Olive_North Skrevet 20. oktober 2022 #121 Del Skrevet 20. oktober 2022 Zebrina skrev (31 minutter siden): Jeg er 35 å tenker det samme 😂😂 Jeg bruker den kun når jeg er irritert egentlig, det er en veldig passiv aggressiv tommel 😂😂😂 Samme her 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 20. oktober 2022 #122 Del Skrevet 20. oktober 2022 19 minutter siden, Zebrina said: Har hatt denne samtalen med venninner, og det er noe med den tommelen. Men det er kanskje en slags kultur, jeg aner ikke, men den brukes passivt aggressivt av mange. Mens moren min igjen bruker den som den er ment, altså tommel opp, tipp topp, beskjed mottatt. 😂😂 er jo bare glede og latter. Sært å føle det som støtende 😁 😂😂 kan være ment som "glede og latter", men noen kan jo oppfatte det som at du ler av dem...? Det jeg vil frem til er at fordi noen oppfatter et tegn som "støtende" så har de ikke nødvendigvis definisjonsrett så lenge tegnet har en opprinnelse med en bestemt betydning. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zebrina Skrevet 20. oktober 2022 #123 Del Skrevet 20. oktober 2022 Tiuren skrev (22 minutter siden): 😂😂 kan være ment som "glede og latter", men noen kan jo oppfatte det som at du ler av dem...? Det jeg vil frem til er at fordi noen oppfatter et tegn som "støtende" så har de ikke nødvendigvis definisjonsrett så lenge tegnet har en opprinnelse med en bestemt betydning. Men jeg sa ingenting om definisjonsrett? Jeg sa at jeg ser på den tommelen på samme måte og at jeg er 35 år, etterfulgt av et par 😂😂 fordi jeg lo av det og stemningen var god. Denne kommenteringen tok en merkelig vending. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 20. oktober 2022 #124 Del Skrevet 20. oktober 2022 13 minutter siden, Zebrina said: Men jeg sa ingenting om definisjonsrett? Jeg sa at jeg ser på den tommelen på samme måte og at jeg er 35 år, etterfulgt av et par 😂😂 fordi jeg lo av det og stemningen var god. Denne kommenteringen tok en merkelig vending. 😂😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zebrina Skrevet 20. oktober 2022 #125 Del Skrevet 20. oktober 2022 Tiuren skrev (7 minutter siden): 😂😂 👍🏻😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 20. oktober 2022 #126 Del Skrevet 20. oktober 2022 3 minutter siden, Zebrina said: 👍🏻😂 Oj, nå ble jeg helt satt ut. Hvordan tolker jeg nå dette..... Det jeg ville ha frem er at 👍🏻 har en opprinnelig betydning, om man oppfatter det som noe annet er det ikke avsender eller 👍🏻 sin feil. Det blir som at jeg sier at jeg oppfatter "nei" som "ja"... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zebrina Skrevet 20. oktober 2022 #127 Del Skrevet 20. oktober 2022 Tiuren skrev (14 minutter siden): Oj, nå ble jeg helt satt ut. Hvordan tolker jeg nå dette..... Det jeg ville ha frem er at 👍🏻 har en opprinnelig betydning, om man oppfatter det som noe annet er det ikke avsender eller 👍🏻 sin feil. Det blir som at jeg sier at jeg oppfatter "nei" som "ja"... Nei jeg vet ikke, jeg. Jeg ble litt revet med. Sitter på lekeland å venter på guttungen i bursdag 😆 Men sånne emojier er vel kanskje litt kultur. Jeg har en 16 åring, så kanskje jeg har det litt derfra dette med tommelen Men har flere venninner som føler det samme. Når det er sagt, både mamma og tanten min bruker den på den «riktige» måten, og det skjønner man jo. Men ville jeg fått en tommel opp fra venninnen min så hadde jeg tenkt litt sånn at ops, nå gikk jeg litt over streken kanskje 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lillefinger Skrevet 20. oktober 2022 #128 Del Skrevet 20. oktober 2022 Tiuren skrev (1 time siden): Jeg får stadig "tommel opp" fra mine kollegaer i Italia, mulig jeg må revurdere hvor godt forhold vi egentlig har.... PS: hvor kommer denne informasjonen fra? https://www.aftenposten.no/reise/i/kJvqwa/det-er-ikke-i-alle-land-du-boer-gjoere-slik Denne informasjonen vil du finne i utallige bøker om Ikke verbal kommunikasjon/ kommunikasjon og kulturforskjeller osv... Her er en link fra aftenposten, som også tar for seg andre håndtegn.