall en stund, men dersom det er først NÅ du begynner å spare, vil det jo ta tid før du har nok. Minstekravet til egenkapital er jo 15% av kjøpesummen. Boliger i overkommelig pendleravstand til Oslo er ganske dyre, de også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har så bred preferanse på beliggenhet, så er det absolutt mulig finne boliger til under 2 mill.

Da trenger du ca 300 000 i ek. Med sparepotensialet vil det si ca 3 år sparing. Jo mer du klarer spare ekstra, jo kortere tid vil det ta. Så planen er da så enkel som å begynne spare, og spare så mye som overhode mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ok glemt å si at jeg har nesten null egenkapital, det er bare fra nå at jeg klarer å spare 10000 for EK, derfor trenger jeg en plan. 

Da sparer du 10 000 i måneden. Sett pengene på høyrentekonto (let i ulike banker for å finne den høyeste renta), ikke kjøp fond eller lignende med så kort tidshorisont. Begynn allerede nå å kartlegge hvor du kan tenke deg å bo (realistisk mtp budsjett) og hva du ønsker/har råd til (hus, leilighet, hage ++). Husk at vedlikehold av hus ikke bare koster mye penger, det tar også mye tid. 
Gå gjennom budsjettet ditt og se om du kan spare enda mer.

Og så setter du i gang! Dette klarer du!

Anonymkode: 28df4...7b0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tjener du ? Når du klarer å spare 10 000 kr i måneden. Og hvor mye har du til mat og diverse? 

Anonymkode: 42112...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye tjener du ? Når du klarer å spare 10 000 kr i måneden. Og hvor mye har du til mat og diverse? 

Tjener 51k brutto og 35k netto og deler bokostnadene med samboer. Vi skal kjøpe sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sykt at du ikke har klart å

spare EK før nå. 

Anonymkode: 71cfd...3e9

Hva vet vel vi om årsaken til det. Merkelig å skrive. Det kan være mange grunner til at det er vanskelig å spare. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tjener 51k brutto og 35k netto og deler bokostnadene med samboer. Vi skal kjøpe sammen. 

At man er to om boliggkjøp endrer jo også en god del...

Er det du alene som kan spare 10 000 pr måned, eller er det dere to? Har samboer egenkapital, eller står dere begge med null på sparekonto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2022 den 12.25):

Siden du har så bred preferanse på beliggenhet, så er det absolutt mulig finne boliger til under 2 mill.

Da trenger du ca 300 000 i ek. Med sparepotensialet vil det si ca 3 år sparing. Jo mer du klarer spare ekstra, jo kortere tid vil det ta. Så planen er da så enkel som å begynne spare, og spare så mye som overhode mulig.

Hvis du klarer å spare litt ekstra i desember (når det er halv skatt) og av feriepengene, kan det gå enda raskere!

Men som flere sier, ikke sett pengene i fond eller annet med høy risiko. Disse pengene må du ikke miste, så da er det bankkonto (høyrentekonto) som gjelder.

Anonymkode: ecb71...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags krav har du til boligen? Må det være hus, eller er leilighet ok? Størrelse? Antall rom? Kan den ligge landlig til, eller skal det helst være ved et sentrum? Må det være kort til kollektivt til Oslo?

Lettere å komme med tips til sted når vi vet litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

At man er to om boliggkjøp endrer jo også en god del...

Er det du alene som kan spare 10 000 pr måned, eller er det dere to? Har samboer egenkapital, eller står dere begge med null på sparekonto?

Vi står begge to med nesten null på sparekonto, og det er bare jeg som klarer å spare 10000 per måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva slags krav har du til boligen? Må det være hus, eller er leilighet ok? Størrelse? Antall rom? Kan den ligge landlig til, eller skal det helst være ved et sentrum? Må det være kort til kollektivt til Oslo?

Lettere å komme med tips til sted når vi vet litt mer.

Kravene mine har selvfølgelig blitt redusert. Leilighet er ok, drømmen er et hus. To eller tre rom.  Tilgang til kolektivt er viktig, men jeg kan jobbe mye hjemmefra, samboer kan finne en annen jobb i det område vi skal  flytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar 10K i mnd + 10K ekstra i desember og juni. På 3 år har du da ca. 400K.

Det er hele planen du trenger.

Anonymkode: f5598...c1c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kravene mine har selvfølgelig blitt redusert. Leilighet er ok, drømmen er et hus. To eller tre rom.  Tilgang til kolektivt er viktig, men jeg kan jobbe mye hjemmefra, samboer kan finne en annen jobb i det område vi skal  flytte. 

Dyrt overalt rundt Oslo nå, synes jeg. Men Eidsvoll er kanskje et sted det er mulig å finne noe til en fornuftig pris og som har god kollektivtilgang? Noen fra området kan sikkert kommentere på om det er å anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...