Gå til innhold

Besøke med barn på psykiatrisk avdeling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har, veldig leit, et nært familiemedlem som har blitt akutt dårlig og døgninnlagt i psykiatrien. 

Jeg har en 5-åring, og en baby på 6-måneder, og familiemedlemmet vil veldig gjerne ha besøk av oss og barna. 

Men jeg merker jeg kvier meg for ideen med å ta de med. Familiemedlemmet klarer nok å holde seg samlet nok for et besøk, men jeg tenker på eventuelt andre pasienter, utagering, skriking og lignende. Det er vel ikke helt sjelden at det kan gå en kule varmt på slike steder? Føles liksom litt "utrygt" å skulle ta med ungene. Samtidig vil jeg ikke skuffe familiemeslemmet, som trolig kunne hatt godt av besøk fra familie. 

Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: b747c...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du kunne ta kontakt med institusjonen og forhøre deg om hvordan de tilrettelegger for besøk, og forklare at du kanskje vil ta med ungene? Så får du høre hva de sier, og kanskje kan de tilrettelegge, slik at det blir et godt besøk for alle parter?

Anonymkode: 08acc...b9f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med institusjonen. Det er stor forskjell fra avdeling til avdeling hvor stor sjanse det er for at det skal "gå en kule varmt" som du sier. Hvis det er fare for det, kan det hende de har besøksrom utenfor avdelingen. Det har vi her som jeg jobber. De som får besøk som har med barn, får benytte besøksrommet, slik at det ikkje er fare for at barna møter andre pasienter. Dette må avtales på forhånd, så vi kan reservere rommet. 

Anonymkode: fc358...b73

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i livet! Ikke på noen av de 6 psyk. avdelingene som er på sykehuset jeg jobber på.

Anonymkode: 3f28c...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags avdeling er det? Er det et DPD døgnavdeling eller et det mottak, akutt eller lignende på psykiatrisk sykehus?

Det er forskjell på hvor hektisk og bråkete slike avdelinger er.

Men ring gjerne og forhør deg med avdelingen. De har stort sett besøksrom man kan bruke. Pasienter får jo også besøk av egne barn når de er innlagt, så de er vant til å legge til rette for besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet på akutt psykiatrisk post i fjor. (Tvungen avdeling). Vi hadde beslksrom for barn. Der var det ett stort lekerom, og ganske langt unna avdelingen. Ikke fare for skrik og noe farlige situasjoner der.

Anonymkode: 3ca1d...f08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har, veldig leit, et nært familiemedlem som har blitt akutt dårlig og døgninnlagt i psykiatrien. 

Jeg har en 5-åring, og en baby på 6-måneder, og familiemedlemmet vil veldig gjerne ha besøk av oss og barna. 

Men jeg merker jeg kvier meg for ideen med å ta de med. Familiemedlemmet klarer nok å holde seg samlet nok for et besøk, men jeg tenker på eventuelt andre pasienter, utagering, skriking og lignende. Det er vel ikke helt sjelden at det kan gå en kule varmt på slike steder? Føles liksom litt "utrygt" å skulle ta med ungene. Samtidig vil jeg ikke skuffe familiemeslemmet, som trolig kunne hatt godt av besøk fra familie. 

Hva ville dere gjort? 

Avdskal tilrettelegge for barnebesøk, i egnetrom. Barn som pårørende erten lovpålagt oppgave og avdelingenehar egne barneansvarlige. Be om enpratmed denne for å planlegge besøket. Det kan være viktig spesfor5 åringen å se hvor personen er, om de har en tett relasjon. 

Anonymkode: 84491...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også jobbet på en psykiatrisk post som hadde et besøksrom hvor det var tilrettelagt for besøk av barn. Det var ikke helt uvanlig med barn på besøk, noen barn opplever f.eks. at foreldre blir alvorlig psykisk syke og innlagt. 

Anonymkode: 76bbc...365

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva ville dere gjort? 

Altså..  jeg har gått tur forbi psykiatrisk, og skrikene skremte meg. Det var en veranda med gitter rundt og der sto det en og rev i gitteret og laget de mest uhyggelige skrik jeg har hørt. Uforutsigbare personer kan henvende seg til dere. Dette frarådes. 

Anonymkode: 8fb63...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort det. På de 3 sengepostene på dpsene jeg har vært og på det psykiatriske sykehuset så har det vært egne besøksrom for barn.  På lukkede avdelinger har ikke barn under 18 år tilgang, så besøksrommene er utenfor avdelingene. Har vedkommende utgang med/uten følge så kan dere møtes utenfor også. 
Er du usikker på hvordan det er på avdelingen der vedkommende er så kan du spørre hen eller spørre hen om du kan få snakke med de ansatte. Besøk burde uansett planlegges slik at besøksrommet blir reservert og de ansatte vet at dere kommer. 

Anonymkode: 27eed...b55

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Aldri i livet! Ikke på noen av de 6 psyk. avdelingene som er på sykehuset jeg jobber på.

Anonymkode: 3f28c...437

Hvor er det du jobber... Jeg har aldri vært borti en avdeling som ikke har egnede rom for besøk. 

Ikke vanlig med besøk i selve avdelingen, men på egne rom. 

Hi kan dessuten forklare den eldste at de som er innlagt er syke, og at de får hjelp til å bli friske. Barn har større evner til å akseptere annerledeshet enn voksne, spør du meg.. 

Anonymkode: 1adab...7be

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Altså..  jeg har gått tur forbi psykiatrisk, og skrikene skremte meg. Det var en veranda med gitter rundt og der sto det en og rev i gitteret og laget de mest uhyggelige skrik jeg har hørt. Uforutsigbare personer kan henvende seg til dere. Dette frarådes. 

Nei det frarådes ikke. For noen porselensdukker dere ønsker å oppdra

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kommer uansett ikke inn på avdelingen. Det er et besøksrom som er skjermet. Slik var det da jeg besøkte noen for en del år siden. 
Hadde ikke tatt med barna dit før du har vært der alene først og sett hvordan det er der, og evt snakket med de som jobber der. 
Skjønner vedkommende vil møte barna, men han er nok for syk til å forstå hvordan barna vil takle det. 
Her må hensyn til barna stå først. 

Anonymkode: 80581...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle psyk. Sykehus skal ha egne besøksrom for barn. De er utenfor avdelingen. Ring avdelingen så de holder av rommet til dere 😊

Anonymkode: 639be...7bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring og spør. Både om de anbefaler å komme på besøk med barn mtp personens tilstand. Men også om besøksrom. Jeg jobber på en lukket psykosepost, og det er aldri barn inne i avdelingen hos oss. Voksne pårørende kan komme kjapt inn for å delta på møter (må gå to meter for å krysse en en pasientgang for å komme til møterom). Men et barn ville aldri kommet inn på den måten. Besøksrommet for barn ligger et annet sted på sykehuset.

Anonymkode: a2dda...081

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er bare bullshit. Akuttpsyk har ikke gitter.Og de færreste på akuttpsykiatrisk hyler og skriker og er uforutsigbare

Anonymkode: 43411...f08

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små barn får ikke lov til å komme inn på selve avdelingen.

Anonymkode: 43411...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke slik historier og filmer fremstiller det, de fleste som er der er veldig anonyme av seg, men ring og snakk med de :) min mor var innlagt og jeg husker når jeg besøkte henne som 14 åring for 15 år siden ble jeg overrasket over hvor rolig det er, noe det skal være. Følte meg aldri utrygg.

Anonymkode: 6a7b1...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...