Gå til innhold

Spørsmål til interaksjonsdesign

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er akkurat ferdig med VGS og har friår nå for å finne ut hva jeg vil studere. Har fått øynene opp for interaksjonsdesign (ux), så har noen spørsmål:

Hvilke studier er best på dette? Har sett på «medie og interaksjonsdesign» på uib, «informatikk: design, bruk og interaksjon» på uio og «industriell design» på NTNU. Hva er det eventuelt som skiller dose linjene? Må man være veldig kreativ og kunstnerisk for å gå på NTNU?

Vet dere eventuelt om noen bra studier i Danmark innen dette fagfeltet?

Er det lett å få seg jobb som nyutdannet ux-designer?

Hva ligger startlønnen på med bachelor, sammenlignet med master? Hva kan man regne med å tjene etterhvert?

Jeg har også vurdert siviløkonomi på NHH da jeg har karakterene til det, men synest ux høres mer spennende ut. Ville det dog vert lønnsmessig smartere å gå NHH?

Anonymkode: dc985...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så spennende at du vil studere UX-design! 

Jeg tok en titt på studiene du nevnte, og de er ganske forskjellige mtp. emnene de tilbyr. Ingen av skolene/studiene er verre eller bedre enn den andre. Den som er best, er hva slags UX-designer du vil være (innenfor hvilket felt).

NTNU: Femårig sivilingeniørutdannelse, så denne vil kreve mye mer, siden du vil ta bachelor og master i sammenhengende studieløp. Tipper denne vil fokusere veldig mye på forskning og datainnsamling i tillegg til de typiske designemnene.

UiO: Her flettes programmering og datateknologi sammen med UX, så her er det kjekt å være veldig IT-interessert. Kanskje den mest "nerdete" framfor kreativ.

UiB: Hovedfokus på UX og media, så det er fint om du tenker på f.eks. markedsføring/kommunikasjon. Tipper websider, apper og sosiale medier har stort fokus.

Å være kunstnerisk er ikke helt nødvendig. Kreativ, ja kanskje. Med kreativ mener man egentlig løsningsorientert når man er UX-designer. Man skal finne den beste løsningen for brukeren/kunden. Hvis man jobber med UI-design i tillegg så er det mer nødvendig å ha sans for farger, typografi, og detaljarbeid. UX og UI pleier å slås sammen egentlig så det er kjekt å kunne forstå begge sidene av arbeidet, men i de fleste store bedrifter så deler man som regel opp i ulike spesialiseringer.

Det spørs nok veldig hvor lett det blir å få jobb. De som er veldig proaktive og har f.eks. tidligere prosjekter de kan vise fram, så telles det positivt. Er man lat og gjør kun minimum for å bestå, så ligger man oftest nederst i bunken. Gjør ditt beste, og vær tidlig ute med å ta kontakt med bedrifter før du går ut med vitnemål! Det er også veldig lurt å få deg internship/praksisplass mens du studerer. Mange ender opp med å få fast jobb der rett etter studiene :) 

Lønn er jeg usikker på, men startlønn ligger kanskje på 450-500 000 i året? Men innen teknologi så får man oftest godt betalt, så med noen års erfaring og utvidet ansvar så ligger man fort på 700 000. Forskjellen på master og bachelor merker man nok best når man i tillegg har erfaring. Men fordypningen fra master hjelper selvfølgelig med å få jobb i det hele tatt. Om du lander jobb rett etter bachelor (f.eks. fra internship) så hadde jeg personlig valgt den framfor høyere utdanning, evt. utdanne meg videre på deltid mens jeg jobber-

Du får vurdere selv om du ønsker å jobbe med økonomi eller UX-design. Om lønn er det eneste som skiller de to, så hadde jeg rådet deg å velge det du ønsker å jobbe med mest. Det er helt jævlig å jobbe hver dag i flere år i en jobb man ikke kan fordra. God lønn kan man få de fleste steder, glede er det viktigste.

Anonymkode: 36dbf...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt noen skoler som er bedre enn andre i motsetning til hva brukeren over meg sier. Det som er sett på som de beste studiene innenfor UX i Norge er master i design ved AHO (Arkitekt og designhøgskolen). Alternativt industriell design ved NTNU. På UiO får man veldig lite praktisk kunnskap og unødvendig mye backend programmering. 

