Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår sønn på 14 år har begynt å få en del kviser, i hovedsak rundt neseområdet og kinnene på siden av nesen. Tenker derfor at det er på tide å begynne med en god hudpleierutine, helst en enkel med rens og krem. Han er som sin far ikke så opptatt av hudpleie, og bruker ingen produkterer foreløpig. Tror det er en guttegreie, selv om faren hans i alle fall bruker krem. 😅

Han har problemfri hud utenom aknen, som jeg antar er hormonrelatert. I følge han selv har han ikke tørr hud, vil tro han har kombinasjonshud/fet hud. 

Til opplysning har jeg selv kombinasjonshud, får lett kviser og har i tillegg sensitiv hud. Vet ikke om han har arvet det.

Anonymkode: 3c725...ee0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig enkel rutine: 

GAR004-2.jpg

Og Bioderma sebium fuktighetskrem

Mange produkter mot kviser inneholder sterke ingredienser, alkohol og parfyme som igjen bare fremkaller mer kviser. Disse to produktene er rene for triggende ingredienser og skal fungere bra på all hud

Anonymkode: e9cee...5cf

Skrevet

Salicylic acid er hva som tar knekken på kviser og hindrer nye. 

Han kan også få differin krem hos legen eller noe med benzoyl peroxide på apoteket reseptfritt som kan punktsmøres i perioder

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Veldig enkel rutine: 

GAR004-2.jpg

Og Bioderma sebium fuktighetskrem

Mange produkter mot kviser inneholder sterke ingredienser, alkohol og parfyme som igjen bare fremkaller mer kviser. Disse to produktene er rene for triggende ingredienser og skal fungere bra på all hud

Takk for svar! :)

Hvor får man kjøpt den?

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Salicylic acid er hva som tar knekken på kviser og hindrer nye. 

Han kan også få differin krem hos legen eller noe med benzoyl peroxide på apoteket reseptfritt som kan punktsmøres i perioder

Jeg tenkte kanskje det ikke er nødvendig helt enda, da det er vanlig å ha kviser i tenårene, selv om jeg har vært inne på tanken hvis det ikke skulle forbedre seg.  Jeg ble tidligere anbefalt Basiron (tror det var det den het) av hudlege, smøre på kvisen over natten, etter et raskt google-søk ser det ut som den inneholder benzoyl peroxide i alle fall.

Skrevet

Basiron

Anonymkode: 91fbe...b05

Skrevet

Gå til hudlege først som sist. 

Anonymkode: a37c4...779

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For at en fjortenåring har kviser? Trodde det var vanlig, og noe man prøvde å få bukt med selv før man gikk til hudlege. 🤷‍♀️

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar! :)

Hvor får man kjøpt den?

Jeg tenkte kanskje det ikke er nødvendig helt enda, da det er vanlig å ha kviser i tenårene, selv om jeg har vært inne på tanken hvis det ikke skulle forbedre seg.  Jeg ble tidligere anbefalt Basiron (tror det var det den het) av hudlege, smøre på kvisen over natten, etter et raskt google-søk ser det ut som den inneholder benzoyl peroxide i alle fall.

På dagligvarebutikk som regel Obs eller på nett får du garnier rensen, og bioderma kremen på nettapotek:)

riktig, basiron inneholder benzoyl peroxide.  For øvrig betyr ikke at det er vanlig at det ikke er verdt å søke hjelp for, hudleger kan mer enn skjønnhetsindustrien og kviser kan ødelegge manges oppvekst og selvbilde. Begynn med garnier rensen og evn fuktighetskrem og se an noen måneder. Bedrer det seg ikke så spør om han vil til hudlege 

• Liker 1
Skrevet

Aco ansiktsvask mot uren hud fungerer bra for gutter

Anonymkode: 5dd83...137

• Liker 1
Skrevet

Bare så du er obs, basiron tørker ut huden noe helt vilt, det er veldig viktig at den smøres på helt tørr hud, tynt lag, la det tørke i 15 min før man smører fuktighetskrem over etterpå. Er derfor jeg tenker salisylsyre er greit å prøve først, mindre tidkrevende om gutten ikke er så interessert i hudpleie...  

Foreslår CeraVe SA rens, evt cosrx good morning rens, begge milde og gode renser som renser bra uten å tørke ut huden. Så et salisylsyre produkt som skal ligge på huden, jeg liker både cosrx bha serumet ( https://www.farmasiet.no/catalog/ansiktspleie/akne/cosrx-bha-blackhead-power-liquid,5023411?gclid=CjwKCAjwkaSaBhA4EiwALBgQaBu8p2q0rCH1cR7vP63CpBo70rXUGalMeva5quW8C6U4f-p9jo9bkRoC6koQAvD_BwE), samt https://www.skincity.com/no/hudpleie/ansikt/ansiktsvann/eksfolierende-ansiktsvann/pore-minimising-toner-50-ml er også bra. 

Begynn med eksfoliering noen ganger i uka i starten. 

