Gå til innhold

Eksem, blemmer/byller og nervesmerter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et både smertefullt, slitsomt og pinlig problem og jeg trenger tips om hva det kan være. 

Jeg har det siste året fått økende grad av utslett/eksem i lyskene og til dels på begge ytre kjønnslepper. Det klør, det svir, det brenner, det væsker og det blør og jeg vet ikke mine arme råd. Jeg sover nesten ikke, kan ikke tenke eller konsentrere meg, sliter med å sitte og gå og det blir bare verre og verre. Jeg har fra før ganske kraftig eksem på hendene, men har de siste månedene også fått eksem spredt rundt på store deler av kroppen. Men ikke noe av det oppfører seg som dette. 

For noen måneder siden kjente jeg for første gang at jeg har små kuler bakerst i lyskene, omtrent som perler på en snor. De kjennes ut som de ligger litt nede i vevet, ikke øverst i huden, og de kommer og går. Når de er der er kløen som mest intens, når de forsvinner får jeg åpne sår og etterhvert som de gror, blir hudproblemene (marginalt) bedre. Deretter kommer kulene tilbake sammen med at kløen forverrer seg og runddansen er i gang på nytt. Og slik går ukene. Før mens er problemene verst, med en gang mensen starter lettner det heldigvis litt igjen, men det hindrer meg hele tiden i å ha et i nærheten av normalt liv. 

Nå den aller siste tiden har det kommet nye problemer til: strålende nervesmerter og spasmer. Det stråler ut fra kulene i lysken, nedover lår og legger og gir meg smertefulle spasmer i føttene. Det holder på i timesvis hver eneste dag og jeg blir fullstendig gal, og dessuten livredd for at dette er livet mitt videre framover. 

Jeg har prøvd alle mulige kremer, salver, oljer og remedier på markedet, uten hell. Også soppmidler. Jeg har skiftet såper, vaskepulver, truser og alt sånn uten hell. Jeg har vært hos fastlege og diverse vikarer uten at de har gjort annet enn å si det ikke er deres spesialfelt. Jeg har vært hos to ulike hudleger som begge sier det høres ut som en type eksem, uten at noen av dem nedlot seg til å engang se på problemet. På legevakta sier de det er et fastlegeproblem og på gyn sier de at deres ansvarsområde slutter der slimhinnene går over til hud. 

Jeg er i midten av 40-årene og viser foreløpig ingen tegn til overgangsalder. Jeg har fra før lichen sclerosus et atrophicus, men har ikke vært særlig plaget på nesten 15 år. Det finnes ingen mulighet for at jeg kan ha fått noen kjønnssykdom.

Er det noen som har noe forslag til hva dette kan være? Noen som kan sette meg på riktig spor eller som har i det minste et kjerringråd på lager? 

PS: jeg har ingen anledning til å bytte fastlege og har heller ingen anledning til å reise spesielt langt. 

Anonymkode: 58619...be4

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres veldig ut som svettekjertelbetennelse...

Anonymkode: 19d7d...26b

• Liker 1
Skrevet

Høres helt jævlig vondt ut ts, føler med deg! 

Anonymkode: b4ebb...ca3

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som svettekjertelbetennelse ja.

google hidradenitis suppurativa. 
mannen min har dette på det alvorligste stadiet. Helt jævlig. Og jævlig vondt. Ingen lege skjønner egentlig. Kasteball mellom alle. 

Anonymkode: 3c472...c92

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Høres ut som svettekjertelbetennelse ja.

google hidradenitis suppurativa. 
mannen min har dette på det alvorligste stadiet. Helt jævlig. Og jævlig vondt. Ingen lege skjønner egentlig. Kasteball mellom alle. 

Å shit..... jeg googlet dette, og ser at en kan ha det i mild grad under kjeven og på halsen, jeg fikk sjokk, jeg har noe som ligner helt der. Trodde det var akne og har slitt lenge, behandlet det med mye men aldri gått til legen. Er det ingen behandlinger for dette? Hun ene på bildet hadde litt likt meg på det verste, det varierer litt. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å shit..... jeg googlet dette, og ser at en kan ha det i mild grad under kjeven og på halsen, jeg fikk sjokk, jeg har noe som ligner helt der. Trodde det var akne og har slitt lenge, behandlet det med mye men aldri gått til legen. Er det ingen behandlinger for dette? Hun ene på bildet hadde litt likt meg på det verste, det varierer litt. 

