Gå til innhold

Fiskegrateng

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har lyst til å lage fiskegrateng og fryse ned til senere anledninger. Er alene, så tenkte å kjøpe slike små aluminiumsformer på butikken, så det er passe for meg. Tenkte å ta utgangspunkt i Meny sin fiskegrateng med makaroni. Har noen spørsmål.

Kan jeg ha frossne erter i denne?

Det står sammenpisket egg i oppskriften, en gang jeg brukte det i grateng, ble det eggerøre smak på gratengen. Hva gjorde jeg feil?

Bør jeg fryse gratengen før jeg steker den og hvis jeg bruker frossen torsk, bør denne kokes før jeg fryser gratengen eller bør den bare brukes rå og tint?

Som topping står det en blanding av strøkavring, persille og revet sitronskall. Skal dette på toppen før jeg fryser den eller på toppen når jeg skal steke den fra frossen tilstand?

Kan jeg bytte ut strøkavring med panko?

Hvor lenge skal den stå i ovn og på hvor mange grader fra frossen tilstand?

Anonymkode: 9b381...662

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke, men om du googler "fiskegratengoppskrift' eller "lage fiskegrateng" så har de artiklene helt sikkert noen tips og nevner sikkert i alle fall noe av det du lurer på.

Ser ikke noen grunn til at du ikke skal kunne ha frosne erter i.

Anonymkode: 7b1d4...50f

Skrevet

Jeg ville kokt fisken før du har den oppi. Jeg pleier å bruke amerikansk blanding i min, så du kan sikkert bruke erter i.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har lyst til å lage fiskegrateng og fryse ned til senere anledninger. Er alene, så tenkte å kjøpe slike små aluminiumsformer på butikken, så det er passe for meg. Tenkte å ta utgangspunkt i Meny sin fiskegrateng med makaroni. Har noen spørsmål.

Kan jeg ha frossne erter i denne?

Det står sammenpisket egg i oppskriften, en gang jeg brukte det i grateng, ble det eggerøre smak på gratengen. Hva gjorde jeg feil?

Bør jeg fryse gratengen før jeg steker den og hvis jeg bruker frossen torsk, bør denne kokes før jeg fryser gratengen eller bør den bare brukes rå og tint?

Som topping står det en blanding av strøkavring, persille og revet sitronskall. Skal dette på toppen før jeg fryser den eller på toppen når jeg skal steke den fra frossen tilstand?

Kan jeg bytte ut strøkavring med panko?

Hvor lenge skal den stå i ovn og på hvor mange grader fra frossen tilstand?

Ja, du kan ha frosne erter i.

Du skal bare piske eggehviten til den får en litt sånn kremet konsistens og deretter vende den forsiktig inn.

Jeg hadde frystbden før steking.

Hadde også hatt på strøvkavring osv. før frysing.

Du kan helt sikkert bruke panko.

Jeg hadde prvd meg frempå 225 grader i 35-40 minutt. Samme som de formene man kjøper i butikk.

Anonymkode: 4bef9...53f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, du kan ha frosne erter i.

Du skal bare piske eggehviten til den får en litt sånn kremet konsistens og deretter vende den forsiktig inn.

Jeg hadde frystbden før steking.

Hadde også hatt på strøvkavring osv. før frysing.

Du kan helt sikkert bruke panko.

Jeg hadde prvd meg frempå 225 grader i 35-40 minutt. Samme som de formene man kjøper i butikk.

Altså, ikke hele egget.

Skrevet

Opptint frossen fisk må varmebehandles før du fryser den ned igjen. Hvis du vil bruke rå fisk i gratengen må du bruke fersk filet.

Egg: Støtter at du må skille plommer og hviter. Plommene røres inn i den hvite sausen (sammen med fisk og makaroni), mens hvitene stivpiskes og skjæres forsiktig inn tilslutt, før du har blandingen i former. Her er en oppskrift med dette beskrevet: https://www.godt.no/oppskrift/7742/luftig-hjemmelaget-fiskegrateng (men jeg ville brukt melk som væske i sausen, ikke kokevann fra fisken).

Anonymkode: dd99b...7e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg vet ikke, men om du googler "fiskegratengoppskrift' eller "lage fiskegrateng" så har de artiklene helt sikkert noen tips og nevner sikkert i alle fall noe av det du lurer på.

Anonymkode: 7b1d4...50f

Dette svaret er en meningsløs og fullstendig unødvendig avsporing.

Hvis du googler hva som helst som det spørres om på KG får du nok helt sikkert noen tips (mest sannsynligvis fra KG!). Så pass på å opplyse om det i alle tråder fra nå av.

:roll: 

Anonymkode: dd99b...7e8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg bruker hele egg i fiskegrateng. Når du bruker egg i varm mat er det viktig at maten avkjøles slik at den er under 80 grader før du tilsetter eggene, ellers koagulerer de og blir eggerøre

Anonymkode: 70618...142

Skrevet

Takk for alle flotte svar, nå skal jeg snart dra og handle inn.

Fryser dere ned før dere steker eller etter at formene er stekt? Ts

Skrevet

Denne oppskriften er superenkel og kjempegod, og man slipper en del av stegene som tradisjonelle oppskrifter legger opp til. Jeg lager den på 10-15 min (pluss ovnstid). Bruker billigste frossenfilet, men viktig at den er tint helt  opp før bruk

Anonymkode: 95dbb...9fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Denne oppskriften er superenkel og kjempegod, og man slipper en del av stegene som tradisjonelle oppskrifter legger opp til. Jeg lager den på 10-15 min (pluss ovnstid). Bruker billigste frossenfilet, men viktig at den er tint helt  opp før bruk

Glemte linken 

https://kvardagsmat.no/2013/11/25/superenkel-fiskegrateng/

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for alle flotte svar, nå skal jeg snart dra og handle inn.

Fryser dere ned før dere steker eller etter at formene er stekt? Ts

Fryser ned etter at formene er stekt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg bruker hele egg i fiskegrateng. Når du bruker egg i varm mat er det viktig at maten avkjøles slik at den er under 80 grader før du tilsetter eggene, ellers koagulerer de og blir eggerøre

Anonymkode: 70618...142

Helt egg her også men ja, saus må kjøles ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...