En mild og billig krem å legge over er også fra CeraVe, jeg liker best pm versjonen, syntes den med spf blir for hvit på huden min, men er også viktig med spf så kanskje det gjør det enklere for gutten å huske solkrem.. men denne skal ikke brukes på kvelden, da må du evt kjøpe begge deler. 

Og hormonell akne er svært vanlig og vil mest sannsynlig gå over. Kosthold kan også ha noe å si, dvs mye sukker kan lett påvirke huden, enkelte reagerer på melk. Om han derimot utvikler dypere akne er det viktig å oppsøke hjelp, da han kan få arr som varer livet ut og vil trenge sterkere saker. 

Anonymkode: 4fcaa...1e5

• Liker 1
Skrevet

Dette hadde jeg prøvd å la være, hudpleie kan fort gjøre vondt verre.

Spesielt noen av eksemplene som er kommet opp her.

Dette er hormonelt og kan ikke bedret med overflatebehandling.

Han kan forsøke Basiron for å tørke alt ut - men igjen: denne kan også få helt omvendt effekt. Og man flasser voldsomt av den. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Bare så du er obs, basiron tørker ut huden noe helt vilt, det er veldig viktig at den smøres på helt tørr hud, tynt lag, la det tørke i 15 min før man smører fuktighetskrem over etterpå. Er derfor jeg tenker salisylsyre er greit å prøve først, mindre tidkrevende om gutten ikke er så interessert i hudpleie...  

Foreslår CeraVe SA rens, evt cosrx good morning rens, begge milde og gode renser som renser bra uten å tørke ut huden. Så et salisylsyre produkt som skal ligge på huden, jeg liker både cosrx bha serumet ( https://www.farmasiet.no/catalog/ansiktspleie/akne/cosrx-bha-blackhead-power-liquid,5023411?gclid=CjwKCAjwkaSaBhA4EiwALBgQaBu8p2q0rCH1cR7vP63CpBo70rXUGalMeva5quW8C6U4f-p9jo9bkRoC6koQAvD_BwE), samt https://www.skincity.com/no/hudpleie/ansikt/ansiktsvann/eksfolierende-ansiktsvann/pore-minimising-toner-50-ml er også bra. 

Begynn med eksfoliering noen ganger i uka i starten. 

En mild og billig krem å legge over er også fra CeraVe, jeg liker best pm versjonen, syntes den med spf blir for hvit på huden min, men er også viktig med spf så kanskje det gjør det enklere for gutten å huske solkrem.. men denne skal ikke brukes på kvelden, da må du evt kjøpe begge deler. 

Og hormonell akne er svært vanlig og vil mest sannsynlig gå over. Kosthold kan også ha noe å si, dvs mye sukker kan lett påvirke huden, enkelte reagerer på melk. Om han derimot utvikler dypere akne er det viktig å oppsøke hjelp, da han kan få arr som varer livet ut og vil trenge sterkere saker. 

Anonymkode: 4fcaa...1e5

Støtter dette forslaget om dere absolutt vil prøve noe.

Akne i tenår er helt normalt - oppsøk hudlege om det blir mer enn moderat. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2022 den 0.05):

For at en fjortenåring har kviser? Trodde det var vanlig, og noe man prøvde å få bukt med selv før man gikk til hudlege. 🤷‍♀️

Ikke kviser men akne som er dype betente byller som gir arr.

Har man akne trenger man antibiotika eller sterkere midler som hudlege skriver ut.

Det hjelper også med medisinsk hudpleie hos hudpleier.

Anonymkode: 71eb5...ffb

Skrevet

Ts:

Ikke kjøp noe hudpleie produkter i matbutikken, de gjør huden verre.

Hadde det vært mine sønn hadde jeg kjøpt Dermalogica sin "Clar start kit" som er for ung problemhud, eller en tur til legen hvis det er akne gutten din har.

Veldig trasig hvis han ender opp med arr i ansiktet hans må ha resten av livet, derfor deg det viktig med riktig hudpleie nå.

Dyprens hos hudpleier for å rense ut hudormer/kviser er også lurt.

Mange hudpleiere har egne behandlinger for tenåringer med problemhud.

Han vil takke deg senere for at du hjalp han med å få orden på huden sin.

• Liker 1
Skrevet
DundreMilfin skrev (6 timer siden):

Dette hadde jeg prøvd å la være, hudpleie kan fort gjøre vondt verre.

Spesielt noen av eksemplene som er kommet opp her.

Dette er hormonelt og kan ikke bedret med overflatebehandling.

Han kan forsøke Basiron for å tørke alt ut - men igjen: denne kan også få helt omvendt effekt. Og man flasser voldsomt av den. 

Støtter dette forslaget om dere absolutt vil prøve noe.

Akne i tenår er helt normalt - oppsøk hudlege om det blir mer enn moderat. 

er det forskjell på akne og kviser? 

Cerave har jeg hørt mye bra om, men aldri prøvd. cosrx good morning rens prøvde jeg en periode, men den reagerte min hud på. Synd jeg kastet den, ellers så kunne sønnen min fått den.

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ikke kviser men akne som er dype betente byller som gir arr.

Har man akne trenger man antibiotika eller sterkere midler som hudlege skriver ut.

