Gå til innhold

Nå er tommel opp emojien kansellert av generasjon Z.

nebbete fugl

Anbefalte innlegg

Uansett hvor det kommer fra, jeg skulle gjerne sett den tommelen hogga av noen . For passivaggresiv er det. Et par stk i familien er tommel opp-folk og jeg hater det. Når jeg tar meg bryet med å spørre om noe så vil jeg ha et svar og ikke bare en tommel opp. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Adobyen

Jeg merker at jeg blir litt trist og forvirret av emoji-politiet.  Jeg forsøker å skrive normalt norsk skriftlig, og uttrykksikonene/smileyene er helt fritt frem for alle å bruke i sosial sammenheng. Det har jeg alltid trodd, og aldri sett noen faglige protester på det.  Hvis det gjelder mer seriøse skriftlige henvendelser, f.eks søknader og brev, så brukes ikke slike smileys.

Skal det bli forbudt å bruke enkelte smileys på KG?  Hvem skal bestemme dette da? Forumet er vel tilgjengelig for alle.  Jeg skulle riktignok ønske at alle kunne være snille og høflige, men det er nok vel mye forlangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nebbete fugl skrev (På 14.10.2022 den 20.27):

Den er visstnok frekk, fiendtlig og passiv aggressiv.

https://nypost.com/2022/10/12/gen-z-has-canceled-the-thumbs-up-emoji-because-its-hostile/

Gen Z canceled the ‘hostile’ thumbs-up emoji and wants to ban these 9 others.

Gen Zers are calling out the popular thumbs-up emoji for being “rude” and “hostile,” even saying they feel attacked whenever they see it used in the workplace.

“For younger people, the thumbs-up emoji is used to be really passive-aggressive,” a 24-year-old Redditor wrote. 

Ekspander  

tommel opp for det 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gagaen skrev (På 17.10.2022 den 19.25):

Uansett hvor det kommer fra, jeg skulle gjerne sett den tommelen hogga av noen . For passivaggresiv er det.

Ekspander  

Hvis du skriver til en at du kommer om 30 minutter og får en tommel opp tilbake betyr ikke dette noe annet enn "ok". Hvordan i alle dager er dette passivagressivt?

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (På 15.10.2022 den 8.53):

Den er uhørt i mange arabiske og asiatiske land. Betyr tommelen opp i ratata og tilsvarer å vise langfingeren i Europa og USA 👍🖕

Ekspander  

Det er da ingen som stikker tommelen opp i rattata, det er derfor vi har fått langfingre!?

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (På 17.10.2022 den 20.45):

Det er da ingen som stikker tommelen opp i rattata, det er derfor vi har fått langfingre!?

Ekspander  

Med tommel vet jeg ikke. Det er upraktisk.På tysk kalles jo langefingeren: Stinkenfinger,så det utrykket må ha sin opprinnelse et sted i fra. Noen må ha en erfaring der ute. En tysker om ikke annet 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nebbete fugl skrev (På 17.10.2022 den 20.43):

Hvis du skriver til en at du kommer om 30 minutter og får en tommel opp tilbake betyr ikke dette noe annet enn "ok". Hvordan i alle dager er dette passivagressivt?

Ekspander  

Jeg foretrekker svar på mine meldinger. For det kan bety "jeg ser du sier det, men ikke sikkert det passer meg. men du er sjefen" Jeg kjenner mange så godt at jeg vet det blir brukt på en slik måte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Jeg mener tommel opp positivt og tydeligvis de rundt meg også. Hvis noen forteller noe bra eller at man er enige om noe er tommelen mye brukt. Som en anerkjennelse og ikke svar på et spørsmål. Ikke alltid man har tid til å svare eller at det er nødvendig - og den viser at man har lest meldingen på en positiv måte.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gagaen skrev (På 18.10.2022 den 8.41):

Jeg foretrekker svar på mine meldinger. For det kan bety "jeg ser du sier det, men ikke sikkert det passer meg. men du er sjefen" Jeg kjenner mange så godt at jeg vet det blir brukt på en slik måte. 

Ekspander  

Men det er ikke en naturlig forståelse av gesten.

Og viss den brukes slik, har du egentlig ikke mye grunn til å tolke det slik; hvis  din kollega ikke har noen argumentasjon for sin oppfatning som tvinger fram en tekst respons fra dens side , så er det totalt revnende likegyldig hva hen mener....