Det er egentlig veldig lite som hjelper, mange tyr til operasjon men kjenner flere som har gjort det og ting har bare blitt verre. En venninne tok det som var under armene, etter et par måneder fikk hun det i underlivet og på magen... Skikkelig dritt...

Selv har jeg det helst bare skikkelig under den ene armen og har hatt det slik siden jeg var 13-14. Da hadde jeg under begge armene men den ene ordnet seg selv så den har jeg nesten ikke arr under en gang. Nå med årene så har jeg registrert at jeg har litt i lysken på den ene siden og antydning på magen, men det er veldig lite og væsker ikke... Kjenner bare at det er noe der. Har valgt å ikke gjøre så mye med det for sjansen for at man får orden på det er så liten at jeg ikke orker å utsette meg selv for noe operasjon.

Når jeg var ung så brukte jeg Diane og da hadde jeg ikke utbrudd, men det er jo ikke akkurat noe som jeg gidder å bruke nå når jeg nesten er 40.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er egentlig veldig lite som hjelper, mange tyr til operasjon men kjenner flere som har gjort det og ting har bare blitt verre. En venninne tok det som var under armene, etter et par måneder fikk hun det i underlivet og på magen... Skikkelig dritt...

Selv har jeg det helst bare skikkelig under den ene armen og har hatt det slik siden jeg var 13-14. Da hadde jeg under begge armene men den ene ordnet seg selv så den har jeg nesten ikke arr under en gang. Nå med årene så har jeg registrert at jeg har litt i lysken på den ene siden og antydning på magen, men det er veldig lite og væsker ikke... Kjenner bare at det er noe der. Har valgt å ikke gjøre så mye med det for sjansen for at man får orden på det er så liten at jeg ikke orker å utsette meg selv for noe operasjon.

Når jeg var ung så brukte jeg Diane og da hadde jeg ikke utbrudd, men det er jo ikke akkurat noe som jeg gidder å bruke nå når jeg nesten er 40.

Herregud hva er dette for noe dritt som er så vanskelig.. takk for svar, føler med deg, håper ikke det blir verre for deg! 

Skrevet

Man kan begynne på biologisk medisin om det er så ille som mannen min har det. Men da må en bli ferdig med infeksjonen.. mannen min venter på en tredje operasjon. Planlagt for ett år siden. Men alt blir behandlet som en ting og ikke helhetlig. Så havner på aap pga ventetid og ikke blir tatt seriøst av alle legene man må innom. Selv om det er avklart fra Aleris sin side via jobb helseforsikringen. Han har jævlig vondt, hele lysken, pungen, ræva og under magen. Store som egg og mange. Operert ene siden under magen. 16 cm langt. Og fra øverst i rumpesprekken til helt nær roten av penis. Operasjonsåret revner litt ved begevelse.. kjempeartig for både han og oss rundt han. 
anbefaler deg å kontakte lege. Og btw, det var en episode om dette på «hva feiler det meg» på nrk. Den kan være grei å se. 

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det var jeg som startet denne tråden. Jeg kan nå fortelle at jeg ENDELIG har fått diagnose: systemisk herpes simplex. Går på antivirale medisiner nå og håpet er at de skal fikse ikke bare underlivsproblemene, men flere problemer på kjøpet. Blant annet nervesmerter, spasmer i bena, de stadig økende utslettene rundt på kroppen, korsryggproblemene mine og dårlig allmenntilstand.

Men selv om vi skulle greie å roe ned infeksjonen nå, er det selvfølgelig alltids fare for nye utbrudd. Men godt å ha fått et svar - og nytt håp. 

Takk til dere som har svart og delt - svettekjertelbetennelse høres virkelig helt forferdelig ut...

Anonymkode: 58619...be4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...