AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #1 Skrevet 14. oktober 2022 Jeg skyller ikke av plasten Jeg bruker plast- avfallspose innerst på matavfallet (for å sikre at det ikke lekker) og biologisk utenpå (for å ikke bli tatt). Som plast så går også potetgullposer etc (med aluminium), fordi restavfall hentes kun annenhver uke, har mye av det Jeg prøver derfor å ha minst mumig restavfall, mer plast, papir og matavfall Anonymkode: d0e99...8c2 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #2 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skyller ikke av plasten Jeg bruker plast- avfallspose innerst på matavfallet (for å sikre at det ikke lekker) og biologisk utenpå (for å ikke bli tatt). Som plast så går også potetgullposer etc (med aluminium), fordi restavfall hentes kun annenhver uke, har mye av det Jeg prøver derfor å ha minst mumig restavfall, mer plast, papir og matavfall Anonymkode: d0e99...8c2 Du bruker 2 grønne poser utenpå matavfallet ikke plast. Helst burde du ikke kaste mat. Anonymkode: 16c92...583 7
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #3 Skrevet 14. oktober 2022 Har begynt å bli ganske nøye på det og sluttet å kaste plasten fra tamponger i do Anonymkode: dddc6...f52 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #4 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har begynt å bli ganske nøye på det og sluttet å kaste plasten fra tamponger i do Anonymkode: dddc6...f52 Hæ??😱 Anonymkode: c51cf...fb6 7 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #5 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du bruker 2 grønne poser utenpå matavfallet ikke plast. Helst burde du ikke kaste mat. Anonymkode: 16c92...583 Har hatt lekkasje med to grønne igså, da stinker det Anonymkode: d0e99...8c2 1
Valkyrja Skrevet 14. oktober 2022 #6 Skrevet 14. oktober 2022 Ganske flink, men kunne vært enda mer nøye.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #7 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har hatt lekkasje med to grønne igså, da stinker det Anonymkode: d0e99...8c2 Enten tømmer du posen for sjelden, eller så legger du våte ting oppi der. Det er mye bedre at du bruker 2 poser og kaster de når de er halvfulle eller kvartfulle, enn å forurense alt sammen med plast. Anonymkode: a1c4d...7f4 12
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #8 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bruker plast- avfallspose innerst på matavfallet Som plast så går også potetgullposer etc (med aluminium) Anonymkode: d0e99...8c2 Når du gjør dette, så risikerer du at store mengder avfall må bli kastet i restavfallet på gjenvinningsstasjonen. Det er overraskende lite materiale som skal til før maskinene ikke klarer å resirkulere. Anonymkode: a1c4d...7f4 10
Helene Skrevet 15. oktober 2022 #9 Skrevet 15. oktober 2022 I Trondheim har vi ikke matavfall. Alt annet sorterer jeg. Plast, metall, glass. Skyller det som må. Mannen, tidligere sambo kaster alt i søpla. Men jeg prøver å gjøre mitt. Vet ikke helt hvordan det er på min nye plass. Tror ikke de har matsøppel, men de sorterer iallefall noe.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #10 Skrevet 15. oktober 2022 Sorterer bra tror jeg men om det feks er en bitteliten 1 cm papir eller 1 cm plast på noe som går i rest klipper jeg det ikke av.. Anonymkode: bae3a...45c 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #11 Skrevet 15. oktober 2022 Jeg sorterer etter retningslinjene, men er ikke så nøye på vask av plast. Vi har lite metall, så det går gjerne i restavfallet, særlig tilgrisede makrell i tomat bokser og lignende. Samtidig ser jeg nesten ikke vitsen. Her går matavfall i restavfallet, men vi har plastavfall. Så er jeg på besøk hos familie, der matavfall sorteres, men plast går i restavfallet. Så reiser jeg en utenlandstur, der det flyter av plastflasker i små størrelser, og kildesortering er ikke-eksisterende. Anonymkode: 82ccf...d4c 1