Det hjelper også med medisinsk hudpleie hos hudpleier.

Det er nok kviser min sønn har, men som sagt var jeg ikke klar over at det var en forskjell. Har selv slitt med uren hud fra tenårene og helt frem til nylig, heldigvis har huden min grodd veldig fint selv om jeg ikke har vært flink til å ikke pirke på kviser/akne.

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ts:

Ikke kjøp noe hudpleie produkter i matbutikken, de gjør huden verre.

Hadde det vært mine sønn hadde jeg kjøpt Dermalogica sin "Clar start kit" som er for ung problemhud, eller en tur til legen hvis det er akne gutten din har.

Veldig trasig hvis han ender opp med arr i ansiktet hans må ha resten av livet, derfor deg det viktig med riktig hudpleie nå.

Dyprens hos hudpleier for å rense ut hudormer/kviser er også lurt.

Mange hudpleiere har egne behandlinger for tenåringer med problemhud.

Han vil takke deg senere for at du hjalp han med å få orden på huden sin.

Takk for tips, skal sjekkes ut. :) 

Skrevet

Er det ikke vanlig at tenåringsgutter har en hudpleierutine? Sønnen min er oppgitt over at jeg prøver å få han til å rense og fukte huden, og da jeg spurte sa han at ingen av de andre guttene gjør det. Ikke at jeg tror det er noe gutter snakker så mye om, men. 🤷‍♀️ Er vel viktig å både rense huden og tilføre fuktighet og næring morgen og kveld samme om man er gutt eller jente vel?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

er det forskjell på akne og kviser? 

Cerave har jeg hørt mye bra om, men aldri prøvd. cosrx good morning rens prøvde jeg en periode, men den reagerte min hud på. Synd jeg kastet den, ellers så kunne sønnen min fått den.

Det er nok kviser min sønn har, men som sagt var jeg ikke klar over at det var en forskjell. Har selv slitt med uren hud fra tenårene og helt frem til nylig, heldigvis har huden min grodd veldig fint selv om jeg ikke har vært flink til å ikke pirke på kviser/akne.

Takk for tips, skal sjekkes ut. :) 

Fåes kjøpt på apotek som fører Dermalogica produkter og hudpleiesalonger som fører Dermalogica.

Koster drøyt 300,- for tre produkter som er alt som trengs.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det ikke vanlig at tenåringsgutter har en hudpleierutine? Sønnen min er oppgitt over at jeg prøver å få han til å rense og fukte huden, og da jeg spurte sa han at ingen av de andre guttene gjør det. Ikke at jeg tror det er noe gutter snakker så mye om, men. 🤷‍♀️ Er vel viktig å både rense huden og tilføre fuktighet og næring morgen og kveld samme om man er gutt eller jente vel?

Overhodet ikke vanlig hos tenåringsgutter.

Mange jenter som ikke renser og diller med huden sin og som ikke bruker noenting, og huden deres er tipp topp.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2022 den 0.02):

Hvorfor? Dert er helt normalt at man får kviser i tenårene. 

Anonymkode: 36ac3...566

• Liker 1
Skrevet

Støtter forslagene om å bruke CeraVe. Produktene de har er skånsomme og egnes godt til de med hudirritasjoner / eksem såvel som de med balansert, tørr eller fet hud!

Jeg ville nok holdt meg litt unna produktene som er markedsført til damer da de ofte har en del parfyme i seg. Det er kanskje ikke så kult å lukte "sofistikert kvinne i 40-årene" som 14-år gammel gutt. I tillegg kan parfymer irritere huden om man har uflaks.

Jeg er i 20-årene med akne av hormonelle årsaker, så jeg er på en måte i samme bås som sønnen din. Jeg bruker cleanser fra La-Rosche Possay noen få kvelder i uken / ved behov da den inneholder 2% salisylsyre (høyeste man kan få uten resept). CeraVe sin SA cleanser er nok like bra da. Til vanlig bruker jeg CeraVe sin Hydrating Cleanser om morgen og Foaming Cleanser om kveld. Cosmica har noen fine ansiktskremer uten lukt, f.eks. til sensitiv og normal hud. Det finnes kremer som er spesifikt for menn som skal gjøre ansiktet mer matt (som er fint hvis sønnen din får fort fet hud ila dagen).

Ikke tull altfor mye med ansiktet hans da. Han er tross alt tenåring, så det er helt normalt om ansiktsprodukter ikke kan hjelpe med å redusere talgproduksjonen. Fint å ha gode rutiner for morgen- og kveldsstellet uansett da!

Jeg handler hos apotera (nettbutikk) da jeg syns de har fint utvalg og god service :) 

Anonymkode: 5e25f...df9

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar! :) Det er virkelig en jungel der ute. 😅

Burde jeg kjøpe produkter mot kviser eller "vanlige" produkter? Er redd for å ødelegge noe ved å gå for sterkt ut ved å bruke kviseprodukter men også redd for å ikke behandle nok ved å kjøpe produkter som ikke er ment for uren hud. 

Vurderer sterkt CeraVe, men blemish Control rens og krem eller renseskum og en av de andre kremene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...