Har man en god portefølje (selv om den hovedsakelig inneholder studentprosjekter) og i hvertfall ett internship under studiene så er det veldig lett å få jobb. De fleste har jobb før de er ferdig med studiene.

Lønn ligger rundt 500-550k i Oslo. Kanskje til og med litt mer deesom du har veødig bra erfaring.

Anonymkode: 3200b...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er absolutt noen skoler som er bedre enn andre i motsetning til hva brukeren over meg sier. Det som er sett på som de beste studiene innenfor UX i Norge er master i design ved AHO (Arkitekt og designhøgskolen). Alternativt industriell design ved NTNU. På UiO får man veldig lite praktisk kunnskap og unødvendig mye backend programmering. 

Har man en god portefølje (selv om den hovedsakelig inneholder studentprosjekter) og i hvertfall ett internship under studiene så er det veldig lett å få jobb. De fleste har jobb før de er ferdig med studiene.

Lønn ligger rundt 500-550k i Oslo. Kanskje til og med litt mer deesom du har veødig bra erfaring.

Jeg har gått industriell design. Det er ikke så mye forskning og datainnsamling egentlig. Jeg har også inntrykk av at studiet på UiO er mer vitenskapelig/teoretisk fundert. Flere masterstudenter fra UiO jeg har vært borti har f.eks ikke lært å bruke vanlige designverktøy som sketch, Figma eller Adobe. Men det kan selvsagt læres.

På NTNU er det en del realfag i starten. Mye prosjektarbeid, man er innom veldig mye forskjellig (mye interessant, men også en del ganske fjerne ting, hehe) overhodet ikke bare skjermbaserte løsninger. Med tanke på at studiet tar fem år, så vet jeg egentlig ikke om jeg anbefaler det. På fem år kan man jo i teorien lære veldig mye. Det kunne med fordel vært mye mer spissa mot ux. 

Da jeg gikk ut for tre år siden lå nok snittstartlønnen for de jeg kjente rundt 550 000, nå er den antagelig høyere. Bra marked for designere. Man går ganske fort opp i lønn i en del jobber også. 

Anonymkode: f11be...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har gått industriell design. Det er ikke så mye forskning og datainnsamling egentlig. Jeg har også inntrykk av at studiet på UiO er mer vitenskapelig/teoretisk fundert. Flere masterstudenter fra UiO jeg har vært borti har f.eks ikke lært å bruke vanlige designverktøy som sketch, Figma eller Adobe. Men det kan selvsagt læres.

På NTNU er det en del realfag i starten. Mye prosjektarbeid, man er innom veldig mye forskjellig (mye interessant, men også en del ganske fjerne ting, hehe) overhodet ikke bare skjermbaserte løsninger. Med tanke på at studiet tar fem år, så vet jeg egentlig ikke om jeg anbefaler det. På fem år kan man jo i teorien lære veldig mye. Det kunne med fordel vært mye mer spissa mot ux. 

Da jeg gikk ut for tre år siden lå nok snittstartlønnen for de jeg kjente rundt 550 000, nå er den antagelig høyere. Bra marked for designere. Man går ganske fort opp i lønn i en del jobber også. 

Anonymkode: f11be...e73

Ja, jeg studerte interaksjonsdesign ved UiO, som er grunnen til at jeg ikke anbefaler det. Riktignok et par år siden, så kan jo hende det har blitt bedre.

Det jeg syntes var dårlig er at det er veldig akademisk og veldig lite fokus på praktisk design. Egentlig tenker jeg at det er et ganske bra tjenestedesign studie, fordi det er en del fokus på UX research, men det som ødela det litt var at det rett og slett var for mye backend programmering. Grunnen til det er at interaksjonsdesign studiet ligger under informatikk. Flere av de som gikk på design droppet ut fordi de ikke klarte programmeringen, som er veldig synd. Hadde det vært frontend programmering så hadde det i hvertfall vært nyttig, men det hadde vi ikke noe av. 

En annen utfordring er som du sier, man lærer ingen designverktøy, og det var egentlig lite krav til å levere noe visuelt utover wireframes. Har tatt master med medstudenter som har fullført en hel 5-årig mastergrad uten å åpne noe annet en Paint.

Til tross for dette, så har jeg jo gjort det veldig bra. Men det er fordi jeg genuint brenner for design og la mye egeninnsats under studiet. Har drevet en del med ansettelser for internship og graduates, og det er veldig tydelig hvem som legger litt ekstra i det i porteføljen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...