Gå til innhold

Renter på gjeld/gjeldsordning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å hjelpe venninna mi med å skjønne hvordan  namsmann regner renten.
Han sa til venninna mi at  de skulle regne på det om venninna kom inn under reglene for å få Go. 

(hvis hun feks har 3 lån ). Tar hun da lånesummen og ganger med renten delt på 100 ?   Feks 350.000 x10.40 delt på 100  /‘som da blir 36.400 i året . 
så gjør hun det med alle lånene og plusser renten på gjelden . 
Han sa hvis hun klarer å betale på 10-15 år så får man ikke Go. Så jeg prøver å forstå regnestykket. 

Anonymkode: 973a1...db5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gjeldsordning. Er ikke noe renter så vidt jeg vet. De har en fordelingsnøkkel til de forskjellige kreditorene så vært år i desember tar de det jeg har klart å tjene inn av overskytende til livsopphold og fordeler til kreditorene. Som jeg forsto det så er rentene låst den dagen gjeldsordninga ble aktiv. Etter 5 år skal alt som er igjen slettes og man er igjen en fri person. 

Anonymkode: ffd62...f14

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg prøver å hjelpe venninna mi med å skjønne hvordan  namsmann regner renten.
Han sa til venninna mi at  de skulle regne på det om venninna kom inn under reglene for å få Go. 

(hvis hun feks har 3 lån ). Tar hun da lånesummen og ganger med renten delt på 100 ?   Feks 350.000 x10.40 delt på 100  /‘som da blir 36.400 i året . 
så gjør hun det med alle lånene og plusser renten på gjelden . 
Han sa hvis hun klarer å betale på 10-15 år så får man ikke Go. Så jeg prøver å forstå regnestykket. 

Det regnestykket der blir jo kun det første året. Dvs første året betales det da 36400kr i renter. Andre året så får en jo igjen 8008kr i rentefradrag (22%) og da blir kostnaden «kun» 28392kr. Har her ikke trukket fra den summen en har betalt ned på lånet det første året, så summen for andre året vil jo være feil. Var kun ment for å påminne om rentefradraget så tok ikke regnestykket så innmari nøye.

Anonymkode: 722cc...bc9

• Liker 1
Skrevet

Fint at du prøver å hjelpe. Men personen må skjønne det selv. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har gjeldsordning. Er ikke noe renter så vidt jeg vet. De har en fordelingsnøkkel til de forskjellige kreditorene så vært år i desember tar de det jeg har klart å tjene inn av overskytende til livsopphold og fordeler til kreditorene. Som jeg forsto det så er rentene låst den dagen gjeldsordninga ble aktiv. Etter 5 år skal alt som er igjen slettes og man er igjen en fri person. 

Anonymkode: ffd62...f14

Ja men hun er i vurdering om hun får Go. Så hun har ikke fått det ennå 🤞🏻🤞🏻

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det regnestykket der blir jo kun det første året. Dvs første året betales det da 36400kr i renter. Andre året så får en jo igjen 8008kr i rentefradrag (22%) og da blir kostnaden «kun» 28392kr. Har her ikke trukket fra den summen en har betalt ned på lånet det første året, så summen for andre året vil jo være feil. Var kun ment for å påminne om rentefradraget så tok ikke regnestykket så innmari nøye.

Takk for svar. Ja skjønner 👍🏻 men hun har lønnstrekk så betaler ikke noe, bare det første lånet som får og så står de andre to og vokser imens . 

Skrevet
Helene skrev (4 timer siden):

Fint at du prøver å hjelpe. Men personen må skjønne det selv. 

Enig i det. Men vi prøver å forstå sammen da hun er veldig sliten og jeg kan hjelpe i starten . Får hun Go så får hun hjelp og kan komme seg litt mer ovenpå og få mer overskudd og se målet litt bedre 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Takk for svar. Ja skjønner 👍🏻 men hun har lønnstrekk så betaler ikke noe, bare det første lånet som får og så står de andre to og vokser imens . 

Hun betaler selv om det trekkes i lønn, bare at det ikke frivillig 😛 Ja, det høres nå uansett ikke gunstig ut. Kjedelig situasjon å befinne seg i tenker jeg. Vært i gjeldsordning selv og det var en lettelse når en først fikk det. Gjelden var ikke så stor men det var en enorm last på mine skuldre. Fikk nesten gjort opp hele totalgjelden og er veldig fornøyd med det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun betaler selv om det trekkes i lønn, bare at det ikke frivillig 😛 Ja, det høres nå uansett ikke gunstig ut. Kjedelig situasjon å befinne seg i tenker jeg. Vært i gjeldsordning selv og det var en lettelse når en først fikk det. Gjelden var ikke så stor men det var en enorm last på mine skuldre. Fikk nesten gjort opp hele totalgjelden og er veldig fornøyd med det. 

Joda hehe men ikke på de andre lånene, alt overskudd går til første lån som gikk til namsmann . Da har hun bare livsopphold og husleie igjen . Så da står bare de andre og renter seg . Høres bra ut at det ordnet seg. Håper der blir ordning her også 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...