Du kunne skrevet ut hele meningen i fire avsnitt, og du ville fremstått mere som et ufordragelig rasshøl enn med å sende emojien. 

Tommel opp er "ok", og er kun brukt fordi mange tjenester gjør den enklere tilgjengelig enn å føre er en emoji enn å  skrive noe som ikke har egentlig betydning. Jo mindre tekst du bruker for konsensus, jo bedre er det

Og språk, inkl emoji, skal fortolkes i kontekst. Kontekster du bruker privat er annerledes enn i jobb, så betydning og aksept for bruk er forskjelllig. En hjerte-emoji i jobb e-post brukes typisk i andre situasjoner, og betyr andre ting  enn i en privat setting.

Dette kommer fra en gammal gretten gubbe som synes emoji passer best blandt ungdom i snapchat. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

you are “officially old” if you use a thumbs-up or heart emoji

Ekspander  

Det kan jeg fint godta, jeg er over 50 og er overhodet ikke bekymret over at jeg er utdatert når det gjelder bruk av emojies. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenke seg til at aldersgruppen som stort sett bruker mest emojis tolker dem på en annen måte enn gamle folk. 🤯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som mange bare leser overskriften her. Synes dette summerer det opp ganske godt:

“We’re people and we have words to use,” Kim Law, a 25-year-old social worker from Massapequa, told The Post. “If I took the time out to write a thoughtful message, then you shouldn’t be responding with the bare minimum. Fix it and write something real back.”

Og jeg er egentlig ganske enig. Om jeg skriver et par avsnitt til en kollega, til sjefen, til et firma eller for den saks skyld til en venn eller i et innlegg her på forumet, gjerne inkluderer et par spørsmål, og den eneste responsen jeg får er "👍", så vitner det om latskap eller likegyldighet. Det leses som "dette gidder jeg ikke svare på". Problemet er selvsagt ikke emojien i seg selv, men hvordan man ikke engang gidder å skrive et helt ord tilbake.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nebbete fugl skrev (På 17.10.2022 den 20.43):

Ekspander  

Det er ikke da det er passiv-aggressivt. Dette er passiv-aggressivt når avsender ønsker en genuin interaksjon eller et nyansert svar, og mener dette er tydelig kommunisert, eksplisitt eller implisitt, og får  "👍" som eneste svar.

Har en kamerat som holder på sånn. Jeg kan finne på å skrive noe sånt som "hei, jeg planlegger middag med Silje og Geir, og vi tenker vi satser på torsdag eller fredag. Vi lurte litt på pizza eller lasagne, hva tror du?" Så går det et halvt døgn, og svaret kommer:

"👍"

For å være brutalt ærlig, han lever farlig. Før eller seinere gidder ingen av oss å invitere. For all del, når han faktisk er her er det hyggelig, men interaksjonen i forkant er som å trekke tenner. Hadde aldri orket å jobbe for en sånn fyr, det jeg hadde måttet kommunisere med vedkommende i tekstform daglig.

Endret av Okapi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er håpløst å svare med "👍" på et spørsmål der man blir bedt om å velge mellom ulike alternativer. Det har jeg heller aldri sett noen gjøre. 

I jobbsammenheng bruker vi "👍" hele tiden. Det forutsetter dog at folk har omløp nok til å forstå om det betyr "bra jobba" eller "godt skrevet" eller "enig" eller "vi gjør det sånn" eller noe annet bekreftende. 

Det funker helt fint. Hvis noen blir fornærma over 👍 kan de ta seg en hel bollepose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Bitch Pudding

Ååå så sinna! 😭Nå kan dere sitte som papegøyer å skrike krenka til hverandre, fordi woke og snøflak og alt det der 😭😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gagaen skrev (På 17.10.2022 den 19.25):

Uansett hvor det kommer fra, jeg skulle gjerne sett den tommelen hogga av noen . For passivaggresiv er det. Et par stk i familien er tommel opp-folk og jeg hater det. Når jeg tar meg bryet med å spørre om noe så vil jeg ha et svar og ikke bare en tommel opp. 

Ekspander  

Du er kanskje bittelitt aggressiv selv? Bare bittebittelitt?

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...