MyMichelle Skrevet 15. oktober 2022 #12 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har hatt lekkasje med to grønne igså, da stinker det Anonymkode: d0e99...8c2 Legg mindre i posene, og ut i dunken med det. 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #13 Skrevet 15. oktober 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Har begynt å bli ganske nøye på det og sluttet å kaste plasten fra tamponger i do Anonymkode: dddc6...f52 Ingenting skal i do, kun dopapir. Anonymkode: c117d...7f0 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #14 Skrevet 15. oktober 2022 Synes det er vanskelig, var ikke lenge sida jeg fant ut poser med aluminium på innsida ikke skal kastes i plast. Mange av de er dårlig merket. Orker ikke å vaske plasten, så aner hva som skal i plast eller restavfall der. Hva papp med plastikk vindu osv, orker ikke å dele opp. Ser fram til at ai maskin kan gjøre dette.. Anonymkode: 42568...feb
MyMichelle Skrevet 15. oktober 2022 #15 Skrevet 15. oktober 2022 Jeg sorterer etter retningslinjene. Dvs papp/papir, plast, matavfall, glass og metall. Dessverre er ikke samboeren like nøye, så jeg må ordne opp. Her blir plastavfallet sendt til utlandet for å bli resirkulert. Jeg vet ikke til hvilket land, men jeg vet at kinesiske kvinner sorterer norsk plastavfall. Hadde dere hatt lyst å sortere plast med mugne eller råtne matrester i? Nei? Så ikke tving andre til å gjøre det! 2 1 1
Eilis Skrevet 15. oktober 2022 #16 Skrevet 15. oktober 2022 Dårlig sortering fører til høyt renovasjongebyr, så alle taper på de som slurver. 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #17 Skrevet 15. oktober 2022 Sorterer så godt jeg kan. Papp/papir, metall og matavfall er enkelt å sortere. Plast er mer levende fordi det veldig ofte må vaskes. Å skylle yoghurtbeger går fint, men det er mye klissete plastposer og slik jeg ikke orker p styre med. De går derfor i restavfallet. Anonymkode: 1f0d3...613
Million Skrevet 15. oktober 2022 #18 Skrevet 15. oktober 2022 (endret) Jeg sorterer alt jeg kan. MEN jeg har begynt å se an plast litt. Er det svært tilgriset av fett og matrester (plasten altså), så vil jeg ikke bruke ressurser og energi som massevis av varmt vann for å skylle det rent før jeg kan kaste det. Da går det i stedet rett i restavfallet, skittent og fettete som det er, og ikke i plastavfallet. Plast som har metallfolie på innsiden (som en del potetgullposer etc) går i restavfallet, slik det skal. Skyller melkekartonger i kaldt vann, og bretter dem sammen og kaster i papiravfallet. Skriver på telefonnr og navn sånn at jeg er med i returkartonglotteriet 😄 (man kan vinne 1 million!) Ellers sorterer jeg glass, metall, matavfall, batterier, papp og papir, lyspærer og lysrør. Større ting setter jeg i boden, som f.eks en ødelagt stol eller større mengder isopor eller noe, og kaster det i komprimatorbilen som borettslaget bestiller hit en gang i året, på våren. Da kastes det der. Jeg har ikke bil, så jeg får ikke kommet meg på fyllinga på egenhånd, ikke særlig lettvint å bli kvitt sånne ting. Endret 15. oktober 2022 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #19 Skrevet 15. oktober 2022 Der jeg bor skal plast kastes i restavfallet og blir sortert ut på gjenvinningsstasjonen. Så er bare matavfall og papir/plast vi må sortere av søppel. Havner nok en del mat og papir i restavfallet, men prøver å bli flinkere. Anonymkode: c2305...089
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #20 Skrevet 15. oktober 2022 Helene skrev (5 timer siden): I Trondheim har vi ikke matavfall. Overraskende nok så har du nesten helt rett. De har begynt så smått å innføre det og det kommer til hele byen innen få år. https://trv.no/sortere/matavfall/ Anonymkode: a1c4d...7f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå