Gå til innhold

Hadde de funnet HPV på celleprøve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er flere år siden jeg var seksuelt aktiv, hpv var ikke så omtalt da, men klart leser jo om det nå og er dritredd for å ha sex igjen. Om jeg hadde blitt smittet en gang, hadde de sett det på de skrapeprøvene de tar?

Anonymkode: b7204...3d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sist jeg tok celleprøve så tok de en slik HPV prøve og alt var jo i orden så da sa de at jeg ikke trengte å ta celleprøve før om 5 år. Du kan sikkert få tatt en slik prøve du og om du er over 34 for det er visst da de begynner å ta denne prøven. Du kan sikkert få tatt den uten og altså men ta det med legen din om du er bekymret.

Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (Akkurat nå):

Sist jeg tok celleprøve så tok de en slik HPV prøve og alt var jo i orden så da sa de at jeg ikke trengte å ta celleprøve før om 5 år. Du kan sikkert få tatt en slik prøve du og om du er over 34 for det er visst da de begynner å ta denne prøven. Du kan sikkert få tatt den uten og altså men ta det med legen din om du er bekymret.

Jeg har tatt celleprøve 2-3 de siste 10 årene bare fordi jeg fikk tilbud, senest nå for et par år siden, ingen nevnte noe om hpv prøve da, men skal spørre legen neste gang. Er 34

Skrevet

Vet du hva en celleprøve er?

Anonymkode: 88bd9...337

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet du hva en celleprøve er?

Anonymkode: 88bd9...337

Uff brukte jeg ordet feil? 😅 Hva heter det når man tar den skrapeprøven i underlivet? 

Skrevet

Jeg har tatt celleprøve 2-3 de siste 10 årene bare fordi jeg fikk tilbud, senest nå for et par år siden, ingen nevnte noe om hpv prøve da, men skal spørre legen neste gang. Er 34

Jeg hadde ikke fått det med meg før fastlegen kommenterte det faktisk... Er jo flott at man kan få tatt en slik test og har man ikke sex så er man jo rimelig safe når hpv prøven er ok. 😄 

Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde ikke fått det med meg før fastlegen kommenterte det faktisk... Er jo flott at man kan få tatt en slik test og har man ikke sex så er man jo rimelig safe når hpv prøven er ok. 😄 

Haha ja ikke sant, skal vel litt til da

Skrevet

Haha ja ikke sant, skal vel litt til da

Ja, da er man i så fall ganske så uheldig. :P 

Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (Akkurat nå):

Ja, da er man i så fall ganske så uheldig. :P 

Jeg har tendenser til seriøs uflaks, håper dette er ett av tilfellene det ikke rammet haha

Skrevet

HPV er ikke farlig. Kun 4% av de som har det KAN utvikle celleforandringer.. og en kan ha det i flere tiår før en merker celleforandring. 80% av befolkningen har hpv. Hadde ikke bekymret meg hvis jeg var deg 

Anonymkode: 9f853...447

Skrevet

Jeg fikk beskjed av gynekologen at de har startet å bare ta hpv prøve av de over 35 år og som ikke tidligere har hatt celleforandringer. Da min var negativ så trengte jeg ikke å ta ny test før om fem år. Kjekt å være en av de 20%, i følge ab over meg. 

Anonymkode: 6059e...d47

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg fikk beskjed av gynekologen at de har startet å bare ta hpv prøve av de over 35 år og som ikke tidligere har hatt celleforandringer. Da min var negativ så trengte jeg ikke å ta ny test før om fem år. Kjekt å være en av de 20%, i følge ab over meg. 

Anonymkode: 6059e...d47

Det er kun rundt 10% av befolkningen som til en hver tid er smittet. Infeksjonen sammen med viruset forsvinner ut av kroppen som regel. Enten etter kort tid eller noen år. Men rundt 70-80% vil ha viruset I kroppen i løpet av sitt liv. Det er enkelte virusvarianter som gir kjønnsvorter, men disse virusvariantene vil ikke kunne utvikle livmorhalskreft. Så er det noen som blir smittet av de veldig få typene som kan gi kreft, og det gir langvarig infeksjon og kan gi symptomer som blødning, rar utflod, smerter osv i underlivet. 

Anonymkode: edb32...45a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...