Gå til innhold

Kildesortering. Hvor nøye er dere på det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skyller ikke av plasten

Jeg bruker plast- avfallspose innerst på matavfallet (for å sikre at det ikke lekker) og biologisk utenpå (for å ikke bli tatt). 

Som plast så går også potetgullposer etc (med aluminium), fordi restavfall hentes kun annenhver uke, har mye av det

Jeg prøver derfor å ha minst mumig restavfall, mer plast, papir og matavfall

Anonymkode: d0e99...8c2

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skyller ikke av plasten

Jeg bruker plast- avfallspose innerst på matavfallet (for å sikre at det ikke lekker) og biologisk utenpå (for å ikke bli tatt). 

Som plast så går også potetgullposer etc (med aluminium), fordi restavfall hentes kun annenhver uke, har mye av det

Jeg prøver derfor å ha minst mumig restavfall, mer plast, papir og matavfall

Du bruker 2 grønne poser utenpå matavfallet ikke plast. Helst burde du ikke kaste mat. 

Anonymkode: 16c92...583

• Liker 7
Skrevet

Har begynt å bli ganske nøye på det og sluttet å kaste plasten fra tamponger i do 

Anonymkode: dddc6...f52

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har begynt å bli ganske nøye på det og sluttet å kaste plasten fra tamponger i do 

Hæ??😱

Anonymkode: c51cf...fb6

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du bruker 2 grønne poser utenpå matavfallet ikke plast. Helst burde du ikke kaste mat. 

Anonymkode: 16c92...583

Har hatt lekkasje med to grønne igså, da stinker det

• Liker 1
Skrevet

Ganske flink, men kunne vært enda mer nøye.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enten tømmer du posen for sjelden, eller så legger du våte ting oppi der.

Det er mye bedre at du bruker 2 poser og kaster de når de er halvfulle eller kvartfulle, enn å forurense alt sammen med plast.

Anonymkode: a1c4d...7f4

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bruker plast- avfallspose innerst på matavfallet

Som plast så går også potetgullposer etc (med aluminium)

Når du gjør dette, så risikerer du at store mengder avfall må bli kastet i restavfallet på gjenvinningsstasjonen. Det er overraskende lite materiale som skal til før maskinene ikke klarer å resirkulere.

• Liker 10
Skrevet

I Trondheim har vi ikke matavfall. Alt annet sorterer jeg. Plast, metall, glass. Skyller det som må. Mannen, tidligere sambo kaster alt i søpla. Men jeg prøver å gjøre mitt. Vet ikke helt hvordan det er på min nye plass. Tror ikke de har matsøppel, men de sorterer iallefall noe. 

Skrevet

Sorterer bra tror jeg men om det feks er en bitteliten 1 cm papir eller 1 cm plast på noe som går i rest klipper jeg det ikke av.. 

Anonymkode: bae3a...45c

• Liker 1
Skrevet

Jeg sorterer etter retningslinjene, men er ikke så nøye på vask av plast. Vi har lite metall, så det går gjerne i restavfallet, særlig tilgrisede makrell i tomat bokser og lignende. 

Samtidig ser jeg nesten ikke vitsen. Her går matavfall i restavfallet, men vi har plastavfall. Så er jeg på besøk hos familie, der matavfall sorteres, men plast går i restavfallet. Så reiser jeg en utenlandstur, der det flyter av plastflasker i små størrelser, og kildesortering er ikke-eksisterende. 

Anonymkode: 82ccf...d4c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Legg mindre i posene, og ut i dunken med det. 

• Liker 3
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ingenting skal i do, kun dopapir. 

Anonymkode: c117d...7f0

• Liker 5
Skrevet

Synes det er vanskelig, var ikke lenge sida jeg fant ut poser med aluminium på innsida ikke skal kastes i plast. Mange av de er dårlig merket. 

Orker ikke å vaske plasten, så aner hva som skal i plast eller restavfall der.

Hva papp med plastikk vindu osv, orker ikke å dele opp. 

Ser fram til at ai maskin kan gjøre dette.. 

Anonymkode: 42568...feb

Skrevet

Jeg sorterer etter retningslinjene. Dvs papp/papir, plast, matavfall, glass og metall. Dessverre er ikke samboeren like nøye, så jeg må ordne opp. Her blir plastavfallet sendt til utlandet for å bli resirkulert. Jeg vet ikke til hvilket land, men jeg vet at kinesiske kvinner sorterer norsk plastavfall. Hadde dere hatt lyst å sortere plast med mugne eller råtne matrester i? Nei? Så ikke tving andre til å gjøre det!

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dårlig sortering fører til høyt renovasjongebyr, så alle taper på de som slurver. 

• Liker 5
Skrevet

Sorterer så godt jeg kan. Papp/papir, metall og matavfall er enkelt å sortere. Plast er mer levende fordi det veldig ofte må vaskes. Å skylle yoghurtbeger går fint, men det er mye klissete plastposer og slik jeg ikke orker p styre med. De går derfor i restavfallet. 

Anonymkode: 1f0d3...613

Skrevet (endret)

Jeg sorterer alt jeg kan. MEN jeg har begynt å se an plast litt. Er det svært tilgriset av fett og matrester (plasten altså), så vil jeg ikke bruke ressurser og energi som massevis av varmt vann for å skylle det rent før jeg kan kaste det. Da går det i stedet rett i restavfallet, skittent og fettete som det er, og ikke i plastavfallet. Plast som har metallfolie på innsiden (som en del potetgullposer etc) går i restavfallet, slik det skal.

Skyller melkekartonger i kaldt vann, og bretter dem sammen og kaster i papiravfallet. Skriver på telefonnr og navn sånn at jeg er med i returkartonglotteriet 😄 (man kan vinne 1 million!)

Ellers sorterer jeg glass, metall, matavfall, batterier, papp og papir, lyspærer og lysrør.

Større ting setter jeg i boden, som f.eks en ødelagt stol eller større mengder isopor eller noe, og kaster det i komprimatorbilen som borettslaget bestiller hit en gang i året, på våren. Da kastes det der. Jeg har ikke bil, så jeg får ikke kommet meg på fyllinga på egenhånd, ikke særlig lettvint å bli kvitt sånne ting.

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Der jeg bor skal plast kastes i restavfallet og blir sortert ut på gjenvinningsstasjonen. Så er bare matavfall og papir/plast vi må sortere av søppel. Havner nok en del mat og papir i restavfallet, men prøver å bli flinkere. 

Anonymkode: c2305...089

Skrevet
Helene skrev (5 timer siden):

I Trondheim har vi ikke matavfall. 

Overraskende nok så har du nesten helt rett. De har begynt så smått å innføre det og det kommer til hele byen innen få år.

https://trv.no/sortere/matavfall/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...