Gå til innhold

Våken baby. Ta opp eller la ligge og "se"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 2 uker. Han sover en del, men innimellom ligger han våken med øyne oppe. Ikke urolig, men ser ut i luften. 

Noen ganger er han våken før/etter amming. Da holder vi han gjerne, gir øyekontakt og koser. Men noen ganger legger vi han i vuggen. Da kam han ligge å se utover, rolig. 

Bør vi ta han opp når han er våken for å ha kontakt med han? Eneste jeg tenker på er at han kan bli urolig om vi tar han opp når han allerede er rolig. Eller skal vi la han ligge og bare "se"?

Anonymkode: 58d1a...722

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt at det trener på både det ene og det andre når de ligger sånn, eller tilogmed at de fortsatt sover så jeg har begynt å la gutten min ligge til han begynner å virke misfornøyd. 

Aner ikke hva som er riktig, så spent på hva slags svar som kommer i denne tråden 😊

Skrevet

La han ligge om han er rolig og har det fint. Ta han opp dersom du har lyst på litt babykos eller vil gi han noe oppmerksomhet. 🥰

Det er ikke noe rett og galt her. Gjør det du føler for. Min baby ligger ofte alene og glor på babygymmen, og noen ganger ligger jeg sammen med han og pludrer. Har to barn til, så noen ganger må han ligge for seg selv 🤷🏼‍♀️ Regner med det blir folk av han også 😃

Skrevet

Vi lar babyen vår ligge. Han spiser ca hvert tredje time, som tar en halvtimes tid, også prøver vi å ha en times tid i armkroken eller oppå oss. Deretter sover han eller ligger og koser seg. Han kan ligge lenge med koselyder, stirre ut i lufta og se rundt seg. Gjør det som føles riktig for deg :) Du kan alltid ta opp for babykos hvis du vil det, men du skal ikke føle noe dårlig samvittighet for å la den ligge. Vi lærte av helsesøster at babyer kan få for mye inntrykk og stimuli, så vi prøver å gi han tid til å ha ro og fred også. Han har ikke godt av å ligge med at vi stirrer han inn i øynene hele tiden heller, fordi han er så søt. Vi har merket at han kan få hikke eller nysing hvis det blir for mye, så vi prøver unngå det, og noen ganger vil han faktisk ligge for seg selv (og kan klage hos oss). 

Anonymkode: 2e34c...ca3

Skrevet

Er ikke farlig å la han ligge nei 😊 Hvor mye får dere kjenne på selv. Jeg skulle ønske jeg lot min ligge litt mer alene fra starten av, så han var vant til det😅

Anonymkode: db597...519

Skrevet

Har besøk av svigermor og hun gir babyen oppmerksomhet hele tiden så lenge den er våken. Merker babyen hikker og nyser mer så er nok overstimulert. Spent på hvordan det går etter hun drar for jeg har ikke mulighet å gi oppmerksomhet hele tiden. 

Anonymkode: b2456...a5d

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi lar babyen vår ligge. Han spiser ca hvert tredje time, som tar en halvtimes tid, også prøver vi å ha en times tid i armkroken eller oppå oss. Deretter sover han eller ligger og koser seg. Han kan ligge lenge med koselyder, stirre ut i lufta og se rundt seg. Gjør det som føles riktig for deg :) Du kan alltid ta opp for babykos hvis du vil det, men du skal ikke føle noe dårlig samvittighet for å la den ligge. Vi lærte av helsesøster at babyer kan få for mye inntrykk og stimuli, så vi prøver å gi han tid til å ha ro og fred også. Han har ikke godt av å ligge med at vi stirrer han inn i øynene hele tiden heller, fordi han er så søt. Vi har merket at han kan få hikke eller nysing hvis det blir for mye, så vi prøver unngå det, og noen ganger vil han faktisk ligge for seg selv (og kan klage hos oss). 

Anonymkode: 2e34c...ca3

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har besøk av svigermor og hun gir babyen oppmerksomhet hele tiden så lenge den er våken. Merker babyen hikker og nyser mer så er nok overstimulert. Spent på hvordan det går etter hun drar for jeg har ikke mulighet å gi oppmerksomhet hele tiden. 

Anonymkode: b2456...a5d

Det med hikking og nysing, stemmer det? Er det noe helsesykepleier har fortalt? Min baby hakker og nyser en del. Men ikke tenkt over noe mønster. Skal prøve å bite meg merke i når detre skjer/om det er i perioder med mye stimuli.

Anonymkode: 58d1a...722

Skrevet

I den alderen er det nok stimuli og skifte bleie og amme/mate. Bare la babyen ligge om den virker fornøyd. 

Anonymkode: cbcad...1fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...