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 20. oktober 2022 #129 Del Skrevet 20. oktober 2022 3 minutter siden, Lillefinger said: https://www.aftenposten.no/reise/i/kJvqwa/det-er-ikke-i-alle-land-du-boer-gjoere-slik Denne informasjonen vil du finne i utallige bøker om Ikke verbal kommunikasjon/ kommunikasjon og kulturforskjeller osv... Her er en link fra aftenposten, som også tar for seg andre håndtegn.. men ingenting av dette angår emojier. Jeg har reist og jobbet på de fleste kontinent, og er forsiktig med håndtegn (men "tommel opp" var feil i Italia og Hellas viste jeg ikke). Så da har jeg lært noe i dag og Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lillefinger Skrevet 20. oktober 2022 #130 Del Skrevet 20. oktober 2022 Tiuren skrev (8 minutter siden): men ingenting av dette angår emojier. Jeg har reist og jobbet på de fleste kontinent, og er forsiktig med håndtegn (men "tommel opp" var feil i Italia og Hellas viste jeg ikke). Så da har jeg lært noe i dag og 👍 “Tommel opp” -symbol emoji Bra jobba! Hånd med tommel opp. Står for engasjement, avtale og godkjenning! Forsiktig: I arabiske land tolkes dette som å vise langefingeren. Det er ingen forskjell da dette gjelder for emojies også... Ref-link for emojies: https://www.dinordbok.no/emoji-ordbok/kategori/smilefjes-mennesker/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lillefinger Skrevet 21. oktober 2022 #131 Del Skrevet 21. oktober 2022 I Hellas betyr dette sånn omtrent direkte oversatt: Homo pule homseræv. Så det er noe å tenke på hvis man vil haike... enten fornærmer du de som kjører forbi, eller du sier at du vil ha et ligg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 21. oktober 2022 #132 Del Skrevet 21. oktober 2022 nebbete fugl skrev (På 14.10.2022 den 22.27): Den er visstnok frekk, fiendtlig og passiv aggressiv. https://nypost.com/2022/10/12/gen-z-has-canceled-the-thumbs-up-emoji-because-its-hostile/ Gen Z canceled the ‘hostile’ thumbs-up emoji and wants to ban these 9 others. Gen Zers are calling out the popular thumbs-up emoji for being “rude” and “hostile,” even saying they feel attacked whenever they see it used in the workplace. “For younger people, the thumbs-up emoji is used to be really passive-aggressive,” a 24-year-old Redditor wrote. Det er som språk ellers: det forandrer seg. Ord forandrer mening, detmed vil symboler også endre mening. Det er menneskene som bruker ordene og symbolene, som til syvende og sist definerer betydningen. Derfor betyr f.eks uttrykket "å gjøre noen en bjørnetjeneste" det motsatte nå enn opprinnelig. Vi mennesker konseptualiserer, en tommel er bare en tommel, men vi er besatt av å finne mening i alt rundt oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 21. oktober 2022 #133 Del Skrevet 21. oktober 2022 Tillegg: PROBLEMENE oppstår når de samme menneskene mener at et symbol betyr det samme for alle. Altså, jeg mener at tommel er nedverdigende, derfor er du respektløs overfor meg om du bruker den mot meg. Uansett hva *din definisjon er, for det bryr jeg meg ikke om. #kansellert. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blinkie Skrevet 21. oktober 2022 #134 Del Skrevet 21. oktober 2022 👍🏻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caniggia Skrevet 22. oktober 2022 #135 Del Skrevet 22. oktober 2022 Dagligspråklige termer og gester er ofte vage og flertydige, og dessuten utvikler det seg iblant egne språklige subkulturer og sjargonger der bruken av ord og uttrykk avviker fra «normalspråket». Bruken av tommelsymbolet blant barn og unge - og noen yngre voksne - er kanskje et eksempel på det siste. Men egentlig er det vel ikke den semantiske betydningen av tommelopp som er det sentrale her, men snarere hvordan det å uttrykke seg kortfattet og saklig i noen subkulturer og kontekster blir forstått som uttrykk for en avvisende og fiendtlig innstilling. Dette behovet for uttrykkelig sosial «bekreftelse» har naturligvis nær sammenheng med at skriftighet i stor grad har erstattet muntlighet (og fysisk samvær) i sosial kommunikasjon. Den underforståtte kommuniasjonen mellom personer som er fysisk sammen i konkrete situasjoner, mangler jo langt vei. Dessuten kan det virke som om den generelle frykten for sosial ekskudering -særlig blant barn og unge - er økende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå